  • Data: 2022-02-08 15:03:55
    Temat: Re: unijne kary
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 8 Feb 2022 06:56:33 +0100, Wiesiaczek wrote:

    > No to teraz porównaj, która partia efektywniej rządziła: PZPR czy PIS
    > albo inna PO?
    > Wyobraź sobie odbudowę kraju po wojnie robioną przez obecne partie.

    PiS obecnie dziala niczym PZPR, to kto wie, co by wymyslil :-)

    Poza tym zobacz, ze konwersja z rolnictwa do przemyslu dotyczyla wielu
    krajow po wojnie, wiec cholera wie, jak by sobie inne partie
    poradzily.
    Z drugiej strony - w zachodniej europie bylo wtedy przejscie do
    socjalizmu, ale takiego kapitalistycznego ...

    > Dewiz brakowało zawsze, bo złotówka nie byłą wymienna a zachód w ramach
    > embarga nie kupował naszych produktów.

    Przed 1981 nie bylo embarga, a dewiz i tak zabraklo.

    > Ale, jak widzisz, fabryki funkcjonowały.

    na ksiezycowej ekonomii.

    > Kto wie? Może sterowniki do maszyn albo tanie laptopy składane, tak jak
    > wszystkie na świecie. z chińskich komponentów?

    laptopy to jeszcze ten okres.
    Tanie skladane komputery ... jak najbardziej.
    Tylko szybko sie okazalo, ze panstwowy gigant nie jest w stanie tego
    tanio zrobic.

    P.S. Elwro robilo zasilacze do pecetow ... a przynajmniej skladalo,
    bo mialy bezpiecznik.
    Oraz obudowy do pecetow - znamienne tym, że ze srubkami metrycznymi na
    plaski srubokret.

    Skad im sie taka produkcja wziela ?

    > W każdym razie wtedy Odra była wtedy nowoczesnym komputerem i spora ich
    > ilość pracowała w naszym, i nie tylko, kraju.

    Nie zartuj.
    Nowoczesna to ona byla w 1970.
    A przyszedl rok 1990, rynek nie chcial juz Odry, ani RIADa,
    ani nawet Juniora/Spectrum, tylko klona IBM PC.

    > No i tak było. Popatrz na FSO. Tam fabrykę najpierw wyeksploatowano do
    > zera, czerpiąc zysk a potem zaorano i to całkiem dosłownie.

    Kiepsko trafiles. FSO sprzedano Daewoo, ktory trzaskal dalej polonezy,
    ale tez zainwestowal w produkcje tico, matiza i lanosa.
    Polonezy przestaly byc kupowane przez ludzi, ale swietlana przyszlosc
    moglaby czekac fabryke, gdyby nie kryzys w Azji, bankructwo Daewoo,
    odsprzedaz czesci motoryzacyjnej ... po czym sie okazalo, ze FSO nikt
    nie chce.

    Teraz podobnie moze byc z FSM Gliwice, tzn Oplem.
    No i Fiatem.

    > No może nie i o czym to świadczy?

    > Projektować nowoczesne produkty w inntyc fabrykach?

    No to akurat CAD dopiero wchodzil.

    > Ale co to ma do rzeczy?
    > Nie rozumiesz, podobnie jak wielu innych, że Polska była w innym
    > systemie gospodarczym.
    > Nie można porównać dwóch różnych systemów, bo w nich był różny parytet
    > dochodów.
    > Stąd tacy jak Ty argumentują ze śmiechem, że w Polsce zarobki wynosiły 20$.
    > Tylko zapominają, że te 20$ wystarczało na mieszkanie, media, ubrania,
    > szkoły, lekarzy, a także na coroczne wczasy w górach lub nad morzem a
    > nawet na samochód.

    Tak umiarkowanie starczaly, bo towarow nie mozna bylo kupic.
    Tzn obywatelom by starczaly, ale w kraju cos bylo nie tak, skoro
    brakowalo.

    No ale dobra - na rzeczy powszechne starczaly, ale na komputery juz
    nie starczaly. Wiec jak chcesz skompueryzowac zaklady?

    > Tylko nie wyjedź tu z mercedesem, wiesz już dlaczego?

    Starczaly na malucha.
    Wyrob samochodopodobny :-)

    Owszem, musze przyznac, ze krajowa elektronika w 1980 byla zacofana
    tak ok 10 lat, co wtedy jeszcze nie bylo duzo.
    I moglibysmy utrzymywac ten dystans, tylko ... przyszla era
    mikroprocesorow, a u nas co? spawacz zamknal granice.

    Przyszedl rok 1990, swiat zrobil spory postep, a krajowe fabryki nie.
    No i padly.

    A potem sie okazalo, ze europejska elektronika tez padla.

    J.