  • 31. Data: 2002-11-17 18:38:48
    Temat: Re: Odp: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Od: "Raldek" <r...@p...pl>

    Cześć
    znalazłem interesujące orzecznictwo w sprawie umów przedwstępnych. Całkiem
    nowe, więc chyba reprezentatywne co do poglądów judykatury. Najpierw na rzecz
    tezy, że to umowa sui generis:

    "Zwłoka zobowiązanego z umowy przedwstępnej do zawarcia umowy przyrzeczonej
    może być uznana za niewykonanie umowy w rozumieniu art. 390 § 1 kc."
    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 14 grudnia 1999 r. II CKN 624/98
    Teza ta mówi sama za siebie - przeczytałem uzasadnienie. Jeśli niewykonanie
    umowy przedwstępnej (niezawarcie umowy przyrzeczonej) stanowi niewykonanie
    umowy, to wszystko jasne - umowa przedwstępna jest umową.

    Do Pawła Hajdysa:
    Teraz ciekawe orzeczenie o znaczeniu terminu:

    "Nie stanowi wypełnienia wymogu umowy przedwstępnej stwierdzenie umieszczone w

    ejże umowie, że zawarcie umowy finalnej nastąpi &#8222;w najbliższym, wyznaczonym

    przez
    notariusza terminie&#8221;. Prawidłowa wykładnia art. 389 kc wskazuje, że kres

    terminu powinien być z góry ustalony w sposób nie budzący żadnych trudności w
    zorientowaniu się od kiedy strony umowy związane będą obowiązkiem zawarcia
    umowy przyrzeczonej."
    Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 23 lutego 1994 r. I ACr 36/94

    Orzeczenie to potwierdza chyba moje zdanie, że termin musi być "zamknięty".
    Chciałbym jeszcze dorzucić coś do twojego zdania, które opiera się na
    orzeczeniu SA w Lublinie. Otóż trochę przekręciłeś to orzeczenie, gdyż wziąłeś
    pod uwagę chyba tylko jego pierwszą część, mówiącą o dotychczasowej praktyce.
    Druga część mówi wyraźnie o nowych trendach, mniej liberalnych co do terminu.
    Dla wyjaśnienia wszelkich wątpliwości przytaczam całą tezę pkt-u 1:

    "Nie stanowi przesłanki ważności umowy przedwstępnej zachowanie określonej
    formy. Jeśli ustawa wymaga do ważności umowy przyrzeczonej zachowania
    szczególnej formy (np. w danym przypadku aktu notarialnego - art. 158 zd. 1
    kc), a umowa przedwstępna nie została zawarta w tej formie, to nie jest ona z
    tej przyczyny nieważna, a tylko strony umowy przedwstępnej pozbawione są
    możności dochodzenia zawarcia umowy przyrzeczonej (art. 390 § 2 kc w zw. z
    art. 64 kc). Ukształtowana praktyka sądowa w zakresie oznaczenia terminu
    przewidzianego w art. 389 kc była bardzo liberalna i nie wymagała ustalenia
    ścisłej
    daty kalendarzowej (wystarczało np. określenie &#8222;na wiosnę&#8221;, &#8222;po

    żniwach&#8221;,
    &#8222;po określonych świętach&#8221;). W każdym razie jednak powinno nastąpić

    takie oznaczenie kresu terminu, aby dał się on z góry ustalić bez żadnych
    trudności. Określenie terminu, który strony przyjęły w omawianej umowie
    przedwstępnej, a sprowadzające się do stwierdzenia, że sporządzenie aktu

    otarialnego powinno nastąpić &#8222;...w terminie jak najkrótszym&#8221; - nie czyni

    zadość wymaganiu oznaczenia terminu zawartego w art. 389 kc, nawet przy
    najbardziej liberalnej wykładni."

    wróć uwagę na słowa: "była bardzo liberalna", "nie wymagała" - czas przeszły.

    Dalej jest wyraźnie o obecnym stanowisku SA. Widać więc, że również te
    orzeczenia każą "zamykać" termin.

    ps. do Beaty - sorrki za ostre słowa, ale mam wrażenie że twoje uwagi są
    osobiste a nie merytoryczne. Oczywiście zawsze staram się mieć też swoje
    zdanie, odpowiednio uzasadnione i przemyślane. Mimo wszystko przepraszam.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 32. Data: 2002-11-17 18:51:55
    Temat: Re: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Od: "Raldek" <r...@p...pl>

    Też czytałem projekty Komisji co do kodeksu cywilnego. Jeśli projekt stanie
    się prawem, stanowisko Pawła Hajdysa będzie miało umocowanie ustawowe (co do
    charakteru "zamknięcia" terminu). Po prostu określenie terminu w umowie
    przedwstępnej nie będzie w ogóle wymagane, nie będzie stanowiło przesłanki

  • 33. Data: 2002-11-17 19:14:41
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

> [...]
    > przedwstępnej nie będzie w ogóle wymagane, nie będzie stanowiło przesłanki

    Ale jak na razie ja będę obstawał przy tej bardziej liberalnej wykładni
    zastrzeżenia terminu przy umowie przedwstępnej. Uważam, że po prostu takie są
    potrzeby praktyki. Oczywiście, nie twierdzę, że jest to jedyne oczywiste
    stanowisko, które powinno się zająć po lekturze art. 389, tylko że można
    przyjąć taką interpretację i ze względów praktycznych ja ją przyjmuję.

    Mam pytanie, czy ma ktoś może uzasdnienie zmian w k.c., o których tu mowa?
    Chętnie bym się z nim zapoznał.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 34. Data: 2002-11-17 20:45:14
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    "Paweł Hajdys" napisa_(a):
    > Mam pytanie, czy ma ktoś może uzasdnienie zmian w k.c., o których tu mowa?
    > Chętnie bym się z nim zapoznał.

    www.ms.gov.pl/kkpc/kkpc.shtml

    KG

  • 35. Data: 2002-11-17 21:32:32
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    "Paweł Hajdys" napisa_(a):
    > No dobrze, a jak się odniesiesz do uregulowanego w art. 388 k.c. (nb. jeden
    > artykuł wcześniej niż umowa przedwstępna) wyzysku. Czy uważasz, że wyzysk nie
    > jest wadą oświadczenia woli, uregulowaną ze względu na swą specyfikę w części
    > ogólnej zobowiązań?

    Jeśli nawet uznamy, że wyzysk to wada oświadczenia woli to właśnie jego
    specyfika i ograniczone zastosowanie mogłoby uzasadniać umieszczenie
    tego przepisu w księdze trzeciej. Natomiast co uzasadniałoby
    umieszczenie tylko jednego ze sposobów zawierania umów właśnie w tym
    miejscu?

    KG

  • 36. Data: 2002-11-17 21:32:39
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Raldek napisa_(a):

    > wróć uwagę na słowa: "była bardzo liberalna", "nie wymagała" - czas przeszły.
    >
    > Dalej jest wyraźnie o obecnym stanowisku SA. Widać więc, że również te
    > orzeczenia każą "zamykać" termin.

    Chyba trochę przesadzasz, stwierdzenie, że określenie "w terminie jak
    najkrótszym" nie jest określeniem terminu w żaden sposób nie podważa
    wcześniejszej "liberalnej wykładni". To co było podawane jako przykłady
    określenia terminu zasadniczo różni się od odrzuconego przez sąd
    sformułowania (można było (prawie) bez wątpliwości określić początek
    obowiązku zawarcia umowy).

    KG

  • 37. Data: 2002-11-18 08:10:27
    Temat: Umowa nienazwana (było: klasyfikacja)
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 17 Nov 2002, Paweł Hajdys wrote:
    [...]
    >+ Zwykle o umowach
    >+ uregulowanych w kodeksie mówi się, że są to umowy nazwane, chociaż w k.c.
    >+ jest jeden przypadek odstępstwa od tej zasady..

    Możesz ten przypadek wytknąć palcem ? ;)
    Bo robiąc szybki rachunek zeznań przypominam sobie tylko
    umowy robione "na zasadzie umowy zlecenia" (które jednak
    ściśle rzecz biorąc "zleceniem czynności prawnej" nie są:
    dajmy na to tzw. "umowę zlecenia" na sprzątanie :)
    Źle myślę ? (pewnie tak :))

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 38. Data: 2002-11-18 10:20:28
    Temat: Re: Umowa nienazwana (było: klasyfikacja)
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

> [...]
    > ściśle rzecz biorąc "zleceniem czynności prawnej" nie są:
    > dajmy na to tzw. "umowę zlecenia" na sprzątanie :)

    :) Według Radwańskiego tą umową jest depozyt nieprawidłowy, uregulowany w
    przepisach o przechowaniu, ale w zasadzie łączący cechy umowy pożyczki i
    umowy przechowania, oraz na tyle odrębny od obu tych umów, że "...trzeba go
    uznać za odrębny typ umowy nazwanej."
    Może w pierwszym poście wypowiedziałem się nieco nieprecyzyjnie. Chodziło mi
    o to, że w kodeksie umowa ta nie jest nazwana expressis verbis i nie jest
    uregulowana oddzielnie, co mogłoby (tryb bardzo przypuszczający ;) tworzyć
    analogię do umowy przedwstępnej, według sugestii (później odrzuconej przez
    autorkę) Beaty.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 39. Data: 2002-11-18 10:29:07
    Temat: Odp: Umowa nienazwana (było: klasyfikacja)
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik Paweł Hajdys <p...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:araetc$57m$...@n...gazeta.pl...
> [...]
    > analogię do umowy przedwstępnej, według sugestii (później odrzuconej przez

    Nie przypominam sobie żebym coś takiego sugerowała a później odrzucała.
    Beata

  • 40. Data: 2002-11-18 21:10:27
    Temat: Odp: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik Paweł Hajdys <p...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ar7qr4$681$...@n...gazeta.pl...
    > Witam!

    Innych

> [...]
    nie
    > jest wadą oświadczenia woli, uregulowaną ze względu na swą specyfikę w

    A Ty tak uważasz? Pozdrawiam Beata