  • 41. Data: 2004-11-28 09:50:59
    Temat: Re: filmowanie w szkole
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Roman G. wrote:

    > Nie pochwalam.
    > Nie znaczy to jednak, że skoro on nie jest w porządku, to i Ty nie musisz
    > być w porządku.

    Czekaj, czekaj, mi coś mówi określenie tego nauczyciela br4k. Gdyby 25 lat
    temu były dostępne kamery VHS tak, jak dziś, z pewnością postaralibyśmy się
    o zarejestrowanie lekcji jednej takiej, która lekcje prowadziła tak, że
    ludzkie pojęcie przechodzi, ale to było w czasach, gdzie uczeń mógł sobie
    co najwyżej popłakać w poduszkę, bo nie miał żadnych praw.
    Może br4k miał do czynienia z takim "nauczycielem", i to ten nauczyciel miał
    coś do ukrycia? Może ta kaseta mogła być dowodem potwierdzającym zarzuty
    uczniów?
    Dlaczego nie zagłąbiając się w sprawę od razu zakładasz*, że to uczeń jest
    ten niedobry?

    *wnioski takie wyciągam na podstawie lektury Twoich postów od początku
    wątku.
    --
    pozdrawiam
    Justyna

  • 42. Data: 2004-11-29 12:27:04
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    > A jakie uzasadnienie wychowawcze ma zakaz utrwalania przebiegu lekcji?

    Na razie w odpowiedzi muszę zadać _Tobie_dwa pytania, aby w ogóle spróbować
    zrozumieć Twoje stanowisko.

    1. Przesłuchujesz nieletniego, pseudokibica odpowiedzialnego za rozróbę na
    stadionie załóżmy. Zauważasz, że nieletni ma miniaturową kamerę, za której
    pomocą ukradkiem (ale w sposób niezakłócający czynności służbowych)
    rejestruje Twoje zachowanie. Spytany o powód twierdzi, że bywa u was częstym
    gościem i chcą z kolegami porównać różnych policjantów - jak ci prowadzą
    przesłuchania. Kiedyś zapisywali co śmieszniejsze powiedzenia
    funkcjonariuszy, teraz chcą mieć nagranie ich zachowań.
    Pozwolisz, czy nie? Jeżeli nie, to na jakiej podstawie prawnej?

    2. Prowadzisz rodzinny dom dziecka. Zauważasz, że Twój nowy wychowanek
    ukradkiem rejestruje to, co robisz. Prosisz go, aby przestał, bo nie życzysz
    sobie być filmowany z ukrycia, choć nie robisz nic, czego musiałbyś się
    wstydzić. Prosisz o oddanie kasety. Podopieczny odmawia, argumentując, że
    jego zachowanie nie zakłóca normalnego funkcjonowania placówki.
    Jaką znajdziesz dla opiekuna podstawę prawną do interwencji wychowawczej?
    Czy interwencja ma w ogóle jakiekolwiek uzasadnienie wychowawcze?

    > No ale raczej nie uczniom.

    A komu? Przypadkiem nie wszystkim pracownikom oraz _użytkownikom_ zakładu?

    > Tam raczej głównym problemem nie było utrwalanie lekcji, a zachowanie
    > uczniów.

    Tu też. Niewłaściwe, niekulturalne zachowanie uczniów polegające na
    ukradkowym nagrywaniu osoby dorosłej, odpowiedzialnej za ich wychowanie -
    bez jej wiedzy i zgody.

    > A wydanie nagany to niby nie jest decyzja?

    Napisałeś, że uprawnienia przekroczył w momencie wprowadzania regulaminu.

    RG

  • 43. Data: 2004-11-29 12:35:30
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    krys <k...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > zarzuty uczniów?
    > Dlaczego nie zagłąbiając się w sprawę od razu zakładasz*, że to uczeń jest

    Napisałem wcześniej, że jeśliby uczeń działał w celu chwalebnym, jeśliby
    został zmuszony wręcz do takiej obrony przed złym, nietykalnym nauczycielem,
    rażąco nadużywającym swojej funkcji, należałoby rozpatrzeć to naruszenie
    statutu zupełnie w innych kategoriach.

    Nie sądzę jednak, aby tak było. Wtedy autor wątku położyłby na ten fakt dość
    duży nacisk w swoim poście.

    RG

  • 44. Data: 2004-11-29 16:33:58
    Od: "Maciek Grochowski" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > funkcjonariuszy, teraz chcą mieć nagranie ich zachowań.
    > Pozwolisz, czy nie? Jeżeli nie, to na jakiej podstawie prawnej?

