    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: weksel "in blanco"
    Date: Wed, 10 Sep 2008 22:39:01 +0200

    news:ga99co$hpi$1@news.onet.pl...

    > Tylko należy pamiętać, aby wpisać w weksel remitenta. Klauzula nie na
    > zlecenie nic nie daje, jeśli w miejsce remitenta można wpisać dowolną
    > osobę.

    To popełnisz przestępstwo wypełniając dokument in blanco niezgodnie z wolą
    wystawcy.

    > Nie jest to takie oczywiste. Spory mogą wynikać ze słusznej podstawy,
    > na przykład strony mogą mieć różne zdanie na wyliczenie szkody. Jednakże
    > rozstrzyganie tych kwestii należy do sądu cywilnego, a nie karnego.
    > Przestępstwo można zgłaszać w ewidentnych przypadkach oszustw.

    Tu nie chodzi o oszustwo, tylko wypełnienie weksla niezgodnie z wolą
    wystawcy.

> [...]
    > terminu do zapłaty, nawet jeśli wniesiono zarzuty.
    > Po trzecie: nie używaj słowa protest w ten sposób, ponieważ w prawie
    > wekslowym oznacza ono coś zupełnie innego. Prawidłowym określeniem są
    > zarzuty (do nakazu zapłaty).

    > IMHO łatwiej będzie wygrać proces cywilny, niż skazać kogoś karnie.
    > Według mnie algorytm jest odwrotny: najpierw wygraj sprawę cywilną, co
    > daje *być może* podstawę do ukarania karnego. Ale nie jest to takie
    > oczywiste. Wiele spraw cywilnych kończy się oddaleniem powództwa w części
    > lub w całości, ale nie wynika z tego, że powód oszukiwał. (...)

    Dokładnie. Rzecz w tym, że ja nie chcę mu dowieść oszustwa, a jedynie
    wypełnienie weksla niezgodnie z umową wekslową. A to jest łatwiejsze w
    praktyce, o ile umowa określa zasady obliczenia kwoty do wpisania.

    > A najlepiej po skończeniu współpracy zażądać zwrotu weksla. Można to też
    > opisać w deklaracji wekslowej (a poprawnie: w umowie wekslowej, skoro
    > umowa ma wiązać obie strony).

    Zgadza się. Ale co począć, jak po zakończeniu współpracy stwierdzą, ze
    weksel im zginął.