    From: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zwrot weksla
    Date: Fri, 27 Sep 2002 15:14:19 +0200
    Sender: g...@p...onet.pl@w3cache.spss.pl

    > Toż to by było bezprawie. A jak miałem wymieniać weksel na pieniądze? w
    > kawiarni - z ręki do ręki?
    > Kwota była taka,że zgodnie z prawem tylko przez bank. I sąd tego nie
    uzna???
    > Czy nikt nie ma dla mnie jakiejś pociechy :))))

    Niestety weksel jest papierem wartościowym i musisz w razie czego go
    wuykupić - tzn zapłacić kasę jeżeli ktoś do Ciebie z nim przyjdzie. Dopiero
    po tym fakcie możesz pozwać posiadacza weksla o to, że wykorzystał go mimo
    iż spłaciłeś dług wobec niego. Wówczas sąd uzna dowód przelewu, ale jak
    wiesz sprawa w sądzie będzie trwała ...

    Ważność weksla wygasa po 12 mies. od daty jego wystawienia.

    Realizacja weksla powinna wyglądać następująco:
    - posiadacz wekslu, płatnego w oznaczonym dniu albo w pewien czas po dacie
    lub po okazaniu, powinien przedstawić go do zapłaty bądź w pierwszym dniu, w
    którym można wymagać zapłaty, bądź w jednym z dwóch następnych dni
    powszednich;
    - inaczej rzecz ujmując - powinieneś był nie zwracać kasy bez okazania Ci
    weksla do zapłaty;
    - posiadacz wekslu nie ma obowiązku przyjmowania zapłaty przed terminem
    płatności - zapłacenie przed terminem płatności jest czynione na własne
    niebezpieczeństwo;
    - w przypadku nie przedstawienia wekslu do zapłaty w terminie, każdy dłużnik
    może złożyć sumę wekslową do depozytu sądu miejsca płatności wekslu na koszt
    i niebezpieczeństwo posiadacza wekslu;
    - w wyznaczonym miejscu ktoś powinien do Ciebie przyjść z wekslem, żebyś na
    tym wekslu podpisał, że weksel "przyjmujesz"
    - przez przyjęcie wekslu zobowiązujesz się do zapłacenia wekslu w terminie
    płatności;
    - gdy płacisz za weksel, posiadacz powinien Ci go oddać - czyli np.
    umawiacie się w banku, robisz przy nim zlecenie przelewu a on Ci oddaje
    weksel.

    Z tego co wiem, można wszcząś postępowanie w sądzie w celu odzyskania
    weksla - jak najszybciej się tym zajmij, bo posiadacz weksla może go np.
    sprzedać za nieco niższą kwotę jakiejś firmie windykacyjnej, która będzie
    chciała cię oskubać -- jeżeli ktoś przyjdzie z wekslem, musisz go
    zaakceptować i zapłacić w terminie. W przeciwnym razie posiadacz weksla
    uruchomi postępowanie w sądzie, które jest w sprawach weksli błyskawiczne,
    dostanie sądowy nakaz zapłaty i pójdzie z nim do komornika, który może zając
    Twój majątek!

    Jeżeli wraz z wekslem podpisywałeś deklarację wekslową to opisz ją.
    Napisz jaki to był weksel - zupełny / niezupełny? z terminem płatności? z
    jakim terminem płatności? na zlecenie czy na rzecz posiadacza? miejsce
    przedstawienia do zapłaty / miejsce płatności weksla itp itd!!! Rozumiem, że
    był to weksel własny wystawiony na konkretną firmę/osobę, czy nie miał
    wpisane na kogo wystawiony? Czy podpisywałeś deklarację wekslową w któej
    zgodziłeś się na pozostawienie daty wystawienia weksla pustej i wypełnienie
    jej przez posiadacza weksla w momencie kiedy chce go zrealizować?

    Poczytaj na www.weksel.pl

    Pozdr,
    Grzegorz