  • 21. Data: 2002-11-17 10:12:40
    Temat: Re: Odp: Odp: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    > Beata <b...@p...onet.pl> napisał(a):
    >
    > Z uwagi na późną porę odpowiem narazie pytaniem na twoje pytanie. Mamy umowy
    > nazwane i umowy nienazwane - w przypadku umów nienazwanych też nie masz
    > stypizowanych postanowień tej umowy a mimo to nikt nie kwesionuje że są to
    > umowy.

    Tylko czy umowę przedwstępną można nazwać umową nienazwaną? Jest do dość
    ciekawy problem, ni zastanawiałem się nad tym do tej pory... Zwykle o umowach
    uregulowanych w kodeksie mówi się, że są to umowy nazwane, chociaż w k.c.
    jest jeden przypadek odstępstwa od tej zasady.. Kto wie..

    > Co do formy to nie rozumiem zarzutu - w k.c. zasadą jest dowolność formy
    > (mamy jedynie formy szczególne, które jeśli nie są zastrzeżone to
    > oświadczenie woli może być złożone w formie dowolnej). Dlatego też forma nie
    > jest warunkiem koniecznym dla zakwalifikowania danego zdarzenia jako umowy
    > (przeciez nie masz określonej przepisami formy umowy sprzedaży). Jako że nie
    > wiem o co Ci dokładnie chodzi z tą formą więc nie wdaję się w dalszą

    Chodzi mi o to, że póki nie wiemy jaką umowę chcemy zawrzeć, nie znamy formy
    umowy przedwstępnej. Cały czas odnoszę się do pełnej skuteczności umowy
    przedwstępnej. Dla mnie jest to analogia z ofertą - oferta musi być złożona w
    takiej formie jaka jest przewidziana dla zawarcia danej umowy. Jest to dla
    mnie argument za przyjęciem stanowiska, że umowa przedwstępna jest tylko
    jednym ze sposobów zawarcia umowy.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 22. Data: 2002-11-17 10:25:40
    Temat: Re: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    > Robert Walczak <r...@N...gazeta.pl> napisał(a):
    >
    > 1. Argument systemowy: gdyby ustawodawca uznał umowę przedwstępną za formę
    > zawierania umowy, umieściłby przepisy jej dotyczące w części ogólnej kc,
    > Tytuł IV, Dział II - "Zawarcie umowy". Mówi się tam o zawarciu umowy
    > poprzez kolejno - ofertę i jej przyjęcie, przetarg oraz rokowania. Innych
    > sposobów na zawarcie oferty kc w części ogólnej nie przewiduje.

    No dobrze, a jak się odniesiesz do uregulowanego w art. 388 k.c. (nb. jeden
    artykuł wcześniej niż umowa przedwstępna) wyzysku. Czy uważasz, że wyzysk nie
    jest wadą oświadczenia woli, uregulowaną ze względu na swą specyfikę w części
    ogólnej zobowiązań?

    Pozdrawiam
    Paweł

    PS: Przepraszam, że się nieco uniosłem, jak zobaczyłem, że zadałeś pywanie w
    ramach wątku "Prawo cywilne - ciekawe". Myślałem, że to nasz klient smęci na
    pl.soc.prawo, mimo, że mu dzielnie w trójkę udzieliliśmy porady :) Gdybym
    wiedział, że to Ty chcesz rozłożyć ten przypadek na części pierwsze to pewnie
    byłbym bardziej opanowany. Szkoda tylko, że nie przyłączyłeś się do mojego
    głosu lub też jaśniej nie wyjaśniłeś Beacie, że to nie jest oderwany od życia
    kazus, tylko konkretny przypadek, który trzeba rozwiązć biorąc pod uwagę dany
    kontekst sytuacyjny. Stąd się wzięło wiele nieporozumień - ja dążyłem
    do "udzielenia porady" zaś inni do rozwiązania kazusu bez wychodzenia poza
    przytoczoną przez Ciebie treść.
    Pamiętam, że zgodziłeś się z moim tokiem rozumowania w ramach tamtego wątku.
    Zastrzegłeś tylko, że nie zgadzasz się, aby zastrzeżenie "za dwa tygodnie"
    uznać za termin. To samo podtrzymałeś w tej dyskusji, na co ja podniosłem
    argumenty judykatury. Ponieważ krążymy cały czas wokół tego samego
    zagadnienia czekam, jak się z kolei odniesiesz do przytoczonego przeze mnie
    wyroku.

