  • 11. Data: 2009-03-01 14:39:59
    Temat: Re: Zdjęcie nagrobka w reklamie zakładu kamieniarskiego
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:49a9a52f$1@news.home.net.pl
    s...@a...pl <s...@a...pl> pisze:

    > czy wizerunek i inne dane osobowe zmarłego wogóle podlegają ochronie?
    Ciekawe pytanie.
    Art. 1 UoODO wskazuje, że _każdy_ ma prawo do ochrony tych danych. Nie
    zawiera natomiast zastrzeżenia, że musi on w tym celu być żywy. ;)
    Podobnie art. 23 KC warunku takiego nie zawiera. choć trudno stwierdzić, czy
    doszło do naruszenia dóbr osobistych. :)

    --
    Jotte

  • 12. Data: 2009-03-01 16:49:06
    Od: <s...@a...pl>

    > Ciekawe pytanie.
    > Art. 1 UoODO wskazuje, że _każdy_ ma prawo do ochrony tych danych. Nie zawiera
    > natomiast zastrzeżenia, że musi on w tym celu być żywy. ;)

    Wg mnie jest takie zastrzeżenie w art. 2.: "...prawa osób fizycznych..." Zmarły
    nie jest już osobą fizyczną, prawda? Przestaje ją bowiem być z chwilą śmierci.

  • 13. Data: 2009-03-01 17:18:32
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:49aabc74$1@news.home.net.pl
    s...@a...pl <s...@a...pl> pisze:

    > Wg mnie jest takie zastrzeżenie w art. 2.: "...prawa osób fizycznych..."
    > Zmarły nie jest już osobą fizyczną, prawda? Przestaje ją bowiem być z
    > chwilą śmierci.
    Niby tak.
    Swoją drogą to ciekawe rozwiązanie - żyjesz, masz prawo do ochrony danych,
    nie żyjesz - można wszystko.

    --
    Jotte

  • 14. Data: 2009-03-01 17:43:28
    Od: armar <a...@p...fm>

    Jotte pisze:
    > W wiadomości news:49aabc74$1@news.home.net.pl

    > Niby tak.
    > Swoją drogą to ciekawe rozwiązanie - żyjesz, masz prawo do ochrony
    > danych, nie żyjesz - można wszystko.

    Najczęściej na nagrobkach nie zamieszcza się aktualnego zdjęcia
    zmarłego, lecz zdjęcie sprzed okresu umierania ciała,
    więc niejako na zdjęciu jest osoba z innej czasoprzestrzeni.
    Ochrona jak najbardziej się należy, gdyż w przeciwnym razie
    często dochodziłoby do ekshumacji zwłok przez osoby
    o seksualnych skłonnościach ku zmarłym - czyli nekrofilii
    (a odmienne od normalnych skłonności seksualne są ostatnio popularne).

    --
    Pozdrawia Marek

  • 15. Data: 2009-03-01 18:17:51
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > o seksualnych skłonnościach ku zmarłym - czyli nekrofilii
    > (a odmienne od normalnych skłonności seksualne są ostatnio popularne).

    Po śmierci zwłoki chroni Kodeks Karny artukułem 262. Czy jest to uregulowane.

  • 16. Data: 2009-03-01 18:19:35
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:goe9sa$5sn$1@node1.news.atman.pl armar
    <a...@p...fm> pisze:

> [...]
    > więc niejako na zdjęciu jest osoba z innej czasoprzestrzeni.
    > Ochrona jak najbardziej się należy, gdyż w przeciwnym razie
    Nie przesadzajmy - mówimy o ochronie danych osobowych, a nie o
    bezczeszczeniu zwłok.

    --
    Jotte