    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa o dzieło na zwolnieniu lek.?
    Date: Fri, 30 Jul 2010 13:43:01 +0200

    Andrzej Lawa pisze:

    > No właśnie. I tak się czepiasz tego jednego dnia - ale generalnie chodzi
    > o to, że nawet jak wykonujący dzieło ma ileś czasu na jego wykonanie, to
    > nie oznacza, że musi przez cały czas, dzień w dzień, to dzieło
    > wykonywać, w szczególności w okresie zwolnienia lekarskiego.

    Również nie twierdzę, że dzieło koniecznie trzeba wykonywać przez
    cały czas umowy, zwróciłem tylko uwagę, że jeśli ktoś będzie robił fuchy
    na dzieło w czasie trwania zwolnienia, to powinien to zrobić w ten
    sposób, aby w razie sporu nikt nie miał wątpliwości, że mógł dzieła
    wykonać poza okresem zwolnienia.

    > A jak chcesz to udowodnić?

    W skrajnych przypadkach na podstawie doświadczenia życiowego, np.
    wybudowanie domu w tydzień.

    Poza tym mogą znaleźć się dowody (świadkowie itp.), że dzieło było
    wykonywane w danym czasie.

    Na okoliczność przetłumaczenia 1000 stron w 1 dzień też można, jak
    się ktoś nie zna, znaleźć biegłego, który w odpowiedni sposób przekona
    sąd, czy jest to realne do wykonania, czy nie.

    > Pomijając powoływanie biegłego, bo wtedy można znaleźć kontr-biegłego ;)

    To wcale nie znaczy, że należy zaprzestać z korzystania z biegłych.

    > Biorąc pod uwagę możliwą szybkość pisania na klawiaturze - tych stron na
    > dobę może być całkiem dużo. A przy rutynowych tłumaczeniach najczęściej
    > to jest limitem - samo tłumaczenie wykonują zasadniczo autonomiczne
    > rejony mózgu, bez większego angażowania uwagi. A jak jeszcze w tekście
    > są liczne powtórzenia to z wykorzystaniem programów wspomagających
    > wydajność może być jeszcze wyższa.

    Istnieją pewne granice absurdalnych tłumaczeń. Jednym z nich jest
    twierdzenie, że można przetłumaczyć 0,7 strony na minutę przez całą
    dobę. Uważasz, że obalenie takiego twierdzenia jest niewykonalne?

    > Oczywiście nikt tego nie robi normalnie (tj. pracuje z maksymalną
    > możliwą wydajnością) bo (1) czasem zdarzają się haczyki wymagające
    > zastanowienia się, a co gorsza (2) byłoby to zbyt duże obciążenie.

    A coś na temat wątku? ;)

    --
    Liwiusz