  • 23. Data: 2002-11-17 11:02:07
    Temat: Odp: Odp: Odp: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik Paweł Hajdys <p...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ar7q2o$396$...@n...gazeta.pl...
> [...]
    > uregulowanych w kodeksie mówi się, że są to umowy nazwane, chociaż w k.c.
    > jest jeden przypadek odstępstwa od tej zasady.. Kto wie..

    Pawle ja nie twierdzę że umowa przedwstępna jest umową nienazwaną (był to
    rozpatrywane przez doktrynę jednak co do tego spru w zasadzie brak). Moja
    uwaga jest natury ogólnej - zarzucasz brak stypizowanych elementów umowy
    przedwstępnej i to Twoim zdaniem jest jeden z elementów przesądzajacych o
    niemożności zakwalifikowania umowy przedstwepnej do umów. Mój argument ma na
    celu wykazanie że brak ustawowo stypizowanych elementów nie świadczy o tym
    że dane zdarzenie nie jest umową. Nie zrozumieliśmy się ale mam nadzieję że
    wyjaśniłam nieporozumienie. A tak przy okazji zgodnie z nowymi poglądami
    róznica między umowami nazwanymi a nienazwanymi nie jest sztywna (jest
    stopniowalna) - i o tym czy dana czynności należy do umów nazwanych czy
    nienazwanych przesądza to bliżej którego typu się znajduje (najkrócej rzecz
    ujmując).

> [...]
    > mnie argument za przyjęciem stanowiska, że umowa przedwstępna jest tylko

    Tu się nie zgadzam gdyż zawsze możesz zawrzeć umowę przedwstępną w dowolnej
    formie (jeśli nie będzie spełniać warunków co do formy zastrzeżoenj dla
    umowy przyrzeczonej to masz skutek słabszy ale umowę cały czas ważną).
    Dlatego tez brak formy nie przesądza Ci tu o ważności umowy - a argument o
    tym że nie masz wtedy pełnej skuteczności można podważyć tym ze właśnie na
    tym polega szczególność regulacji umowy przedwstępnej. Nie przywiązywałabym
    tutaj takiej wagi do formy. A co do analogii z ofertą - już wyżej opisałam
    że dla mnie problem jest w oświadczeniach woli i że nawet jesli jest to
    jakiś sposób zawarcia umowy to odmienny od trybów z części ogólnej (w tym
    zakresie odsyłam więc do wczesniejszych wątków.
    Musze przyznać że moje wczesniejsz obawy co do dyskusji z Toba zostały
    rozwiane wiec zwracam honor i pozdrawiam serdecznie. Beata

  • 24. Data: 2002-11-17 11:03:25
    Od: "PzKw_Panther" <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>

    "Pawel Hajdys" <p...@N...gazeta.pl> wrote in

    > Witam!

    > Tylko czy umowe przedwstepną mozna nazwac umową nienazwaną? Jest do
    > dośc ciekawy problem, ni zastanawialem sie nad tym do tej pory...
    > Zwykle o umowach uregulowanych w kodeksie mówi sie, ze są to umowy
    > nazwane, chociaz w k.c. jest jeden przypadek odstepstwa od tej
    > zasady.. Kto wie..

