    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Śmierć za niewykonanie rozkazu na wojnie.
    Date: Wed, 28 May 2008 21:32:57 +0200

    coder pisze:
    > Kilka razy spotkałem się z opinią, że podczas wojny, zgodnie z
    > obowiązującym w Polsce prawem można zastrzelić żołnierza za
    > niewykonanie rozkazu. Nie wiem czy to jakaś pozostałość została w
    > narodzie po dawnych czasach czy może rzeczywiście tak jest..?
    > Jeżeli ktoś wie jak to jest i rzeczywiście taki zapis mamyto proszę o
    > konkretny paragraf.
    >
    > Czy w ogóle polskie prawo pozwala skazać na śmierć swojego żołnierza
    > za jakiekolwiek inne przewinienie(szpiegostwo na rzecz wroga, dezercja
    > itp.)

> [...]

    Zdaje się, że kara śmierci w czasie wojny jest lub ma być niedługo
    zniesiona w PL. W tej chwili jednak nie wiem, czy zmiana została już
    przeprowadzona.

    Natomiast stan prawny na 2000r. był następujący:
    (http://www.prawo.lex.pl/serwis/du/2001/0267.htm)

    "Niniejszym oświadcza się, że zgodnie z artykułem 2 protokołu, kara
    śmierci zostaje utrzymana w odniesieniu do następujących przestępstw
    przewidzianych w Wojskowym kodeksie karnym i postępowania karnego nr 40
    z 1964 r.:
    - zdrada (art. 13),
    - poddanie przez dowódcę wojskowego powierzonej placówki (art. 14),
    - kapitulacja na polu walki złożona przez oficera dowodzącego (art.
    15(a)),
    - wzniecanie lub kierowanie buntem w armii (art. 42(2)),
    - przekazywanie tajemnic wojskowych obcemu państwu, szpiegowi lub
    agentowi (art. 70(1)),
    - wzniecanie lub kierowanie buntem wśród jeńców (art. 95(2)).

    Tłumaczenie angielskie przepisów regulujących wymienione wyżej
    przestępstwa zostało załączone do niniejszego oświadczenia w załączniku 1.

    Oświadcza się także, iż zgodnie z poprawką do Wojskowego kodeksu karnego
    i postępowania karnego nr 91 (I) z 1995 r. kara śmierci, ilekroć
    przewidziana jest w przepisach Kodeksu, będzie stosowana wyłącznie w
    odniesieniu do przestępstw popełnionych w czasie wojny. Zgodnie z tą
    samą poprawką kara śmierci nie jest karą obligatoryjną, ale może być, w
    zależności od uznania sądu, zamieniona na karę dożywotniego pozbawienia
    wolności albo karę pozbawienia wolności na okres krótszy."

    Prosiłeś o brak komentarzy, więc nie będę komentował propozycji tej
    zmiany...

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz