  • Data: 2002-11-21 19:38:22
    Temat: Re: rozwiazanie umowy - roszczenia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    | Po tym dlugim wstepie potrzebuje odpowiedzi na kilka pytań:
    | Czy mam prawo zadąć zwrotu zaliczki + koszty związane z niewywiazaniem się
    | umowy?

    Zaliczki masz prawo żądać, no ale nie, jak zerwiesz umowę. Wyznacz temu
    gościowi ostateczny termin na wykonanie zleconych robót i zażądaj pisemnych
    i szczegółowych wyjaśnień co do zwłoki (art. 740 kc). Jeśli nie będą
    wiarygodne to masz zasadniczo następujące rozwiązania:
    1. Poinformować go, że w związku z niedotrzymaniem przez niego umowy
    naliczasz mu karę umowną i wezwać do dobrowolnego jej uregulowania za okres
    od terminu do dziś. (art. 483 kc) W razie odmowy kary możesz dochodzić
    sądownie. Nie rozwiązuje to umowy.
    2. Wnieść do sądu wniosek o upoważnienie Cię do wykonania zastępczego (art.
    480 kc). Rozwiązuje to umowę, ale masz roszczenie o naprawienie szkody czyli
    kary umownej.
    3. Wysyłając pismo wzywające do wyjaśnień o którym wyżej zawrze
    oświadczenie z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego
    terminu będzie uprawniona do odstąpienia od umowy. (art. 491 kc).

    | Czy grozi mi cos w związku z poniesionymi przez zleceniobiorcę kosztami?

    To zależy jak rozwiążesz umowę. Jeśli ją wypowiesz inaczej, niż opisałem
    wyżej, to powinieneś zwrócić mu koszty (art. 746 kc). Ale nie wszystkie.
    Nieruchomości nie mógł nabyć bez Twojego notarialnego pełnomocnictwa, bo
    taka forma jest zastrzeżona. Należeć mu będą się tylko uzasadnione koszty.

    No i uważaj na przedawnienie roszczeń. Roszczenia o kary umowne z umowy o
    dzieło przedawniają się po dwóch latach od terminu oddania dzieła!