eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.praworekojmia a terminyRe: rekojmia a terminy
  • Data: 2002-08-28 11:18:25
    Temat: Re: rekojmia a terminy
    Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    > Witam,
    >
    > Tak przeglądając ostatnio grupę, zauważyłem, że kilka razy pojawiło się
    > określenie terminu w jakim sprzedawca musi wywiązać się z rękojmi.
    > Czy ktoś jest w stanie mi wskazać gdzie to określenie występuje?
    > Zajrzałem do KC do ustępu o rękojmi i jak wół jest tam napisane:
    > Art. 560.
    > § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić
    > albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić,
    > jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od
    > wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania,
    > jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba
    > że wady są nieistotne.
    >
    > Z tego wynika, że jak odnosisz uszkodzoną rzecz do sprzedawcy to musi ci
    > on od razu (względnie po stwierdzeniu tej usterki co też musi być
    > wykonane niezwłocznie) wymienić ją, naprawić, albo oddać pieniądze.
    >
    > Interesuje mnie to, bo oddałem płytę główną do serwisu - z zaznaczeniem,
    > że jest to rękojmia i umówiłem się, że daje im 2 dni sprawdzenie czy
    > usterka wystąpiła. Dzięki bogu mija już prawie tydzień i panowie się nie
    > śpieszą, a moja robota leży (bo nie mam kompa).
    > Myślicie, że warto ich postraszyć obciążeniem finansowym za niewykonaną
    > pracę przeze mnie? (tak około 1000 zł?).
    >
    > Czy może jest jakieś określenie ile dni im się należy na takie działanie
    > w ramach rękojmi? Jeżeli tak to gdzie go szukać?
    >
    > pozdrawiam
    > Kuba

    Oto txt rozp. ktore rozwieje Twoje wątpliwości.
    W szczeg. art. 19
    Jesli cos bedzie niesjasne zadzwon Dominik 0-505 863 673
    czekam


    ROZPORZĄDZENIE
    RADY MINISTRÓW

    z dnia 25 czerwca 2002 r.

    w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów
    sprzedaży między przedsiębiorcami a konsumentami.

    (Dz. U. z dnia 1 lipca 2002 r.)


    Na podstawie art. 5551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny
    zarządza się, co następuje:


    Rozdział 1

    Przepisy ogólne

    § 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki zawierania i wykonywania, w
    zakresie działalności przedsiębiorstwa, umów sprzedaży
    rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów, zwane dalej "warunkami sprzedaży",
    oraz zasady i tryb postępowania w tych sprawach.

    § 2. 1. Oceny działań przedsiębiorców w zakresie warunków sprzedaży
    dokonuje się, biorąc pod uwagę treść umowy, okoliczności jej
    zawarcia oraz inne elementy pozostające w związku z zawartą umową.
    2. Za sprzeczne z dobrymi obyczajami uznaje się działania przedsiębiorców w
    szczególności polegające na:
    1) wprowadzającym w błąd oznaczaniu towarów,
    2) udzielaniu nieprawdziwych informacji o właściwościach rzeczy ruchomych,
    zwanych dalej "towarami",
    3) udzielaniu nieprawdziwych informacji o dostępie do usług serwisowych.

    § 3. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do umów sprzedaży leków,
    dzieł sztuki i przedmiotów mających wartość muzealną,
    przedmiotów kolekcjonerskich, gazet i czasopism, amunicji myśliwskiej i
    sportowej oraz papierów wartościowych.
    2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do sprzedaży egzekucyjnej oraz
    sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo
    innym postępowaniu sądowym.

    Rozdział 2

    Zawarcie umowy sprzedaży

    § 4. 1. Umowa sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumenta może być
    zawarta w lokalu przedsiębiorstwa, poza jego lokalem albo
    przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.
    2. Sprzedawca jest obowiązany zapewnić właściwe do rodzaju towaru i miejsca
    sprzedaży warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające
    konsumentowi wybór towaru oraz zademonstrowanie jego jakości i kompletności,
    jak też cech użytkowych towaru (w szczególności sposobu
    uruchomienia jego mechanizmów i podstawowych zespołów).

    § 5. 1. W przypadku sprzedaży ratalnej, wysyłkowej, na zamówienie, na
    przedpłaty, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę
    powyżej dwóch tysięcy złotych, sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie
    istotne postanowienia umowy.
    2. W pozostałych przypadkach sprzedawca jest obowiązany wydać na żądanie
    konsumenta dokument stwierdzający zawarcie umowy,
    opatrzony nazwą i adresem sprzedawcy, datą sprzedaży oraz nazwą i ceną towaru.

    § 6. 1. Sprzedawca może wprowadzić do sprzedaży towar niepełnowartościowy,
    jeżeli towar ten z powodów określonych w przepisach
    szczególnych albo w decyzji właściwego organu nie podlega wyłączeniu z obrotu.
    2. Za towar niepełnowartościowy uznaje się towar nadający się do
    użytkowania w ograniczonym zakresie, oznaczony w sposób widoczny
    jako niepełnowartościowy.

