    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa o dzieło - umowa o pracę [crosspost]
    Date: Sun, 6 Nov 2011 12:52:36 +0100

    Użytkownik "rg" <b...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:15785nisuflxp.3wu75env0fqi$.dlg@40tude.net...
> [...]
    >
    > [...]
    > W uchwale Sądu Najwyższego z dnia 20 września 1994 r. I PZP 37/94
    > wyrażony
    > został pogląd o dopuszczalności zatrudnienia nauczyciela w szkole
    > niepublicznej na podstawie umowy cywilnoprawnej. Gdy treścią świadczenia
    > jest prowadzenie wykładów i ćwiczeń ze studentami można bowiem za
    > rezultat
    > odpowiadający pojęciu dzieła
    > w rozumieniu art. 627 kc uważać realizację programu, zakończenie cyklu
    > wykładów, a nie wiedzę nabytą przez słuchaczy sprawdzaną poprzez
    Tu mowa o umowie cywilnoprawnej, a nie umowie o dzieło. Umowa - zlecenie
    też jest umową cywilnoprawną przykłądowo.

    > Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 5 grudnia 2000 r. I PKN 133/00 stanął na
    > stanowisku, że zatrudnienie może być wykonywane na podstawie różnych
    > umów,
    > nie tylko na podstawie umowy o pracę. Te same czynności mogą być
    > wykonywane
    > jako realizacja obowiązków pracowniczych lub zobowiązania
    > cywilnoprawnego.
    > [...]
    Nic odkrywczego.

    > Pzy okazji mam jeszcze pytania:
    > skoro praca na takich warunkach może być zakwalifikowana jako umowa o
    > dzieło, to czy dopuszczalne są obostrzenia typu:
    > 1. Wykonawca wykona dzieło osobiście.

    Samo w sobie może być.

    > 2. W przypadkach losowych uniemożliwiających odbycie zajęć wykonawaca ma
    > obowiązek powiadomić [...] minimum 7 dni przed terminem zajęć. (trochę to
    > dziwne przewidzieć wypadek losowy na 7 dni przed zajęciami).

    Zależy jakiego rodzaju to wypadek losowy.

    > 3. Zamawiający ma prawo odstąpić od umowy (w przypadku niewykonania i
    > nienależytego wykonania [edit: jak określić kiedy wykonanie jest
    > nienależyte?]) i zażądać zapłaty kary umowanej w wysokości 100 krotności
    > kwoty brutto, albo udzielić dodatkowego terminu do wykonania dzieła i
    > jednocześnie zażądać kary umownej w wysokości 10 krotności honorarium
    > brutto za każdy dzień opóźnienia liczonego od tego dodatkowego terminu.

    Tego bym nie podpisał, bo to stwarza możliwość dowolnej interpretacji.

    > 4. Zamawiającemu przysługuje prawo dochodzenia odszkodowania
    > przewyższającego wysokość kar uymownych na zasadach ogólnych.
    > 5. Za szkody wyrządzone osobom trzecim przez Wykonawcę, powstałe na
    > skutek
    > niewykonania lun nienależytego wykoania zobowiązań wynikających z
    > niniejszej umowy odpowiedzialność ponosi Zamawiający, przy czym
    > 6. Wykonawca zobowiązany jest do pełnego zrekompensowania Zamawiającemu
    > kosztów i szkód poniesionych w ramach realizacji obowiązku naprawiania
    > szkód wyrządzonych osobom trzecim.

    To też straszna mina, bo zamawiający będzie sobie uznawał roszczenia i
    przerzucał na wykonawc skutki finansowe tych decyzji. Zalecałbym tu również
    ostrośność.

    > 7. W umowie nie ma nic o warunkach jej rozwiązania.

    Skoro to teoretycznie umowa o dzieło, to nie musi być, bo przepisy to
    normują.

    > I ostatnie pytanie, czy jest jakiś termin od podpisania umowy o dzieło, w
    > czasie którego mozna od tej umowy odstąpić? Dodam, że umowa została
    > podpisana z miesięczną datą wsteczną...

    Nie znam przepisu pozwalającego odstąpić od takiej umowy po jej podpisaniu.

    A odnosząc sie do całości:

    Tu nie ma żadnych odniesień do miejsca wykonywania rzeczonego dzieła, czy
    też terminów. Rozumiem, ze możesz sobie to dowolnie normować?

    Tak, czy inaczej warto wykazać więcej ostrożności na przyszłość, i
    zastanowić sie nad umową, ZANIM się ją podpisze.