  • Data: 2022-02-08 06:56:33
    Temat: Re: unijne kary
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 07.02.2022 o 20:02, J.F pisze:

    > W "tym" systemie nie, bo nie ma panstwowego przemyslu.
    >
    > Tzn jak widac - troche jest, partia rzadzi, efekt ... roznie bywa.

    No to teraz porównaj, która partia efektywniej rządziła: PZPR czy PIS
    albo inna PO?
    Wyobraź sobie odbudowę kraju po wojnie robioną przez obecne partie.

    > A ktory rok masz na mysli?
    > Przed 1981 komponenty i surowce byly, tylko dewiz na zakup brakowalo.
    > po 1981 pojawily sie embarga rozne - ale fabryki jakos funkcjonowaly.

    Dewiz brakowało zawsze, bo złotówka nie byłą wymienna a zachód w ramach
    embarga nie kupował naszych produktów. Ale, jak widzisz, fabryki
    funkcjonowały.

    > Po 1989 handel zagraniczny znormalnial, tylko ... np jakie komputery z
    > Elwro chcialbys kupic? Odre, RIAD ?

    Kto wie? Może sterowniki do maszyn albo tanie laptopy składane, tak jak
    wszystkie na świecie. z chińskich komponentów?
    W każdym razie wtedy Odra była wtedy nowoczesnym komputerem i spora ich
    ilość pracowała w naszym, i nie tylko, kraju.

    > Jak sie tym zachodnim korporacjom sprzedalo fabryke drogo, to powinna
    > korporacja dbac, aby przynosila zysk. A mozliwosci duzo, bo sila
    > robocza tania.
    > No chyba, ze sie sprzedalo tanio, i bardziej sie oplacalo teren zaorac
    > i sprzedac.

    No i tak było. Popatrz na FSO. Tam fabrykę najpierw wyeksploatowano do
    zera, czerpiąc zysk a potem zaorano i to całkiem dosłownie.

> [...]
    > Surowcow im zachod nie sprzedawal, czy co?
    > Czy po prostu nie byly oplacalne i kiepsko robily?
    >
    > Ja nie mialem pod nosem stoczni, za to mialem Elwro, FAT, Hutmen,
    > Fadroma, PaFaWag, Dolmel ... mozesz sobie poczytac o dalszych losach..

    > Czy uczciwie - trudno powiedziec.
    > Przetarg ... to nie pietruszka na targu, potencjalnych nabywcow
    > niewielka ilosc, to trzeba "zalatwiac" dlugo.
    >
    > A tu czasu nie ma, bo zaklad sobie nie radzi i nie ma pieniedzy na
    > wyplaty.

    > A to nasz wspanialy przemysl nie potrafil zrobic lepszych komputerow?

    No może nie i o czym to świadczy?

    > Ale co bys tymi komputerami chcial zrobic, ze embargo takie istotne?

    Projektować nowoczesne produkty w inntyc fabrykach?

    > A patrzyles na ceny tych komputerow - ile to srednich pensji stanowil?

    Ale co to ma do rzeczy?
    Nie rozumiesz, podobnie jak wielu innych, że Polska była w innym
    systemie gospodarczym.
    Nie można porównać dwóch różnych systemów, bo w nich był różny parytet
    dochodów.
    Stąd tacy jak Ty argumentują ze śmiechem, że w Polsce zarobki wynosiły 20$.
    Tylko zapominają, że te 20$ wystarczało na mieszkanie, media, ubrania,
    szkoły, lekarzy, a także na coroczne wczasy w górach lub nad morzem a
    nawet na samochód.
    Tylko nie wyjedź tu z mercedesem, wiesz już dlaczego?

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: