  • Data: 2011-09-24 21:15:57
    Temat: Re: zatrzymanie obywatelskie - dywagacje?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "bzdreg" <b...@n...com> napisał w wiadomości
    news:j5kd0l$vt0$1@news.onet.pl...

    > 1. Czy korzystam ze szczególnej ochrony prawa w zakresie
    > odpowiedzialności sprawcy za poturbowanie mnie?

    Tak, o ile to poturbowanie będzie wynikiem działania sprawcy. Ochrona
    szczególna wynika z art. 25§4 kk.

    > 2. Czy przysługuje mi ze skarbu państwa jakieś szczególne
    > ubezpieczenie/odszkodowanie na wstawienie zębów?

    Nie, Skarb Państwa co do zasady tu nie odpowiada. Natomiast mozesz cywilnie
    domagać się na ogólnych zasadach odszkodowania od sprawcy, a nawet możesz
    żądać naprawienia poniesionych strat od samego napadniętego na zasadzie
    art. 438 kc.

    > 3. Co mi grozi, jeśli pomyliłem się co do oceny faktu popełnienia
    > wykroczenia, jeśli np. ten gostek, co wyciągnął babie w tramwaju portfel
    > z torebki był jej wnuczkiem, a ona jest głucha (a w wyniku szamotaniny to
    > on sobie wybije zęby)?

    Od strony karnej normuje to art.25§2 kk. Sąd może złagodzić Ci karę, a
    nawet od niej odstąpić. Od strony cywilnej ponosisz odpowiedzialność na
    zasadach ogólnych. Warto tu zwrócić uwagę na art. 423 kc.