    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wtargniecie policji do mieszkania - garstka pytan
    Date: Fri, 5 Jan 2007 16:37:17 +0100

    Użytkownik "Robert" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:enlmr7$ro6$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > 1. Kiedy policja ma prawo wtargnac sila do mieszkania pod nieobecnosc
    > wlasciciela?

    Zawsze. Obecność lub nie właściciela nie ma tu nic do rzeczy.

    > 2. Czy istnieje "okres ochronny" w nocy, podczas ktorego nie wolno policji
    > wejsc do prywatnego mieszkania? Swojego czasu slyszalem ze sa to godziny 22-6
    > ale ciezko mi znalezc podstawe prawna tej informacji

    Po godzinie 21 nie wykonuje się przeszukań, za wyjątkiem sytuacji niecierpiących
    zwłoki. Czyli generalnie nie wykonuje się przeszukań zaplanowanych. ale w
    pościgu za przestępcą czy z innych ważnych względów takie przeszukanie może być
    przeprowadzone.

    > 3. Czy gdy w przypadku wejscia sila policji do mieszkania zostaje uszkodzone
    > mienie (np. wywazone drzwi) to czy wlasciciel ma prawo domagac sie
    > odszkodowania?

    Oczywiście, ze tak. Chyba, że rozwalenie drzwi jest wynikiem odmowy ich
    otwarcia.

    > 4. Czy w przypadku gdy. np policja chce wejsc w celu kontroli oprogramowania a
    > ja ich nie wpuszcze to maja prawo wejsc sila?

    Policja nie prowadzi kontroli oprogramowania. Jeśli już przychodzi, to jest to
    normalne przeszukanie.

    > 5. Czy podczas nalotu antyterrorystycznego na mieszkanie potencjalny
    > przestepca ma prawo zadac odszkodowania w wypadku gdyby doznal uszkodzenia
    > ciala, np. zlamania reki gdy zostanie powalony na ziemie?

    Tak.

    > 6. Czy aresztowany ma prawo zadac odszkodowania w przypadku gdy zostal
    > aresztowany na okres do 48h, a okres aresztu byl przeczyna znacznej szkody
    > finansowej (np. dla prowadzonej przez niego firmy - utrata kontraktu itp.
    > itd.)?

    Gdyby owe zatrzymanie było bezparwne, to tak.

    > 7. Czy anonimowy donos moze byc podstawa wystarczajaca do wkroczenia policji
    > do mieszkania? Np. gdybys ktos podal ze w moim mieszkaniu mieszka jeden
    > poszukiwanych ostatnio nozownikow, czy bazujac tylko na tej informacji policja
    > dokona nalotu czy wymagane jest zewnetrzne potwierdzenie wiarygodnosci donosu
    > w postaci inne poszlaki?

    O ile owego nożownika znajdą, to nikt w kwestie sposobu zdobycia informacji nie
    będzie wnikał. Ale jeśli nie znajdą, to już prokurator się zainteresuje, z
    jakiego powodu weszli do Ciebie,a nie do sąsiada. Generalnie powinien istnieć
    jakiś sensowny dowód albo silna poszlaka, że taka osoba jest akurat w tym
    mieszkaniu. Im groźniejszy przestępca, tym ten niepisany margines dopuszczalnego
    błędu jest większy. podobno po śmierci gen. Papały prokuratorzy wydawali nakazy
    przeszukania na całe bloki, gdy istniało podejrzenie, ze w jednym z mieszkań
    może być sprawca.