    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 15 May 2013 00:07:15 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: umowa działu spadku

    On Tue, 14 May 2013, Viola wrote:

    > Tak, faktycznie teraz dopiero to widzę, że dział powinien dotyczyć nie
    > udziałów a przedmiotów( spadku).
    > Ale nasuwa mi się pytanie czy i jak można rozporządzić udziałami bez
    > dokonywania działu spadku ???

    Zwyczajnie.
    Spadek można zbyć, a jako że stosuje się przepisy dotyczące
    współwłasności, to znaczy że i udział w spadku można zbyć.
    Krótko mówiąc, jest możliwe darowanie jak i sprzedaż
    udziału, ale wtedy nie jest to dział.
    Trzeba by obejrzeć jak tam z podatkami by wyszło, ale wydaje
    się że wersja z PCC od dopłaty jest "nienajdroższa".
    Oczywiście leży i kwiczy wersja że jest "darowizna" i "spłata",
    bo by definition darowizna NIE może wiązać się ze "spłatą",
    rzuć okiem do art.888 KC i następnych.
    BEZPŁATNIE, "100% bezpłatnie", to jest warunek konieczny
    (ale wcale nie wystarczający) darowizny.
    Czyli w rachubę mogłaby wchodzić sprzedaż udziału w spadku
    za kwotę określoną mianem "spłaty".

    > A pytam bo bo ta w/w nie do końca udana umowa działu spadku ma jeden cel-
    > - przekazanie całości spadku jednej osobie, przy czym ta osoba spłaca
    > pozostałych. Przekazanie, a więc "rozporządzenie udziałami" - czy więc
    > ten dział spadku jest w ogóle potrzebny ? Jeśli nie, jaką umowę napisać?
    >
    > Czy to w takim razie powinna być umowa zniesienia współwłasności ?

    Albo sprzedaż udziału... ale tu wyrażone przeze mnie zastrzeżenia
    pozostają w mocy - jeśli możliwe są dwie (lub ponad dwie) "drogi",
    to trzeba sprawdzić, czy aby jedna z wersji nie jest "czynnością
    pozorną".
    Pas, nie wiem czy są jakieś rozstrzygnięcia w zakresie takich
    wersji jak darowizna i sprzedaż udziałów w spadku *między
    spadkobiercami* :)

    Może jeszcze ktoś skomentuje ('witek'?)?

    > Byłam u Radcy Prawnego ( koszt porady -100zł brutto jakby co...) i trochę
    > rozjaśnił kwestie, natomiast co do tego konkretnie działu spadku,
    > wzór jest z netu,

    Ykhm... mój komentarz też "z netu", ale powiem tak: "widać" :D

    > Radca Prawny wprowadził pewne poprawki, jednak udostępniłem
    > aktualną wersję... chyba Radca się nie popisał po prostu...

    Hm...
    Jak wyżej - o ile mam wątpliwości co do wersji z darowizną
    lub sprzedażą między spadkobiercami, to - biorąc pod uwagę
    dopuszczalność takiego "manewru" w przypadku ogólnym, znaczy
    sprzedaży "osobie trzeciej" - słowo "darowizna" rozumiem.
    Pic w tym, że NIE rozumiem pomieszania darowizny z działem
    spadku, do tego darowizny "nie podzielonej" (znaczy całego
    udziału w spadku).
    IMO albo jedno, albo drugie, i po prawdzie art.65.2 KC (mój
    stały punkt programu :)) przesądza o tym, że umowa w której
    występuje "pomieszanie z poplątaniem" jest ważna, tyle,
    że w razie sporu trzeba wyeliminować błędną "literę", tak
    aby tekst przystawał do przepisów.
    Po prawdzie WYDAJE SIĘ, że w opisanym przypadku nie niesie
    to zagrożeń - a przynajmniej ja ich nie widzę.
    Ale a nuż wyskoczy jakiś nieprzewidziany kiks :]

    Oczywiście, mam na uwadze stronę która może być takimi
    kiksami żywotnie zainteresowana, znaczy skarbówkę :>

    > Tu nie do końca rozumiem... - w takim razie w tym przypadku na Jacku
    > spoczywa obowiązek podatkowy?

    Skoro nabył "rzecz lub prawo", to tak wychodzi :)

    pzdr, Gotfryd