    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zachowek
    Date: Sun, 9 Nov 2003 17:08:06 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc245.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Skoro poszukiwania po Internecie odpowiedzi na wasze pytanie spowodowały
    takie zamieszanie, to ja zajrzałem do kodeksu cywilnego, gdzie w art. 994
    napisano: "Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych
    darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed
    więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na
    rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku. Przy
    obliczaniu zachowku należnego zstępnemu nie dolicza się do spadku darowizn
    uczynionych przez spadkodawcę w czasie, kiedy nie miał zstępnych. Nie
    dotyczy to jednak wypadku, gdy darowizna została uczyniona na mniej niż
    trzysta dni przed urodzeniem się zstępnego. Przy obliczaniu zachowku
    należnego małżonkowi nie dolicza się do spadku darowizn, które spadkodawca
    uczynił przed zawarciem z nim małżeństwa."