    From: "Cezary Śpiewak-Dowbór" <c...@d...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypadek drogowy - prosba o rade
    Date: Tue, 12 Feb 2008 12:22:18 +0100

    Użytkownik "ToMasz" <t...@n...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:foru54$isb$1@inews.gazeta.pl...

    > To moze TY spróbuj załatwic polubownie sprawe? Jedż do babeczki i
    > zagadaj w ten desen: Ty przyznajesz sie do winy, dostajesz mandat,
    > tracisz punkty. Na tym etapie ONA nic nie dostaje. TY mzoesz zarządac
    > oceny stanu technicznego jej pojazdu, za co ona moze też dostac mandat (
    > w tym przypadku brak dzwonka to 50 swiateł 100-200) ONA moze wtedy
    > skarżyc Cie z powództwa cywilnego, ale TY mozesz sie bronic. O ile
    > stawka rośnie, to znowu nikt nie gwarantuje ze ONA cos dostanie...
    > Tu mozesz popchnąc bajer ze po to sie ubezpieczyłes zeby reprezentował
> [...]

    Nie próbuję przesądzać o finale całej sprawy, ale moim zdaniem będzie to
    wyglądało tak, że jeśli kierujący samochodem i rowerzystka będą zgodni, że
    doszło to w takich a takich okolicznościach (wymuszenie pierwszeństwa
    przejazdu przez kierującego samochodem) wobec zeznań rowerzystki i
    dokumentacji medycznej (uszkodzenie ciała) będzie prowadzone postępowanie
    przeciwko kierującemu samochodem; prokurator skieruje akt oskarżenia, a sąd
    uzna kierującego samochodem za winnego spowodowania uszkodzenia ciała
    rowerzystki, zaś rowerzystka dostanie odszkodowanie z tytułu uszkodzenia
    roweru i zadośćuczynienie pieniężne z tytułu doznania krzywdy niematerialnej
    (w przypadku złamania palca z OC sprawcy będzie to kwota rzędu kilku tysięcy
    złotych).
    Powyższe twierdzenia stworzyłem na podstawie opisu sytuacji w poscie
    zakładającym topic i jest to wyłącznie moja hipoteza.
    Co do podniesionej kwestii braku uszkodzeń na samochodzie - wymuszenie
    pierwszeństwa przejazdu nie musi skutkować kontaktem pojazdów.
    Co do teorii ToMasza o tym, że to kierująca rowerem będzie występować do
    sądu z pozwem - moim zdaniem może i będzie, ale później (jak z OC sprawcy za
    mało kasy dostanie). Póki co to bardzo prawdopodobne, że to prokurator z
    aktem oskarżenia wystąpi do sądu, a rowerzystka z wyrokiem w sprawie karnej
    uda się do TU sprawcy po odszkodowanie i zadośćuczynienie.