    Mylisz pojecia. Nigdzie nie jest powiedziane, ze br4k jest pseudokibicem, i
    nie wiadomo czy ma czeste kontakty z policja. Sytuacja miala miejsce w
    szkole a nie na komendzie, nie wspomne juz nawet o "malej" roznicy miedzy
    uprawnieniami nauczyciela a policjanta. Chyba taka jest, niesadzisz??

> [...]
    > Jaką znajdziesz dla opiekuna podstawę prawną do interwencji wychowawczej?
    > Czy interwencja ma w ogóle jakiekolwiek uzasadnienie wychowawcze?

    W tym przypadku sytuacja takze nijak ma sie do tematu. W takim przypadku
    jestes opiekunem prawnym wiec twoj zakres mozliwosci jest wiekszy niz
    nauczyciela, ktory nie ma prawa uzyc jakiegokolwiek rodzaju przemocy,
    obojetne fizycznej czy psychicznej. Oddajac dziecko do szkoly nie
    przekazujesz nauczycielom pelnych praw rodzicielskich. Uzasadnienie
    wychowawcze? Mozliwosc obejrzenia takiego filmu, rzeklbym intymnego bo
    przedstawia twoj dom rodzine przez szersze grono. Lecz to takze nijak ma sie
    do krecenia filmu w szkole. Szkoly to w wiekszosci instytucje panstwowe,
    ktore w jakis sposob musza byc rozliczane ze swej dzialalnosci. I taka forma
    wcale nie bylaby glupia. Strasznie glosno o przypadkach dreczenia
    nauczycieli, a to o dreczonych uczniach jakos mniej. Sam mam informacje o
    takich przypadkach z bliskiego grona znajomych. Wracajac do pytania. Jak juz
    napisalem szkola to instytucja publiczna, nie zajmuje sie strategia
    wojskowa, watpie by w gimnazjum lub liceum pracowano nad jakimis tajemnicami
    panstwowymi, wiec nie widze zasadnosci zakazu rejestrowania w takich
    placowkach :-) Dalej. Obecnie nauczyciele sa rozliczani na podstawie ocen,
    tematow wpisanych w dziannikach i bywaja obserwowani przez dyyrekcje,
    kuratorium lub ich przedstawicieli. Czy to nie smieszne. Terminy takich
    kontroi znane sa z duzym wyprzedzeniem. Nieraz slyszalem jeszcze jak
    chodzilem do liceum lub podstawowki ze nasza klasa ma sie przygotowac na
    nastepne zajecia bo bedzie pani dyrektor.

    > Tu też. Niewłaściwe, niekulturalne zachowanie uczniów polegające na
    > ukradkowym nagrywaniu osoby dorosłej, odpowiedzialnej za ich wychowanie -
    > bez jej wiedzy i zgody.

    Rozbrajajacy argument. Zobacz wiadomosci, reportaz lub jakikolwiek film
    dokumentalny. Wiele postaci w tych programamch jest takze nagrywanych bez
    ich wiedzy i zgody. To takze jest nieporawne moralnie? Co wiecej. Specjalnie
    na potrzeby tego tematu odbylem rozmowe z moja mama, ktora jest
    nauczycielka. Ze zdaniem panskim sie nie zgadza, wiem, ze to takze nie jst
    wybitny argument jednakze chcialbym przekazac opinie nauczyciela z
    dlugoletnim stazem :-)

    Pozdrawiam
    Maciej Grochowski

  • 45. Data: 2004-11-29 16:38:57
    Od: "Maciek Grochowski" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > nauczycielem,
    > rażąco nadużywającym swojej funkcji, należałoby rozpatrzeć to naruszenie

    I co w takiej sytuacji mialby zrobic? Zapewne powiniem zapytac: "W zwiazku z
    Panskim niestosownym zachowaniu wobec ucznow chcialbym zarejestrowac te
    zajecia zgadza sie Pan/Pani na to?" Bez zartow. Albo nauczyciel by odmowil,
    a jezeli by sie zgodzil to szczerze watpie by zachowywal sie tak jak zwykle
    :-)

    > Nie sądzę jednak, aby tak było. Wtedy autor wątku położyłby na ten fakt
    > dość
    > duży nacisk w swoim poście.

    A moze jest skormny :-) Prawda jest taka, ze nikt z nas nie zna dokladnej
    sytuacji jaka sie wydarzyla podczas krecenia tego filmu, jak rowniez
    intencji pana Br4k. Jednakze jestem zdania iz automatyczne przyjecie
    zalozenia o jego zlych intencjach jest bledem.

