  • Data: 2008-03-08 12:23:43
    Temat: Re: zalozenie DG
    Od: piotrliwszic <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 8 Mar, 12:04, Sarpedon <f...@b...cy> wrote:
    > jestesmy trzema osobami chcacymi rozpoczac biznes (handel, elektronika,
    > montaz). pojawiaja sie dwa pytania:
    > 1. jaki jest sumaryczny koszt obowiazkowy zalozenia DG,

    z tego co pamiętam to sądzę że są to groszowe sprawy
    i więcej niż 50 zł nie będzie opłat skarbowych

    trzeba wyrobić sobie NIP, Regon i konto firmowe w banku

    >a jaki jest
    > comiesieczny staly koszt prowadzenia (nie wliczamy lokalu, tylko chodzi
    > o sprawy czysto urzedowo-formalne)?

    to zależy kto zakłada DG
    jeśli ta DG będzie pierwszą działalnością w życiu to przez
    pierwsze 2 lata opłaca się 30 % obowiązkowej składki ZUS
    u mnie wychodzi to jakieś około 250 zł, po 2 latach opłaca się
    normalną składkę czyli jakieś 700-800 zł

    innych stałych kosztów nikt nie jest wstanie przewidzieć, może jeszcze
    opłata za prowadzenia konta bankowego jest
    kosztem stałym, przy założeniu że nie wliczamy lokalu

    nie wiemy jaki będzie obrót przyszłej firmy i dopiero znając mniej
    więcej
    wysokość zysku możemy obliczyć wysokość podatków

    > 2. czy taniej nas wyjdzie jak bedzie spolka jednoosobowa

    trochę to chaotycznie powiedziane, trzeba to trochę naprostować:

    co rozumiesz pod pojęciem spółki ?
    czy mówimy tu o spółce jawnej czy o spółce zoo bo każda z nich może
    być jednoosobowa

    może na początek wystarczy spółka cywilna która jest umową cywilno
    prawną i jest dość prosta
    nie ma w niej podwójnego opodatkowania ani wymaganego wkładu kapitału
    ani obowiązku pełnej księgowości tak jak
    w spółkach osobowych ( jawnej, komandytowej, partnerskiej ).

    >zatrudniajaca dwie kolejne osoby na np. umowe zlecenie,

    używasz słów które ze sobą nie grają

    umowa zlecenia jak sama nazwa wskazuje nie jest umowa o pracę więc
    podpisując
    z kimś umowy zlecenia nie zatrudniasz go tylko zlecasz wykonanie
    jakiejś pracy
    a brak stosunku pracy rozumianego zgodnie z art. 22 Kodeksu pracy
    niesie za sobą wieeeele
    plusów i minusów ale to nie ten temat

    > czy jednak bawic sie we wspolnikow?

    to jest zupełnie co innego, jeśli z kimś podpiszesz umowę o pracę to
    jest zupełnie
    co innego niż bycie wspólnikiem w jakiejś spółce

    to zupełnie dwie różne kwestie i zupełnie inne są konsekwencje jednego
    i drugiego

    może będzie łatwiej jak napiszesz trochę więcej o tej DG
    o tym czy ufasz tym ludziom czy każdy z was wkłada tyle samo do tej
    DG
    w rozumieniu swojej pracy czy kapitału, na prawdę ciężko cokolwiek
    doradzić
    jeśli znam tak mało faktów