  • 21. Data: 2005-08-07 23:34:53
    Temat: Re: borland, czesc dalsza.
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jakub wrote:

    > hmm, zauważam że tak na prawdę nie masz pojęcia co to jest licencja. A także
    > obce jest Ci jakie kolwiek znaczenie międzynarodowego znaku "Copyright".

    A ty nie masz pojęcia, jakie przepisy obowiązują w Polsce.

    Nielegalne tworzenie kopii -> przestępstwo.

    Legalne stworzenie kopii, ale wykorzystanie niezgodnie z warunkami umowa
    - > sprawa cywilna.

    Coś brzedzisz...

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)

  • 22. Data: 2005-08-08 10:16:29
    Od: "Jakub" <...@...com>

    > Tak, ale jeśli zażądasz dziesięciokrotnej wartości mienia - zwłaszcza, że
    > je odzyskałeś - to żaden zdrowy psychicznie sędzia tego ne 'przyklepie'.

    No To jest oczywiste.

  • 23. Data: 2005-08-08 10:38:54
    Od: "Jakub" <...@...com>

    > A ty nie masz pojęcia, jakie przepisy obowiązują w Polsce.
    >
    > Nielegalne tworzenie kopii -> przestępstwo.

    NIelegalne tworzenie kopi jest przywłaśzczeniam sobie autorskiego prawa
    majątkowego, dokładnie pola eksplatacji "utrwalanie"

    > Legalne stworzenie kopii, ale wykorzystanie niezgodnie z warunkami umowa -

    NIelegalne użytkowanie programu komputerowego (bo przecież łamanie licencji
    nie jest zalegalizowane - jedynie możesz z niej zrezygnować);
    Prawo autorskie majątkowe, pole eksplatacji: Wprowadzenie do pamięci
    komputera.

    Dla czego więc w obu tych przypadkach miała by nastąpić inna interpretacja
    czynu. Licencja działa tylko i wyłącznie na warunkach w niej określonych.

    Nie mam biegłości, w tych sprawach.
    Ale... PrawaAut Art. 117.

    Pamiętaj że kompilując program w jakimś środowisku i sprzedając go
    rozpowszechaniasz nie tylko swoją własność intelektualną, ale za razem firmy
    Borland - np. w Delphi jest to cała biblioteka VCL, bez której program nie
    działa ( no czyba że ktoś wykorzystuje inne rozwązania, ale po co mu wtedy
    Delphi.

    hmm, cały ten wątęk jest dla mnie łudzeniem się jednej osoby, że łamanie
    licencji jest czymś legalnym.
    Nie zapominaj też o tym, że Przemek wyraźnie zaznaczył że złamanie zasad
    nastąpiło z korzyściami.

  • 24. Data: 2005-08-08 10:44:54
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "Jakub" <...@...com> napisał w wiadomości

    > "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> wrote in message

    > No To jest oczywiste.

    to dleczego twoerdzisz e bez problemu sedzia zdecydujew sie zwrot $
    nabytej ze sprzedazy swojego oprogramowania jezeli borland w tym moemncie
    nie
    poniosl zadnych strat (zalozenie ze zgodnie z umowa licencyjna osoba taka
    zakupila nowa wersje profesional)

    P.

  • 25. Data: 2005-08-08 11:55:30
    Od: "Jakub" <...@...com>

    "Przemek R..." <p...@t...gazeta
    .pl>
    wrote in message news:dd7d31$goo$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    >
    > to dleczego twoerdzisz e bez problemu sedzia zdecydujew sie zwrot $
    > nabytej ze sprzedazy swojego oprogramowania jezeli borland w tym moemncie

    Ja tak nie twierdzę, że sędzie jak tylko przeczyta pierwszą stronę pozwu, to
    od razu przyzna rację firmie Borland.
    Wydaje mi się że zbyt "mocno" odczytywałeś moje słowa, ale taka jest wada
    medium internetowego :)

    > poniosl zadnych strat (zalozenie ze zgodnie z umowa licencyjna osoba taka
    > zakupila nowa wersje profesional)

    Owy zapis nie zamyka w żaden sposób wszelkich roszczeń z tytułu praw
    autorskich firmy Borland. Firmie Borland z pewnością wystarczy to że kupisz
    najnowszą wersję ich produktu, w przypadku gdy Twoje korzyści są
    proporcjonalnie małe. Ale na pewno nie bedą zwlakać z przygotowaniem
    wielotomowego uzasadnienia wysokiej kary, w przypadku gdy sprzedałeś swoje
    oprogramowanie za milion $.

    Umowa licencyjna określa na jakich warunkach Ty możesz korzystać z programu
    komputerowego. Polskie prawo jeszcze dodatkowo określa że Borland ma prawo
    także tobie wypowiedzieć licencje (nawet jeśłi ją przestrzegasz) z
    wyprzedzeniem bodajże 6 miesięcy lub 12 (nie będę tego teraz sprawdzał, ale
    któraś z tych liczb jest prawidłowa).