    Pozdrawiam
    Maciej Grochowski

  • 46. Data: 2004-11-29 17:46:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > funkcjonariuszy, teraz chcą mieć nagranie ich zachowań.
    > Pozwolisz, czy nie? Jeżeli nie, to na jakiej podstawie prawnej?

    Nie mogę mu zabronić, więc muszę pozwolić. Niestety, takie jest życie. W
    większości wypadków nikt nigdy świadka nie rewiduje. O ile umieszczenie
    kamery w sposób niewidoczny jest kłopotliwe na poziomie przeciętnego
    obywatela (bo możliwości techniczne istnieją, ale nie są powszechnie
    dostępne z uwagi na koszt), to już w dobie montowania dyktafonów nawet w
    podłych telefonach komórkowych trzeba być idiotą, by nie zdawać sobie
    sprawy, że świadek może przesłuchanie utrwalać. Może nie ma to akurat wprost
    zastosowania do opisanego przez Ciebie przypadku, bo zatrzymany pseudokibić
    przeszukany raczej bedzie, tym nie mniej nie mam prawo mu zabrać dyktafonu,
    jesli ma przy sobie, czy też zabronić nagrania. Sprawa problematyczna jest
    nawet z telefonami komórkowymi, bo tak naprawdę, to nie wiadomo do końca z
    czego wynika prawo policjanta do odebrania takiego telefonu lub zakazania
    jego używania.

> [...]
    > Jaką znajdziesz dla opiekuna podstawę prawną do interwencji wychowawczej?
    > Czy interwencja ma w ogóle jakiekolwiek uzasadnienie wychowawcze?

    Dokąd nagrywa to, co widzi, to nie widzę w tym nic niestosowanego. Co
    innego, gdyby zamontował taką kamerę w ubikacji. Jedyne ograniczenie, to
    ewnetualne posiadanie kamery. Ale to inna sprawa.

    > A komu? Przypadkiem nie wszystkim pracownikom oraz _użytkownikom_ zakładu?

    A mógł byś rozwinąć myśl na temat tych poleceń dydaktycznych kierowanych
    przez dyrektora szkoły bezpośrednio do ucznia? Pomijam przypadki, gdy jako
    dyrektor szkoły prowadzi lekcje, bo to przypadek szczególny. Polecenia
    dydaktyczne mnie osobiście kojarzą się z regulowaniem procesu dydaktycznego.
    A ten przecież prowadzą nauczyciele. I oczywiście dyrektor polecenia w tym
    zakresie ma prawo wydawać, tylko że raczej nie uczniom. No chyba, ze co
    innego rozumiemy pod tym określeniem. Podobnie z płaszczyzną wychowawczą czy
    "motywowaną względami opieki nad uczniami", no bo nie wyobrażam sobie, by te
    zadania mieli wykonywać sami uczniowie. Czyli sami siebie będą wychowywać i
    dbać o własne bezpieczeństwo?

    > Tu też. Niewłaściwe, niekulturalne zachowanie uczniów polegające na
    > ukradkowym nagrywaniu osoby dorosłej, odpowiedzialnej za ich wychowanie -
    > bez jej wiedzy i zgody.

    Rzecz w tym, że ta zgoda nie jest wymagana. Na nagranie nie jest. Jest
    wymagana na upublicznianie. I nie ja Prawo Autorskie normujące również przy
    okazji ochronę wizerunku pisałem, więc jeśli masz w tym względzie uwagi, to
    kieruj je pod adresem ustawodawcy. Próba wymuszania respektowania bzdurnych
    i pozbawionych podstaw prawnych zarządzeń, to moim zdaniem najkrótsza droga
    do nauczenia młodzieży, że prawo sobie, a życie sobie. I choć nie jestem za
    nadmiarem swobody dla młodzieży, to jednak zacząć należy od zmiany
    unormowania tej kwestii w prawie, a nie samopomocy poprzez ustanawianie
    pozbawionych podstaw prawnych zarządzeń.

    > Napisałeś, że uprawnienia przekroczył w momencie wprowadzania regulaminu.

    Zarządzenie dyrektora szkoły wprowadzające regulamin, to też forma "aktu
    władzy". Można nim naruszyć cudze prawa, a również przekroczyć w nim
    obowiązki. Kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, czy naruszane jest czyjeś
    prawo. Bo dokąd nie, to sprawa ma charakter dyscyplinarny.

  • 47. Data: 2004-11-29 18:55:40
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Maciek Grochowski <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    > I co w takiej sytuacji mialby zrobic? Zapewne powiniem zapytac: "W zwiazku
    > z Panskim niestosownym zachowaniu wobec ucznow chcialbym zarejestrowac te
    > zajecia zgadza sie Pan/Pani na to?"

