  • 1. Data: 2009-02-28 02:05:52
    Temat: Zdjęcie nagrobka w reklamie zakładu kamieniarskiego
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Jest taka sytuacja. Jakiś czas temu zakład kamieniarski wykonał pomnik na
    cmentarzu. Zrobione zostały zdjęcia tego pomnika i wystawione na stronie
    reklamującej ów zaklad kamieniarski.
    Problem jest tego typu, że na owych zdjęciach widnieją imiona i nazwiska
    zmarłych osób, daty śmierci i są widoczne zdjęcia owych osób.
    Niby Ustawa dotycząca praw autorskich zezwala na rozpowszechniania wizerunku
    dzieł wystawionych publicznie na stałe (a jakby nie było pomnik na grobie
    jest dziełem), z drugiej strony są widoczne wizerunki i nazwiska (choć nie
    są to pełne dane osobowe i chyba też odpowiednia ustawa tego nie chroni), są
    też portrety zmarłych osób, które są powiązane z nazwiskami na pomniku.
    Pytanie oczywiście o prawidłowośc takiego postępowania.
    Podejrzewam, że nie ma tu żadnego przepisu chroniącego przed takimi
    praktykami (a właściwie przepis o którym wspomnialem wprost zezwala na to i
    chyba nie ma w nim rozróznienia na komercyjne lub nie wrozpowszechnianie) i
    ukrywanie personaliów i fotografii na pomnikach jest jedynie kwestią kultury
    lub etyki wykonawcy pomnika.

    Pozdrawiam Przemek

  • 2. Data: 2009-02-28 16:18:59
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:goa662$8n5$1@news.onet.pl Przemek Lipski
    <W...@w...epf.pl> pisze:

> [...]
    > komercyjne lub nie wrozpowszechnianie) i ukrywanie personaliów i
    > fotografii na pomnikach jest jedynie kwestią kultury lub etyki
    Przecież te dane są już upublicznione poprzez wystawienie w miejscu
    publicznym, czyli na cmentarzu.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2009-02-28 18:22:51
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    >W wiadomości news:goa662$8n5$1@news.onet.pl Przemek Lipski
    > <W...@w...epf.pl> pisze:
    >
    > Przecież te dane są już upublicznione poprzez wystawienie w miejscu
    > publicznym, czyli na cmentarzu.

    To właśnie o tym pisałem, jest nawet stosowny zapis w Ustawie o prawach
    autorskich. Jednak ciekaw jestem opinii innych osób :)

    Pozdrawiam Przemek

  • 4. Data: 2009-02-28 18:37:20
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gobvdt$lh1$1@news.onet.pl Przemek Lipski
    <W...@w...epf.pl> pisze:

    > To właśnie o tym pisałem, jest nawet stosowny zapis w Ustawie o prawach
    > autorskich. Jednak ciekaw jestem opinii innych osób :)
    Czym innym jest dzieło, czym innym dane osobowe i dobra osobiste (w tym
    wizerunek).
    Niemniej życzę zaspokojenia ciekawości.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2009-02-28 19:43:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Przemek Lipski pisze:

    > To właśnie o tym pisałem, jest nawet stosowny zapis w Ustawie o prawach
    > autorskich. Jednak ciekaw jestem opinii innych osób :)

    OK, to teraz wyobraź sobie, że ktoś wystawił na swojej posesji swój
    gigantyczny pomnik...

    Albo ułożył na ziemi gigantyczny napis ze swoimi danymi osobowymi (tak,
    że widać na a tych popularnych mapach satelitarnych)....

  • 6. Data: 2009-02-28 20:57:31
    Od: <s...@a...pl>

    > Czym innym jest dzieło, czym innym dane osobowe i dobra osobiste (w tym
    > wizerunek).

    Ale czy wizerunek i inne dane osobowe zmarłego wogóle podlegają ochronie?

  • 7. Data: 2009-02-28 23:35:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 28.02.2009 Przemek Lipski <W...@w...epf.pl> napisał/a:
    > są to pełne dane osobowe i chyba też odpowiednia ustawa tego nie chroni), są
    > też portrety zmarłych osób, które są powiązane z nazwiskami na pomniku.
    > Pytanie oczywiście o prawidłowośc takiego postępowania.

    Z okolica prawa autorskiego jedyne co tu MZ mogło zostać naruszone to
    prawa autorskie do zdjęć tych zmarłych osób o ile od świerci ich autora
    nie upłynęło te 70 lat. Tyle, że to dotyka nie tylko zakład kamieniarski
    ale i najpewniej rodzinę.
    Ja bym się bardziej pozastanawiał nad ochroną praw osobistyczh rodziny
    zmarłych.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2009-03-01 00:05:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w
    wiadomości news:8auo76-99e.ln1@ziutka.router...
> [...]
    > prawa autorskie do zdjęć tych zmarłych osób o ile od świerci ich autora
    > nie upłynęło te 70 lat. Tyle, że to dotyka nie tylko zakład kamieniarski

    Zdjęcia jak sądzę są częścią całości, więc w mojej ocenie taka faktografia
    nie narusza praw autorskich. Podobnie, jak przykładowo zdjęcie zrobione w
    muzeum nie stanowi plagiatu obrazów w nim wystawionych, jeśli to po prostu
    zdjęcie sali, wnętrza, a nie reprodukcja obrazu.

    > Ja bym się bardziej pozastanawiał nad ochroną praw osobistyczh rodziny
    > zmarłych.

    Dla mnie o tyle dziwna sytuacja, że w dobie cyfrowej obróbki zdjęć, to
    kilka minut pracy i nagrobek zostanie bez czytelnych napisów i tych
    fotografii. W mojej ocenie ktoś po prostu nie pomyślał, że taka publikacja
    może komuś przeszkadzać i tyle.

  • 9. Data: 2009-03-01 00:32:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 01.03.2009 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > muzeum nie stanowi plagiatu obrazów w nim wystawionych, jeśli to po prostu
    > zdjęcie sali, wnętrza, a nie reprodukcja obrazu.

    MZ to inna sytuacja - tu będzie to opracowanie.

> [...]
    > kilka minut pracy i nagrobek zostanie bez czytelnych napisów i tych
    > fotografii. W mojej ocenie ktoś po prostu nie pomyślał, że taka publikacja

    Nie pomyślał, albo mu zwisało na zasadzie lekkiej znieczulicy zawodowej.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2009-03-01 00:42:12
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

> [...]
    > kilka minut pracy i nagrobek zostanie bez czytelnych napisów i tych
    > fotografii. W mojej ocenie ktoś po prostu nie pomyślał, że taka publikacja

    Nie pomyslał też, że jeżeli u klienta może budzić zastrzeżenia takie
    prezentowanie zdjęć w celach reklamy, to i innych klientów może to
    odstraszyć, prze co firma traci. Teoretycznie oczywiście, bo podejrzewam, że
    mało kto z klientów na to zwróci uwagę.

    Pozdrawiam Przemek