    Szczerze mowiac tez mnie to zastanawilo...zauwaz tak przy okazji ze zastanawiajac
    sie nad tym czy umowa przedwstepna jest umowa nienazwana czy nazwana posrednio
    (chociaz pewnie w sposob niezamierzony) przyznales ze umowa przedwstepna
    (zakladajac ze jest umowa nienazwana) jest umowa sui generis bo raczej chyba nie
    ma nienazwanych sposobow zawarcia umowy.Wracajac do tematu w tej kwestii to i mnie
    w tym momencie zastanowila i zmusilo do akrobatyki umyslowej,co z tym poczac i
    wyobrazmy sobie nastepujaco sytuacje:zawieram umowe przedwstepna co do przyszlej
    np umowy sprzedazy a wiec umowa przedwstepna jest w tym momencie nazwana a jesli
    np zawieram umowe przedwstepna co do przyszlej umowy sponsoringu to wtedy idac tym
    tokiem rozumowania zawieram umowe przedswtepna nienazwana.W kazdym razie osobiscie
    uwazam ze tego typu klasyfikowanie umowy przedwstepnej jest sztuczne i raczej nic
    nie daje w praktyce hmmmm moge sie mylic bo mysle na goraco i jak wymysle cos
    innego to napewno dam znac w przyszlym poscie :)

    > Chodzi mi o to, ze póki nie wiemy jaką umowe chcemy zawrzec, nie znamy
    > formy umowy przedwstepnej. Caly czas odnosze sie do pelnej
    > skuteczności umowy przedwstepnej. Dla mnie jest to analogia z ofertą -
    > oferta musi byc zlozona w takiej formie jaka jest przewidziana dla
    > zawarcia danej umowy. Jest to dla mnie argument za przyjeciem
    > stanowiska, ze umowa przedwstepna jest tylko jednym ze sposobów
    > zawarcia umowy.
    Teraz w tym momencie tez sie moge mylic ale mysle tak:jesli uznamy ze umowa
    przedwstepna jest jednym ze sposobow zawarcia umowy to inaczej mowiac,zawieramy
    "umowe o zawarcie umowy"?to tak jakby zawrzec przed negocjacjami handlowymi "umowe
    o prowadzenie negocjacji w dobrej wierze" co jest moim zdaniem kompletnie zbedne i
    sztuczne gdyz prowadzenie negocjacji samo przez sie oznacza prowadzenie ich w
    dobrej wierze gdyz zerwanie negocjacji z powodu np tajnego ukladania sie jednej z
    negocjujacych stron z osobami trzecimi i nagle zerwanie negocjacji naraza strone
    na konsekwencje zadzialania artykulu 415 KC

    W Tesco mozna jesc bulki, ochrona mi pozwala -
    W Mediamarkcie nie zgadzaja sie zebym jadl paczki-
    (c) Expierd Psycho Ltd -

  • 25. Data: 2002-11-17 11:13:54
    Temat: Odp: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > argumenty judykatury. Ponieważ krążymy cały czas wokół tego samego
    > zagadnienia czekam, jak się z kolei odniesiesz do przytoczonego przeze

    Przepraszam że się wtracam ale czy moglibyscie mi jednak opowiedzieć jaki
    był kontekst sytuacyjny (tzn co jeszcze wiedzieliście Wy a czego nie
    napisaliście na grupie) - tak z ciekawości bez polemizowania.
    Nie wtrącam się też do waszej dyskusji o terminach bo prawdę mówiąc chyba mi
    umknęło w czym problem.
    Pozdrawiam Beata

  • 26. Data: 2002-11-17 11:18:20
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    strone
    > na konsekwencje zadzialania artykulu 415 KC

    Tak zupełnie z innej beczki to ja spotkałam się z umową o prowadznie
    negocjacji - strony ustaliły terminy zasady kontaktóe itp. Pozdrawiam Beata

  • 27. Data: 2002-11-17 12:08:33
    Od: "PzKw_Panther" <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>

    Jeszcze jedna uwaga do mojego poprzedniego postu co do "umowy o zawarcia
    umowy".Otoz musimy,moim zdaniem uznac taka forme (jakkolwiek to dziwacznie brzmi)
    ale skoro art 389KC posluguje sie slowami "...zobowiazuja sie..." to mamy wlasnie
    do czynienia z "umowa o zawarcie umowy".
    Tak przy okazji to czy moge Pawla poprosic o podanie mi jakis zrodel gdzie moge
    wyczytac ze umowa przedwstepna jest sposobem zawarcia umowy.Jak we wczesniejszych
    postach napisal ten pomysl narodzil sie na Uniwersytecie Lodzkim,a niestety moja
    wiedza ograniczona jest tylko do slawetnego prof.Szpunara jesli chodzi o Lodz.

