  • Data: 2003-11-09 09:19:25
    Temat: Re: zachowek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 9 Nov 2003, Marta Wieszczycka wrote:

    >+ "Wiewióra." <l...@p...onet.pl> wrote [...]
    >+ (ciach)
    >+ Andrzej ma rację. [...]
    >+ Ale rozumiem Twoje wątpliwości.WCZEŚNIEJSZE darowizny bowiem są uwzględniane
    >+ przy obliczaniu przypadającej Ci części spadku. Chodzi jednak tylko o to, że
    >+ z darowizny wprawdzie nic Ci zabrać nie mogą, ale wcześniejszą darowiznę
    >+ odliczają od Twojej części spadku - o tyle mniej spadku dostaniesz.

    Tak z czystej ciekawości: wyszło mi, że aby podzielić
    majtek kiedy przypadające kolejnym osobom wartości są
    "w okolicy" należnego zachowku lub udziału w spadku należy
    wykonać kilka iteracji, obejmujących:
    1. wykluczenie odrzucających spadek i wydziedziczonych
    2. wyznaczenie wartości zachowków
    3. wykluczenie tych "zachowkowiczów" którzy już dostali "swoją
    część" w darowiznach (i nie ma tu możliwości wyłączenia
    lub włączenia wybranych darowizn przez spadkodawcę)

    Pytaniem jest czy jeśli w 3. nastąpi wyłączenie (czyli są
    tacy, co "już dostali") to po 3. należy wykonać "goto 2" ?
    (no bo "faktyczna wartość do podziału" się zmniejszyła !)
    Dodatkowa komplikacja jest taka, że nie jest to jedna
    wspólna kwota, tylko każdemu "zachowkowiczowi" z 2. należy
    wyznaczyć stan majątku z momentu mu "przypadającemu"
    (nie *majątku*, tylko majątku *z momentu* ! małżonkowi
    - od dnia ślubu, czyli jak wcześniej miał dom i komuś
    podarował - to się go nie liczy, zstępnym - od dnia
    poczęcia).
    Zakładam że należy powtarzać aż w 3. nie będzie dalszych
    wykluczeń...

    4. wyznaczenie wartości spadków

    Tutaj komplikuje nam się dodatkowo o rozporządzenia testamentowe
    które darowizny się liczą so schedy, które nie.

    5. wykluczenie tych spadkobierców którzy już "dostali swoje"

    ...i goto 4., jak rozumiem ?

    A później jeszcze całość okrasić wzajemnymi relacjami
    między ww. a zapisami (w obie struny - tu się wlicza,
    tam nie może być więcej niż zachowek, a w innym miejscu
    jest zobowiązany...)

    Dobrze dywaguję ? :)

    Tak przy okazji: kwota określona jako "darowizna doliczona
    do spadku" w art.1000 par. 1 to jak rozumiem kwota 2.
    a nie kwota 4. - ale IMO ustawodawca powinien stanowczo
    przetrenować pisanie programów :>, stawianie na domyślność
    (czyli wielość poprawnych interpretacji) nie jest dobrym
    pomysłem :(

    [...]
    >+ Czyli - darowizny Ci nie mogą ruszyć, ale od tego, co ew. mogłabyś jeszcze
    >+ dostać najpierw obetną wartość tego, co już dostałaś.

    ...i jak mniemam dotyczy to zarówno zachowku jak i spadku :)

    pozdrowienia, Gotfryd