  • Data: 2008-07-22 21:09:40
    Temat: Re: zmiana właściciela firmy
    Od: "kuba " <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Możesz wskazac przepis o *wyłączności* firmy, w odróżnieniu od jej
    > *identyfikacji* (z czym się wcześniej zgodziłem, tyle że to obejmuje
    > również rozdział o którym niżej - "różny rynek", dwaj przedsiębiorcy
    > działający na różnych rynkach IMO jak najbardziej zgodnie z prawem
    > MOGĄ używać tej samej firmy).

    Przepis o wyłączności firmy to 43(3) kc. - po prostu tak się go określa (nawet
    w kodeksie mam w nawiasie kwadratowym obok niego [wyłączność firmy] :)
    A to co piszesz to jest jak najbardziej ok i wynika z prostej interpretacji a
    contrario tego przepisu: "powinna się odróżniać od firm innych przedsiębiorców
    działających _na tym samym rynku_". Jeśli przedsiębiorcy działają na różnych
    rynkach, to mogą być wpisani pod tą samą firmą nawet jednego rejestru.

    > IMVHO nadinterpretujesz.
    > Zacząć trzeba od "działających na tym samym rynku", co po pierwsze
    > określa rozdział geograficzny - a fakt zarejestrowania w różnych
    > EDG wskazuje że mamy taki czynnik - ale *również* rozdział w zakresie
    > działalności, przykładem sławny Microsoft, zajmujący się sprzedażą
    > ziółek :O

    Rynek jest w tym przepisie rozumiany w dwóch znaczeniach - zarówno
    terytorialnym, jak i "rynek określonych towarów/usług". Określenie co jest
    rynkiem w aspekcie terytorialnym nastręcza problemów - może chodzić o rynek
    krajowy, wojewódzki czy lokalny. Uważam (mówię to z dużym przekonaniem), że
    nie można powiedzieć, że wpisanie do dwóch różnych EWD sprawia, że mamy do
    czynienia z różnymi rynkami w znaczeniu terytorialnym (wszak obszary
    rejestrowe pokrywają się z granicami gmin). Z pewnością nie powiesz np. że
    każda gmina ma swój własny rynek usług przewozowych (u mnie np. jest taki
    przewoźnik, który działa sprawnie na obszarze województwa, a DHL jest znany w
    całym kraju) albo - lepiej - rynek metalurgiczny :> Czyli ja bym się kierował
    przedmiotem działalności przy określaniu zakresu terytorialnego rynku.
    Pewnie należałoby się też kierować złotą zasadą niewprowadzania w błąd:

    po pierwsze w 43(3) par. 2 kc.
    po drugie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: Art. 5. Czynem
    nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może
    wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy,
    godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu _wcześniej
    używanego_, zgodnie z prawem, _do oznaczenia innego przedsiębiorstwa._

    > Ba, jeśli będzie dwu przedsiębiorców o tej samej firmie, to
    > nawet jeśli jeden z nich zastrzeże nazwę, to w zakresie dotąd
    > prowadzonej działalności (tak "asortymentowo" jak i terytorialnie
    > oraz we wszystkich pozostałych aspektach) ten drugi zachowa
    > prawo używania starej nazwy!

    Trzeba bardzo uważać terminologiczne: co innego oznaczenie przedsiębiorcy
    (firma), co innego oznaczenie przedsiębiorstwa, co innego nazwa (może być
    elementem oznaczenia przedsiębiorcy albo (tak sądzę) przedsiębiorstwa, co
    innego znak towarowy i prawo ochronne, ale tu się nie wypowiadam, bo się na
    tym (jeszcze) nie znam.

    pozdrawiam serdecznie
    kuba