-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.soc.prawo
Subject: Re: zabranie telefonu komórkowego`
Date: Fri, 30 Apr 2004 18:05:43 +0000 (UTC)
Organization: Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl
Lines: 93
Message-ID: <c6u4hn$t9c$1@inews.gazeta.pl>
References: <c68ttr$ep1$1@inews.gazeta.pl> <c69gsu$fu8$10@news.onet.pl>
<c6bvqi$aga$1@inews.gazeta.pl> <c6dtd0$2el$9@news.onet.pl>
<c6efs5$r7i$1@inews.gazeta.pl> <c6h647$ece$4@news.onet.pl>
<c6jmle$bbt$1@inews.gazeta.pl> <c6lv48$n6q$2@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: yx86.internetdsl.tpnet.pl
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1083348343 29996 172.20.26.242 (30 Apr 2004 18:05:43 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 30 Apr 2004 18:05:43 +0000 (UTC)
X-User: roman.gawron
X-Forwarded-For: 192.168.0.3
X-Remote-IP: yx86.internetdsl.tpnet.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:211348
[ ukryj nagłówki ]Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał(a):
> > Po drugie ewentualnie wywodziłbym jednak takie prawo z art. 354 kc.
> > Takie są zwyczaje. Jak dziecko z czegoś korzysta źle, zasługuje na karę,
> > to osoba sprawująca opiekę zabiera rzecz i oddaje rodzicom.
>
> No raczej przeciwny jestem takim zwyczajom. W wykonaniu nauczyciela
> załóżmy jest to na pograniczu prawa. W odniesieniu do innych osób, to
> zaczyna być bardzo dyskusyjne. A dziecku, któremu się odbiera zabawkę
> przysługuje obrona konieczna w tym wypadku.
Osoba sprawująca opiekę mówi: posprzątaj zabawki. Dziecko nie sprząta.
Literatura pedagogiczna w takich wypadkach radzi zabrać i schować na
przykład do pawlacza. To są te tzw. naturalne konsekwencje.
Opiekun, w tym nauczyciel, działa w tym momencie in loco parentis.
> > Nawet obcy. Zabiera piłkę, gdy jest niebezpieczeństwo wybicia szyby na
> > przykład, i oddaje rodzicom.
>
> No, ale piłką można rozbić szybę. Co można zrobić komórką? Co złego można
> zrobić komórką po zakończeniu lekcji.
To nie jest kryterium. Dziecko zachowuje się, używa przedmiotu w sposób
sprzeczny z celami wychowania i zasadami współżycia społecznego. To jest
kryterium.
> Prawo cywilne przewiduje tylko w kilku miejscach prawo do zatrzymania.
> Możesz sobie zwierzątko zatrzymać na przykład, jak Ci w szkodę wejdzie.
> Cały szereg zastawów na rzeczy. Ale w żadnym wypadku nie upoważnia do
> odbierania komukolwiek czegokolwiek i ogranicza prawo zastawu do sytuacji,
Nie jest to zastaw w rozumieniu kc. Jest to kotratypowe wykonywanie
obowiązku opieki nad dzieckiem i wychowywania go.
> Moim zdaniem zatrzymanie takiego telefonu ma charakter kary w tym wypadku.
> A do wymierzenia takiej kary nauczyciel nie jest upoważniony.
Jest. Wychowanie to całokształt działań zmierzających do kształtowania
charakteru dziecka. Obejmuje to też kary i konsekwencje, ich dobór kn.
pozostawia nauczycielowi.
> > Ale tzw. "naturalne konsekwencje" literatura ped. radzi
> _zamiast_karania_.
>
> Rozwiń tę myśl, bo nie bardzo rozumiem.
Już rozwijałem, na przykład powołując się na książkę Faber i Mazlish "Jak
mówić, żeby dzieci nas słuchały..."
> > > Wykaż, że przetrzymywanie
> > > przez noc telefonu przez nauczyciela było niezbędne dla zapewnienia
> > > porządku na prowadzonej przez niego lekcji w dniu poprzednim.
> >
> > Ale może być właściwą metodą wychowawczą dla zapewnienia porządku na
> lekcji w dniu następnym.
>
> No to może zastrzelić tego ucznia od razu?
Pedagogika by tego nie zaaprobowała jako metody. Lecz naturalne konsekwencje
akceptuje, zaleca nawet.
