  • Date: Mon, 07 Feb 2005 01:52:10 +0100
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypadek w autobusie miejskim

    Dnia 07/02/2005 00:36, Maverick31 wrote :

    > przypadku

    > odszkodowaniu.

    > Bo naciagaczy jest wielu a w komunikacji obowiazuje procedura. Przy zdartej
    > skorce musi byc Nadzor Ruchu, Policja, Pogotowie i troche innej biurokracji.
    > I kolejna sprawa jak rozumiem udowodnisz bez problemu ze jechalas autobusem
    > linii tej a tej o numerze takim to a takim a obslugiwal go kierowca o tym
    > czy innym numerze. Jesli bedziesz znala te informacje pozostaje jeszcze
    > udowodnic, ze stalo sie to tobie w tym autobusie w wyniku zdarzenia. Moze
> [...]

    A ja myślałem, że mi podasz jakieś przepisy ;-).

    Odpowiedzialność przewoźnika, nie jest (o ile nie zostanie wskazany
    przepis przeciwny) związana ze zgłoszeniem wypadku kierowcy, Nadzorowi
    Ruchu, czy gdziekolwiek indziej. Zapis w regulaminie nakazujący trzymać
    się, rzeczywiście może wskazywać, że szkoda wynikła nie z winy
    przewoźnika, ale przecież pasażer przemieszcza się po autobusie nie
    trzymając się -- chociażby w drodze od drzwi do kasownika, czy od
    kasownika do miejsca gdzie zamierza stać (siedzieć).

    Co więcej można wywodzić przeciwnie: kierowca, wiedząc że w autobusie
    stoją ludzie powinien rozwijać taką prędkość jaka by mu umożliwiała
    spokojniejsze zahamowanie przed przeszkodą. Zwłaszcza jeśli na przykład
    fragment drogi na którym doszło do wypadku był oznaczony właściwym
    znakiem ostrzegawczym.

    Natomiast odrębną historią, jest uwierzenie osobie zgłaszającej
    roszczenie przez przewoźnika lub sąd powszechny.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)