    Przeczytałeś cały wątek? Jeśli tak, to nie wiem, z czym polemizujesz.
    Przecież pisałem, że w takich sytuacjach postuluję spojrzeć wyrozumiale na
    złamanie zakazu rejestracji.

    RG

  • 48. Data: 2004-11-29 19:13:50
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

> [...]

    > i nie wiadomo czy ma czeste kontakty z policja. Sytuacja miala miejsce w

    Postaraj się zrozumieć konwencję, w jakiej się wypowiedziałem, i powód, dla
    którego zadałem tak sformułowane pytanie, opierając się na pewnej analogii

    > nie wspomne juz nawet o "malej" roznicy miedzy
    > uprawnieniami nauczyciela a policjanta. Chyba taka jest, niesadzisz??

    No to znajdź mi dla policjanta tę podstawę prawną do wydania zakazu.

    > W tym przypadku sytuacja takze nijak ma sie do tematu. W takim przypadku
    > jestes opiekunem prawnym

    Prowadzący rodz.d.dz. nie ma uprawnień wynikająch z k.r.o. Potrafisz znaleźć
    dla niego podstawę prawną dla tego typu działań?

    Wychowanie to wychowanie - zgodnie z definicją w słowniku języka polskiego i
    powszechnym rozumieniem znaczenia tego pojęcia. Nie ma nigdzie powiedziane,
    że wychowanie w odniesieniu do nauczyciela to termin, który ustawodawca każe
    rozumieć inaczej niż potocznie.

    Jako wychowawca - obojętnie gdzie - nie życzę sobie być potajemnie nagrywany
    przez nikogo, tym bardziej przez moich podopiecznych!

    > Obecnie nauczyciele sa rozliczani na podstawie ocen,
    > tematow wpisanych w dziannikach i bywaja obserwowani przez dyyrekcje,
    > kuratorium lub ich przedstawicieli. Czy to nie smieszne.

    Dlaczego śmieszne? Taka obserwacja dokonywana jest przez fachowców i ma na
    celu podnieść jakość pracy nauczyciela, a nie wyśmiewać się z słow, jakich
    używa. W dobrej, nie w złej wierze. Widzisz różnicę?

    > Rozbrajajacy argument. Zobacz wiadomosci, reportaz lub jakikolwiek film
    > dokumentalny. Wiele postaci w tych programamch jest takze nagrywanych bez
    > ich wiedzy i zgody. To takze jest nieporawne moralnie?

    To nie jest nagrywanie wychowawcy przez wychowanka.

> [...]
    > nauczycielka. Ze zdaniem panskim sie nie zgadza, wiem, ze to takze nie jst
    > wybitny argument jednakze chcialbym przekazac opinie nauczyciela z

    Szerokie koła rozmaitym hołdują mniemaniom.
    Jeżeli Twojej mamie nie przeszkadzałoby bycie nagrywaną przez niezbyt
    życzliwie nastawionych do niej uczniów, jeśli uważa, że w takich
    okolicznościach możliwy jest normalny wychowawczy wpływ nauczyciela na
    ucznia, normalna i rzetelna nauczycielska praca, jeśli nie sądzi, że jest to
    objaw braku szacunku ze strony uczniów, to ja nie mam więcej pytań.

    W pracy wychowawczej chodzi o stworzenie osobistych więzi, zdrowych relacji
    międzyludzkich między wychowawcą a wychowankiem.
    Nie ma tu miejsca dla urządzeń rejestrujących, chyba że obie strony wyrażają
    na to zgodę.

    RG

  • 49. Data: 2004-11-29 22:10:16
    Od: "Maciek Grochowski" <g...@p...onet.pl>

    > Postaraj się zrozumieć konwencję, w jakiej się wypowiedziałem, i powód,
    > dla
    > którego zadałem tak sformułowane pytanie, opierając się na pewnej analogii

    Rozumiem Twoje intencje, lecz uwazam, ze taka analogia jest jednak zbyt
    odlegla :-)

    > No to znajdź mi dla policjanta tę podstawę prawną do wydania zakazu.

    Nie wiem czy takowa istnieje. Szczerze nie mam ochoty teraz szukac mam
    ciekawsze zajecia :-), aczkolwiek chodzi mi o to, ze jest roznica pomiedzy
    przesluchaniem, a lekcja w szkole. Obiecuje jednak, ze jutro poszukam.

    > Prowadzący rodz.d.dz. nie ma uprawnień wynikająch z k.r.o. Potrafisz
    znaleźć
    > dla niego podstawę prawną dla tego typu działań?