  • 28. Data: 2002-11-17 13:24:03
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

> [...]
    > wczesniejszych postach napisal ten pomysl narodzil sie na Uniwersytecie
    > Lodzkim,a niestety moja wiedza ograniczona jest tylko do slawetnego

    Cóż, miałem to podane w ramach wykładu, więc co najwyżej służę notatkami :)
    Wykład z części pierwszej pr. cywilnego (cz. ogólna, pr. rzeczowe, pr.
    rodzinne) prowadziła prof. Małgorzata Pyziak-Szafnicka, lecz z tego co ona
    mówiła, to chyba to stanowisko aprobuje cała katedra, gdyż wykładanie umowy
    przedwstępnej w ramach części ogólnej (jako jednego ze sposobów zawarcia
    umowy) było uzgodnione z prof. Tomaszem Pajorem, szefem katedry i wykładowcą
    drugiej częsci pr. cywilnego (zobowiązania, spadki).

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 29. Data: 2002-11-17 13:34:24
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik Paweł Hajdys <p...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ar859j$9qt$...@n...gazeta.pl...
> [...]
    wykładowcą
    > drugiej częsci pr. cywilnego (zobowiązania, spadki).

    Dyskusja na temat czy umowa przedwstępna jest sposobem zawarcia umowy ma
    długi rodowód. Nie podam dokładnie publikacji bo musiałabym ich poszukać
    jednak w 2000 roku ukazała się monografia M. Krajewskiego "Umowa
    przedwstępna" - tam jest dobrze przedstawiona polemika na ten temat.
    Pozdrawiam Beata

  • 30. Data: 2002-11-17 18:37:44
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Ciekawostka związana z dyskusją, z projektu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa
    Cywilnego:

    "Art. 68_1. § 1. W stosunkach miedzy przedsiebiorcami odpowiedz na
    oferte z zastrzezeniem zmian lub uzupelnien nie zmieniajacych istotnie
    tresci oferty poczytuje sie za jej przyjecie. W takim wypadku strony
    wiaze umowa o tresci okreslonej w ofercie z uwzglednieniem zastrzezen
    zawartych w odpowiedzi na nia.

    § 2. Przepisu paragrafu poprzedzajacego nie stosuje sie, jezeli w tresci
    oferty wskazano, ze moze ona byc przyjeta jedynie bez zastrzezen, albo
    gdy oferent niezwlocznie sprzeciwil sie wlaczeniu zastrzezen do umowy,
    albo gdy druga strona, w odpowiedzi na oferte uzaleznila jej przyjecie
    od zgody oferenta na wlaczenie zastrzezen do umowy, a zgody tej
    niezwlocznie nie otrzymala."

    i:

    31) art. 389 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 389. § 1. Umowa, przez która jedna ze stron lub obie zobowiazuja
    sie do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstepna), powinna okreslac
    istotne postanowienia umowy przyrzeczonej.

    § 2. Jezeli termin, w ciagu którego ma byc zawarta umowa przyrzeczona,
    nie zostal oznaczony, powinna ona byc zawarta w odpowiednim terminie
    wyznaczonym przez strone uprawniona do zadania zawarcia umowy
    przyrzeczonej. Jezeli strona uprawniona takiego terminu nie wyznaczyla
    przed uplywem roku od zawarcia umowy przedwstepnej, uprawnienie do jego
    wyznaczenia przechodzi na druga strone i moze byc wykonane w ciagu
    kolejnego roku. Jezeli obie strony sa uprawnione do zadania zawarcia
    umowy przyrzeczonej i kazda z nich wyznaczyla inny termin, strony wiaze
    termin wyznaczony przez strone, która wczesniej zlozyla stosowne
    oswiadczenie. Zobowiazanie z umowy przedwstepnej wygasa, jezeli termin,
    w ciagu którego umowa przyrzeczona ma byc zawarta, nie zostal wyznaczony
    w sposób powyzej okreslony.";

    KG