  • 1. Data: 2008-05-28 15:45:45
    Temat: Śmierć za niewykonanie rozkazu na wojnie.
    Od: coder <j...@o...pl>

    Kilka razy spotkałem się z opinią, że podczas wojny, zgodnie z
    obowiązującym w Polsce prawem można zastrzelić żołnierza za
    niewykonanie rozkazu. Nie wiem czy to jakaś pozostałość została w
    narodzie po dawnych czasach czy może rzeczywiście tak jest..?
    Jeżeli ktoś wie jak to jest i rzeczywiście taki zapis mamyto proszę o
    konkretny paragraf.

    Czy w ogóle polskie prawo pozwala skazać na śmierć swojego żołnierza
    za jakiekolwiek inne przewinienie(szpiegostwo na rzecz wroga, dezercja
    itp.)

    Interesuje mnie raczej obowiązujące prawo a nie przemyślenia i opinie
    jak być powinno.

    Z góry dzięki i pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-05-28 19:32:57
    Temat: Re: Śmierć za niewykonanie rozkazu na wojnie.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    coder pisze:
> [...]
    > itp.)
    >
    > Interesuje mnie raczej obowiązujące prawo a nie przemyślenia i opinie

    Zdaje się, że kara śmierci w czasie wojny jest lub ma być niedługo
    zniesiona w PL. W tej chwili jednak nie wiem, czy zmiana została już
    przeprowadzona.

    Natomiast stan prawny na 2000r. był następujący:
    (http://www.prawo.lex.pl/serwis/du/2001/0267.htm)

    "Niniejszym oświadcza się, że zgodnie z artykułem 2 protokołu, kara
    śmierci zostaje utrzymana w odniesieniu do następujących przestępstw
    przewidzianych w Wojskowym kodeksie karnym i postępowania karnego nr 40
    z 1964 r.:
    - zdrada (art. 13),
    - poddanie przez dowódcę wojskowego powierzonej placówki (art. 14),
    - kapitulacja na polu walki złożona przez oficera dowodzącego (art.
    15(a)),
    - wzniecanie lub kierowanie buntem w armii (art. 42(2)),
    - przekazywanie tajemnic wojskowych obcemu państwu, szpiegowi lub
    agentowi (art. 70(1)),
    - wzniecanie lub kierowanie buntem wśród jeńców (art. 95(2)).

    Tłumaczenie angielskie przepisów regulujących wymienione wyżej
    przestępstwa zostało załączone do niniejszego oświadczenia w załączniku 1.

    Oświadcza się także, iż zgodnie z poprawką do Wojskowego kodeksu karnego
    i postępowania karnego nr 91 (I) z 1995 r. kara śmierci, ilekroć
    przewidziana jest w przepisach Kodeksu, będzie stosowana wyłącznie w
    odniesieniu do przestępstw popełnionych w czasie wojny. Zgodnie z tą
    samą poprawką kara śmierci nie jest karą obligatoryjną, ale może być, w
    zależności od uznania sądu, zamieniona na karę dożywotniego pozbawienia
    wolności albo karę pozbawienia wolności na okres krótszy."

    Prosiłeś o brak komentarzy, więc nie będę komentował propozycji tej
    zmiany...

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-05-28 19:34:48
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    coder pisze:

> [...]
    > niewykonanie rozkazu. Nie wiem czy to jakaś pozostałość została w
    > narodzie po dawnych czasach czy może rzeczywiście tak jest..?

    Zapewne można by to rozważać na zasadzie stanu wyżej konieczności (art.
    26 kk). Życie człowieka kontra dobro ojczyzny. Czyli oficer który
    zastrzelił za niewykonanie rozkazu mógłby sie tak bronić.

    > Czy w ogóle polskie prawo pozwala skazać na śmierć swojego żołnierza
    > za jakiekolwiek inne przewinienie(szpiegostwo na rzecz wroga, dezercja
    > itp.)

    W Polsce z tego co mi sie obiło o uszy nie ma kary śmierci, za nic.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 4. Data: 2008-05-28 19:39:26
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > śmierci zostaje utrzymana w odniesieniu do następujących przestępstw
    > przewidzianych w Wojskowym kodeksie karnym i postępowania karnego nr 40

    Nie było takiego kodeksu :) ??
    A to oświadczenie republiki Cypr ?

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 5. Data: 2008-05-28 19:44:52
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Liwiusz napisał(a):

    [...]

    > Prosiłeś o brak komentarzy, więc nie będę komentował propozycji tej
    > zmiany...

    Rozumiem, że takie kary może orzec Sąd Wojskowy/Wojenny?

    j.

  • 6. Data: 2008-05-28 20:22:44
    Od: Heming <n...@n...pl>

    coder pisze:

    > Czy w ogóle polskie prawo pozwala skazać na śmierć swojego żołnierza
    > za jakiekolwiek inne przewinienie(szpiegostwo na rzecz wroga, dezercja
    > itp.)

    Nie mozna.

  • 7. Data: 2008-05-28 20:41:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > Nie było takiego kodeksu :) ??
    > A to oświadczenie republiki Cypr ?

    Faktycznie, trochę mi się pomieszało. Niniejszym zatem odwołuję
    podane źródło :)

  • 8. Data: 2008-05-28 20:45:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Heming pisze:

    > Nie mozna.

    Zatem nie ma w czasie wojny kary mogącej odstraszyć przed dokonaniem
    np. zdrady, której wynikiem mogłoby być przegranie wojny przez RP w
    ciągu 3 miesięcy?

  • 9. Data: 2008-05-28 20:48:02
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Zatem nie ma w czasie wojny kary mogącej odstraszyć przed dokonaniem
    > np. zdrady, której wynikiem mogłoby być przegranie wojny przez RP w
    > ciągu 3 miesięcy?

    Kara więzienia.
    I skąd pomysł że polska nawet bez zdrady mogłaby sie utrzymać 3
    miesiące? Chyba przeciwko Słowacji.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 10. Data: 2008-05-28 20:51:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > Kara więzienia.
    > I skąd pomysł że polska nawet bez zdrady mogłaby sie utrzymać 3
    > miesiące? Chyba przeciwko Słowacji.

    No i jaką tutaj widzisz siłę odstraszania, skoro za kilka miesięcy -
    po przegranej wojnie - wyjdzie się na wolność? Nie twierdzisz chyba, że
    dla dezerterujących z obrony Berlina w 1945r. skuteczna by była kara
    więzienia? ;)