  • Data: 2008-03-19 07:32:22
    Temat: Re: uwaga bezrobotni - ZWROT zasiłku do UP
    Od: l...@v...pl szukaj wiadomości tego autora

    > art.47 kp zmienili?
    >
    > KG

    Dokładnie takie samo pytanie ciśnie mi się na usta ?

    Odszkodowanie za zwolnienie z pracy po wyroku TK z 27.11.2007r.

    Zgodnie z art. 58 k.p. odszkodowanie, dla pracowników z którymi rozwiązano umowę
    o pracę bez wypowiedzenia (dyscyplinarne zwolnienie) z naruszeniem przepisów o
    rozwiązywaniu umów o pracę w tym trybie, przysługuje roszczenie o przywrócenie
    do pracy na poprzednich warunkach albo o odszkodowanie, w wysokości
    wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. Jeżeli rozwiązano umowę o pracę, zawartą
    na czas określony albo na czas wykonania określonej pracy, odszkodowanie
    przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas, do którego umowa miała trwać, nie
    więcej jednak niż za 3 miesiące. Trybunał Konstytucyjny badał, czy ów zapis art.
    58 k.p. rozumiany, jako wyczerpujący wszelkie roszczenia wynikające z wadliwego
    rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia, zgodny jest z Konstytucją.

    Wyrokiem z 27 listopada 2007 r., SK 18/05 Trybunał Konstytucyjny uznał, iż art.
    58 k.p. w związku z art. 300 k.p., rozumiany w ten sposób, że wyłącza
    dochodzenie innych, niż określone w art. 58 Kodeksu pracy, roszczeń
    odszkodowawczych, związanych z bezprawnym rozwiązaniem umowy o pracę bez
    wypowiedzenia, jest niezgodny z art. 64 ust. 1 w związku z art. 2 Konstytucji
    Rzeczypospolitej Polskiej oraz nie jest niezgodny z art. 45 ust. 1 i art. 77
    ust. 2 Konstytucji. TK uznał, iż dotychczasowa interpretacja zapisu art. 58
    k.p. uniemożliwia pracownikowi uzyskanie pełnego naprawienia szkody wyrządzonej
    bezprawnym rozwiązaniem stosunku pracy. TK uznał, że pracownik ma prawo do
    rekompensaty całości swojej szkody, którą udowodni.
    W praktyce oznacza to, iż w sytuacji kiedy to pracodawca zwolni pracownika
    dyscyplinarnie z pracy z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu umów w tym
    trybie, a pracownik wykaże nieprawidłowość zwolnienia i zażąda od pracodawcy
    odszkodowania, sąd będzie miał podstawę do przyznania pracownikowi odszkodowanie
    przekraczającego 3-krotność jego miesięcznego wynagrodzenia.

    Przypomnieć należy jednak, iż w sytuacji odwrotnej tj. gdy to pracownik wyrządzi
    szkodę swojemu pracodawcy poprzez nienależyte wywiązywanie się z powierzonych mi
    obowiązków, zgodnie z przepisami prawa pracy jego odpowiedzialnść ograniczona
    jest tylko wówczas, gdy wyrządzenie szkody nastąpiło nieumyślnie. W sytuacji
    jednak, kiedy doszło do umyślnego wyrządzenia szkody przez pracownika
    pracodawcy, jest on zobowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości tj.
    zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.

    Ale czy to odnosić do odszkodowania, o którym mowa w art 45 ?