    From: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zachowek
    Date: Sun, 9 Nov 2003 14:40:03 +0100

    Użytkownik "Wiewióra." <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bol8va$cd0$1@kujawiak.man.lodz.pl

    > Oj coś mi się zdaje, że jest troszkę inaczej! Ale to już jakiś prawnik
    > niech się dokładnie wypowie. Ja osobiście mam duże wątpliwości co do
    > takiej odpowiedzi.

    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/czesc3
    .html#r6_1
    Zachowek jest to uprawnienie do żądania określonego świadczenia
    pieniężnego *od spadkobierców* . Ma on na celu ochronę interesów
    najbliższej rodziny spadkodawcy w sytuacji, jeśliby spadkodawca
    powołał do całości spadku osobę nie należącą do tej rodziny.

    Do zachowku - zgodnie z art. 991 § 1 k.c. - uprawnieni są wyłącznie
    zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki), małżonek oraz rodzice spadkodawcy.
    Jednak prawo do domagania się zachowku przysługuje tym osobom
    tylko wtedy, jeśliby osoby te rzeczywiście dziedziczyły po spadkodawcy
    na podstawie ustawy, gdyby spadkodawca nie sporządził testamentu,
    w którym do spadku powołał inne osoby.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Młodzież w stanie nietrzeźwym może spowodować potomstwo."