> > > wspomnę o tym, ze prokurator może przeprowadzić analogiczne do mojego
> > > rozumowanie, czyli uznać, że nauczyciel przestał działać w zakresie
> > > niezbędnym dla procesu wychowawczego z chwilą zakończenia lekcji.
Wtedy powołuje się biegłych.
Proces wychowawczy nie kończy się wraz z końcem lekcji. Działając w miejsce
rodziców opiekun zabiera przedmiot w ich imieniu, aby im go przekazać Nie ma
tu celu przywłaszczenia.
Rodzice mogą dysponować majątkiem dziecka, nauczyciel im rzecz tylko
przekazuje, jeżeli uczeń ze swojej własności korzysta w sposób niewłaściwy.
Rodzice podejmą decyzję, czy może czasowo pozbawią dziecko prawa do
korzystania z telefonu, czy tylko zabiorą na jakiś czas kabel od kompa,
dadza szlaban na dyskoteki, a telefon oddadzą, zapowiadając, żeby to się
więcej nie powtórzyło. Być może poprzestaną na samym upomnieniu.
> Cel? proszę bardzo. Zabrał (bo zabrał bez wątpienia) w celu
> przywłaszczenia (bo zabierając po lekcji postąpił jak ze swoim). Czyli
> klasyczna kradzież kodeksowa (art. 278 kk). A jeśli uczeń sam wydał, do
> zostaje samo przywłaszczenie. Ja tutaj problemu nie widzę z celem.
Zabrał w celu oddania opiekunom prawnym dziecka. Celu przywłaszczenia nie ma.
> Co najwyżej można się zastanawiać, na ile działanie nauczyciela jest
> obarczone szkodliwością społeczną i po stwierdzeniu jej znikomości na tej
> podstawie umorzyć. Ale to bardzo, bardzo śliskie w praktyce.
Co najwyżej można tylko stwierdzić, że działanie w ramach obowiązków i
uprawnień służbowych, realizacja ustawowej rangi uprawnien wychowawczych
wobec dziecka to czyn kontratypowy, a więc niebezprawny.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
Następne wpisy z tego wątku
- 30.04.04 18:12 Roman G.
- 01.05.04 11:36 Robert Tomasik
- 01.05.04 11:20 Robert Tomasik
- 01.05.04 17:50 Roman G.
- 01.05.04 18:08 Roman G.
- 01.05.04 19:19 Robert Tomasik
- 01.05.04 19:27 Robert Tomasik
- 01.05.04 20:26 Tristan Alder
- 01.05.04 20:52 Czarek Gorzeński
- 01.05.04 22:28 Gotfryd Smolik news
- 02.05.04 06:04 Roman G.
- 02.05.04 06:16 Roman G.
- 06.03.06 15:19 maciek
- 06.03.06 15:27 Przemek R.
- 06.03.06 15:30 Piotrek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy Sejm RP zahamuje proceder zabijania dla organów?
- Policjant użył broni, na skutek czego jego kolega został ranny.
- znów wrocław
- Re: Antysemici z MTK w Hadze wydali nakazy aresztowania [Izrael odrzuca "fałszywe i absurdalne zarzuty"]
- Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- Ideologia Geniuszy-Mocarzy wer. 9927
- Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- Re: Antysemici z MTK w Hadze wydali nakazy aresztowania [Izrael odrzuca "fałszywe i absurdalne zarzuty"]
- Ania zaginela
- Sprawdź PESEL w mObywatel
- Wzorcowa interwencja
- Akta sprawy Kajetan Poznański
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Czy Sejm RP zahamuje proceder zabijania dla organów?
- 2024-11-23 Policjant użył broni, na skutek czego jego kolega został ranny.
- 2024-11-23 znów wrocław
- 2024-11-23 Re: Antysemici z MTK w Hadze wydali nakazy aresztowania [Izrael odrzuca "fałszywe i absurdalne zarzuty"]
- 2024-11-21 Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-22 Ideologia Geniuszy-Mocarzy wer. 9927
- 2024-11-22 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Antysemici z MTK w Hadze wydali nakazy aresztowania [Izrael odrzuca "fałszywe i absurdalne zarzuty"]
- 2024-11-21 Ania zaginela
- 2024-11-21 Sprawdź PESEL w mObywatel
- 2024-11-18 Wzorcowa interwencja
- 2024-11-16 Akta sprawy Kajetan Poznański