    W ustawie o PraAut jest także taki fajny paragraf:

    Art. 44.
    W razie rażącej dysproporcji między wynagrodzeniem twórcy a korzyściami
    nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy, twórca może żądać
    stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd.

    Oczywiście żadna firma dbająca o reputacje nie będie rościć sobie
    czegokolwiek na podstawie art 44 w przypadku gdy

    - produkt kosztuje 4 tyś $

    - a firma która go zakupiła stworzyła na jego podstawie program zarabiając 1
    milion $ ( bo powiedzmy zacznie "działać" dopiero od miliona i jednego
    centa).

    W takim wypadku firma Borland tworząc nową wersję DElphi zaproponuje tej
    innej firmie specjalną ($) licencję wraz z specjalnym wsparciem. I to wcale
    "nie jest" takie "złe", bo Borland sprzedając także swój produkt deklaruje,
    że jest on bezbłędny (bynajmniej tego może żądać klient) i musi sobie
    przygotować zaplecze finansowe w przypadku, gdy padną (w raz z komputerami)
    wszystkie placówki międzynarodowego banku (a klient udowodni, że to nie jego
    błąd i bank udowodni, że to też nie jego) - no ale tu zaczynam na prawdę
    bredzić. bo na milonach $ to się nie znam.

    Ogólnie prawo autorskie jest fantastyczne dla autora. gorzej z
    rzeczywistością.

  • 26. Data: 2005-08-08 12:20:32
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy, twórca może żądać
    > stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd.

    no ten art pewnie w najblizszych czasach bedzie zmieniony (sprecyzowany,
    wykluczene takiej
    mozliwosci w przypadku narzedzi do produkcji swojego dziela)
    Mysle ze ustawodawca mial na mysli sytuacje w ktorej sprzedajemy prawa
    majatkowe swojego dziela
    w celu redystrybucji go przez inne firmy. Bo to rzeczywiscie jest
    zabezpieczenie przed zrobieniem z siebie jelenia.

    P.

  • 27. Data: 2005-08-08 12:38:57
    Od: "Jakub" <...@...com>

    "Przemek R..." <p...@t...gazeta
    .pl>
    wrote in message news:dd7img$e8t$1@inews.gazeta.pl...

    > no ten art pewnie w najblizszych czasach bedzie zmieniony (sprecyzowany,
    > wykluczene takiej
    > mozliwosci w przypadku narzedzi do produkcji swojego dziela)

    Niechciej tego :) To chroni także Ciebie jako autora swoich programów. A
    takiej firmie jak Borland grozi bardzo poważnym negatywnym skutkiem na
    reputacji. Ludzie na łeb na szyję przestaną kupować produkty Borlanda w
    obawie przed powtórzeniem się takiej sytuacji (w przypadku gdy Borland
    zechce skorzystać z tego prawa).

    Poza tym to trzeba udowodnić, że owa dysproporcja jest krzywdząca dla
    powoda. Np. sąd nie przyzna mi racji że mój wspaniały jedno-linijkowy
    program do dodawania liczb (pomińmy jego unikalność jako powód ochrony
    prawnej ;) ) jest przyczyną dla której mogę żądać 20% zysków banku który z
    niego korzysta jako podsawowej biblioteki przy obliczeniach finansowych.

> [...]
    > w celu redystrybucji go przez inne firmy. Bo to rzeczywiscie jest
    > zabezpieczenie przed zrobieniem z siebie jelenia.

    Przydałby się oprócz tego ustawowy sezon polowań na wilki bo ochrona jelenie
    nie wystarcza.

  • 28. Data: 2005-08-08 14:08:14
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Niechciej tego :) To chroni także Ciebie jako autora swoich programów.

    a w jaki sposob w tym momencie ?

    Przeciez mozna sprecyzowac zmiane by przypadkiem nie skrzywdzic kogos.

> [...]
    > reputacji. Ludzie na łeb na szyję przestaną kupować produkty Borlanda w
    > obawie przed powtórzeniem się takiej sytuacji (w przypadku gdy Borland

    jezeli oprogramowanie przeroslo by w znacznym stopniu zyski borlanda to
    jest to czysty biznes dla nich :)

    P.

  • 29. Data: 2005-08-08 19:33:44
    Od: "Leszek" <l...@n...fm>

    > Każdy każdemu może wytoczyć proces z powództwa cywilnego. Np. ja mogę wytoczyć
    > proces kumplowi za to że przywłaszczył sobie moją płyte CD z kolendami.

    Co to są "kolendy"???

  • 30. Data: 2005-08-08 20:08:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jakub wrote:

    > No To jest oczywiste.

    To skąd twoje twierdzenie, że musiałby oddać wszystko, co przy pomocy
    tego programu (a także - a właściwie przede wszsytkim - własnych
    umiejętności) zarobił, hmm?