  • 11. Data: 2009-02-06 09:04:11
    Temat: Re: adn. na f-rze : towar jest wlasnoscia sprzedajacego do czasu zaplaty itp
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 06 Feb 2009 09:20:06 +0100, Alek napisał(a):

    > Dziwnie wygląda to w przypadku towarów do dalszej sprzedaży. Detalista
    > kupuje coś z terminrm płatności 30 dni i z takim zastrzeżeniem własności
    > a zaraz sprzedaje towar klientowi. I co wtedy, dokonał przywłszczenia?

    A ma takie zastrzeżenie własności? A ma zgodę na dalszą odsprzedaż?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 12. Data: 2009-02-06 09:04:45
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 06 Feb 2009 09:17:46 +0100, Alek napisał(a):

    > Ale księgujesz w koszty coś, na co masz co prawda papier, ale jeszcze
    > tego nie kupiłeś no bo nie jest jeszcze twoją własnością.

    No to nie trzeba zawierać takich umów ;-)

  • 13. Data: 2009-02-06 10:45:12
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 5 Lut, 13:03, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > Tak, strony umowy mogą dowolnie określić moment przejścia własności
    > kupowanej rzeczy.

    A nie jest tak, że KC określa, że przeniesienie posiadania następuje
    przez wydanie rzeczy? Wtedy chyba umowa między stronami byłaby
    nieważna? Czy posiadanie nie jest tożsame z własnością?

    Czarek

  • 14. Data: 2009-02-06 10:54:46
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 06 Feb 2009 02:45:12 -0800, Czarek napisał(a):

    > A nie jest tak, że KC określa, że przeniesienie posiadania następuje
    > przez wydanie rzeczy?

    Art. 589 kc Jeżeli sprzedawca zastrzegł sobie własność sprzedanej rzeczy
    ruchomej aż do uiszczenia ceny, poczytuje się w razie wątpliwości, że
    przeniesienie własności rzeczy nastąpiło pod warunkiem zawieszającym.

    > Wtedy chyba umowa między stronami byłaby nieważna?

    Jeśli już to stosowne postanowienie mogłoby być nieważne, ale na pewno
    nie cała umowa.

    > Czy posiadanie nie jest tożsame z własnością?

    W życiu...

  • 15. Data: 2009-02-06 11:16:48
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 6 Lut, 11:54, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > Art. 589 kc Jeżeli sprzedawca zastrzegł sobie własność sprzedanej rzeczy
    > ruchomej aż do uiszczenia ceny, poczytuje się w razie wątpliwości, że
    > przeniesienie własności rzeczy nastąpiło pod warunkiem zawieszającym.

    Dzięki, właśnie tego mi brakowało :) Czyli jednak, zgodnie z art. 590,
    powinno to być zastrzeżone na fakturze? Pytam, bo sam jestem w
    podobnej sytuacji, z tą różnicą, że ja wymagam podpisania umowy
    ogólnej i szczegółowego aneksu, w którym właśnie jest punkt, że do
    chwili wpływu należności na moje konto, towar pozostaje moją
    własnością.

    > Jeśli już to stosowne postanowienie mogłoby być nieważne, ale na pewno
    > nie cała umowa.

    Ech, no oczywiście, moja nieścisłość :)

    > W życiu...

    Noooo... w życiu wiadomo, nie, a w prawie? :) Czy mógłbyś podać
    ważniejsze różnice między posiadaniem a własnością i jakie przepisy to
    regulują?

    Czarek

  • 16. Data: 2009-02-06 12:32:31
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 06 Feb 2009 03:16:48 -0800, Czarek napisał(a):

    > Dzięki, właśnie tego mi brakowało Czyli jednak, zgodnie z art. 590,
    > powinno to być zastrzeżone na fakturze?

    W jakiś sposób strony umowy muszą to sobie ustalić. W dowolny sposób.

    > Noooo... w życiu wiadomo, nie, a w prawie? Czy mógłbyś podać ważniejsze
    > różnice między posiadaniem a własnością i jakie przepisy to regulują?

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Posiadanie

    http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82asno%C5%9B%C4%87

    http://www.ipo.pl/pytania_i_porady_prawne/prawo_cywi
    lne/
    czy_wlasnosc_o_posiadanie_to_tozsame_pojecia_592796.
    html

  • 17. Data: 2009-02-06 14:53:14
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 6 Lut, 13:32, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

> [...]
    > http://www.ipo.pl/pytania_i_porady_prawne/prawo_cywi
    lne/
    > czy_wlasnosc_o_posiadanie_to_tozsame_pojecia_592796.

    Dzięki. Co prawda, Wikipedia chyba jeszcze nie stanowi prawa w tym
    kraju, ale kto wie, może coś przeoczyłem ;)

    Czarek

  • 18. Data: 2009-02-06 15:07:16
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 06 Feb 2009 06:53:14 -0800, Czarek napisał(a):

    lne/
    html

    > Dzięki. Co prawda, Wikipedia chyba jeszcze nie stanowi prawa w tym
    > kraju, ale kto wie, może coś przeoczyłem

    Zatem art. 140 i nast. kc oraz art. 336 i nast. kc.

  • 19. Data: 2009-02-06 18:24:11
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@n...problem> napisał

    > A ma takie zastrzeżenie własności?

    Tak, o takim przypadku mówię.

  • 20. Data: 2009-02-06 21:50:12
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 06 Feb 2009 19:24:11 +0100, Alek napisał(a):

    > Tak, o takim przypadku mówię.

    No to chyba tak ;-)