    Kodeks Cywilny
    Art. 95
    § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców
    do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania
    dziecka.
    § 2.Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom
    posłuszeństwo.
    § 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro
    dziecka i interes społeczny.
    Art. 111
    § 1. Jeżeli władza rodzicielska nie może być wykonywana z powodu trwałej
    przeszkody albo jeżeli rodzice nadużywają władzy rodzicielskiej lub w sposób
    rażący zaniedbują swe obowiązki względem dziecka, sąd opiekuńczy pozbawi
    rodziców władzy rodzicielskiej. Pozbawienie władzy rodzicielskiej może być
    orzeczone także w stosunku do jednego z rodziców.
    Art. 1121
    Jeżeli sąd opiekuńczy nie postanowi inaczej, obowiązek i prawo wykonywania
    bieżącej pieczy nad osobą małoletniego umieszczonego w rodzinie zastępczej
    albo w placówce opiekuńczo-wychowawczej, jego wychowania oraz
    reprezentowania w dochodzeniu świadczeń przeznaczonych na zaspokojenie
    potrzeb jego utrzymania należą do rodziny zastępczej albo placówki
    opiekuńczo-wychowawczej. Inne obowiązki i prawa wynikające z władzy
    rodzicielskiej należą do rodziców małoletniego.

    Jezeli dobrze mysle w takim przypadku wladza rodzicielska przekazywana jest
    takze odpowiednim organom lub instytucjom. Jezeli sie myle to przepraszam
    :-) I w takim przypadku dziecko wg. Art 95 Par 3 powinno byc posluszne i
    przestac filmowac :-) Ale to moje zdanie.

    > Dlaczego śmieszne? Taka obserwacja dokonywana jest przez fachowców i ma na
    > celu podnieść jakość pracy nauczyciela, a nie wyśmiewać się z słow, jakich
    > używa. W dobrej, nie w złej wierze. Widzisz różnicę?

    Smieszy mnie to poniewaz taka kontrola powinna byc przeprowadzana bez
    wczesniejszego ostrzegania placowki i samego nauczyciela. Wtedy dzialania
    takie beda miarodajne i rzetelne.

    > To nie jest nagrywanie wychowawcy przez wychowanka.

    Zgadzam sie. Ale takze jest to nagrywanie bez wiedzy i zgody.

> [...]
    > ucznia, normalna i rzetelna nauczycielska praca, jeśli nie sądzi, że jest
    > objaw braku szacunku ze strony uczniów, to ja nie mam więcej pytań.

    Czy ja mowie o jakichs niezyczliwych uczniach?? Mowie o normalnym nagrywaniu
    zajec, w celach pozniejszo - dydaktycznych :-) Czy nagrywanie nauczyciela
    jest wyrazem braku szacunku? Obecnie studiuje. Zdarza mi sie nagrywac
    wyklady co prawda na dyktafonie, lecz widzialem takze videoamatorow
    filmujacych z ukrycia, i nie uwazam zebym nie mial szacunku wobec
    wykladowcow, podobnie jak owi kamerzysci, wrecz przeciwnie. Nie widze
    przyczyny dlaczego nie mialoby tak byc w szkolach srednich lub gimnazjach.
    Szacunku do innych nie nabiera sie w momencie ukonczenia 18 roku zycia.
    Nabiera sie go przez cale zycie. Wiec niesadze by byla wieksza roznica
    miedzy zachowaniem podczas wykladu a normalnej lekcji. W jakim sensie
    obecnosc kamery likwiduje mozliwosc wplywu wychowawczego?? Czy to urzadzenie
    niszczy mozliwosci przekazywania wiedzy, wartosci? W jaki sposob?

> [...]
    > międzyludzkich między wychowawcą a wychowankiem.
    > Nie ma tu miejsca dla urządzeń rejestrujących, chyba że obie strony

    Hmm, ciekawe jak stworzyc osobiste wiezi w srodowisku, w ktorym slowo
    nauczyciela jest jedyne, sluszne i prawdziwe w kazdym przypadku. Takie
    wrazenie odnioslem z Twoich/Panskich wypowiedzi pojawiajacych sie w tym
    watku..

    Pozdrawiam
    Maciek Grochowski

  • 50. Data: 2004-11-30 08:56:58
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Roman G. wrote:

> [...]
    > ucznia, normalna i rzetelna nauczycielska praca, jeśli nie sądzi, że jest
    > to objaw braku szacunku ze strony uczniów, to ja nie mam więcej pytań.

    Przyszło Ci do głowy, że "prawdziwa cnota krytyk się nie boi", a mama Maćka
    G. może być takim nauczycielem, do którego uczniowie nie są źle nastawieni,
    a przy tym "możliwy jest normalny wychowawczy wpływ nauczyciela na ucznia,