    § 7. 1. Towar przeznaczony do sprzedaży na sztuki, w kompletach (zestawach)
    lub jednostkach zawierających określoną ilość, masę albo
    objętość (w opakowaniu jednostkowym fabrycznym) powinien być oznaczony przez
    wskazanie, w szczególności następujących informacji:
    1) nazwy towaru,
    2) określenia producenta i kraju pochodzenia towaru,
    3) parametrów energochłonności,
    4) znaku bezpieczeństwa wymaganego przez przepisy o certyfikacji,
    5) informacji o dopuszczeniu towaru do obrotu w Polsce (homologacji).
    2. Towar niepełnowartościowy, poza oznaczeniami, o których mowa w ust. 1,
    powinien być zaopatrzony w dodatkową informację
    wymieniającą cechy decydujące o obniżeniu jego jakości (wartości użytkowej),
    które stanowią podstawę obniżenia ceny.
    3. Obok ceny obniżonej na towarze niepełnowartościowym powinna być wyraźnie
    przekreślona znakiem "x" cena takiego samego towaru
    pełnowartościowego.
    4. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być sformułowane w
    języku polskim, w sposób jasny i zrozumiały oraz
    niewprowadzający konsumenta w błąd.
    5. Wymagania dotyczące znakowania towarów określają odrębne przepisy.

    § 8. 1. Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę
    oferowanego towaru oraz jego cenę jednostkową (cenę za
    jednostkę miary). Przy sprzedaży towaru oferowanego luzem jest wymagane podanie
    jedynie ceny jednostkowej.
    2. Jeżeli konsument złożył oświadczenie o przyjęciu oferty, o której mowa w
    ust. 1, sprzedawca nie może żądać ceny wyższej niż
    uwidoczniona na towarze.
    3. Szczegółowe zasady uwidaczniania cen towarów oraz sposób oznaczania ceną
    towarów przeznaczonych do sprzedaży określają przepisy
    odrębne.

    Rozdział 3

    Wykonanie umowy sprzedaży

    § 9. 1. Sprzedawca jest obowiązany:
    1) udzielić konsumentowi oraz dołączyć do towaru informacje, o których mowa
    w § 7; w przypadku gdy towar nie jest sprzedawany w
    opakowaniu jednostkowym lub w zestawie, obowiązek udzielenia informacji
    może ograniczać się do nazwy towaru i jego głównej cechy
    użytkowej oraz wskazania producenta lub importera i kraju pochodzenia
    towaru; informacja powinna być umieszczona na towarze lub
    wywieszce znajdującej się w pobliżu tego towaru,
    2) wydać konsumentowi, wraz z towarem, wszystkie elementy jego wyposażenia,
    jak również wymagane dla danego towaru i sporządzone w
    języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji, informację o właściwościach
    użytkowych, dane niezbędne do prawidłowego korzystania z
    towaru i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.
    2. Jeżeli z charakteru towaru bądź stosowanego powszechnie sposobu jego
    sprzedaży wynika, że może być on wydany bez opakowania,
    opisu lub instrukcji obsługi, towar ten może być sprzedawany bez zachowania
    tych wymogów.

    § 10. 1. Towar dostarczony przez przedsiębiorcę w jednostkowym zamkniętym
    opakowaniu fabrycznym, który ze względu na swój
    charakter nie wymaga sprawdzenia cech użytkowych, powinien być sprzedawany bez
    naruszenia tego opakowania.
    2. Przy sprzedaży samoobsługowej należy udostępnić konsumentowi
    nieodpłatnie materiały odpowiednie do zapakowania zakupionego
    towaru.

    § 11. Sprzedawca nie może odmówić wydania konsumentowi oferowanego do
    sprzedaży towaru po złożeniu przez konsumenta
    oświadczenia o przyjęciu oferty. Konsumentowi powinien być wydany wybrany przez
    niego towar, chyba że żądany przez konsumenta sposób
    wydzielenia określonej części towaru z całości narusza interesy sprzedawcy.

    § 12. Sprzedawca jest obowiązany wydać towar w ilości, jakości i
    asortymencie zgodnie z umową.

    § 13. Przy wydawaniu pojazdów sprzedawca dodatkowo jest obowiązany do
    sprawdzenia wszystkich podzespołów mających wpływ na
    bezpieczeństwo konsumenta.

    Rozdział 4

    Odpowiedzialność sprzedawcy za nienależytą jakość
    towaru

    § 14. 1. Do odpowiedzialności sprzedawcy za wady towaru (nienależytą jakość
    towaru) oraz uprawnień konsumenta z tego tytułu stosuje
    się przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi za wady (art. 556-576).
    2. W celu realizacji przysługujących uprawnień konsument zawiadamia
    sprzedawcę o wadzie towaru pisemnie, ustnie lub przy
    wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość i dostarcza sprzedawcy
    reklamowany towar, z zastrzeżeniem § 18.
    3. Zawiadomienie (reklamacja), o którym mowa w ust. 2, powinno wskazywać
    wadę fizyczną towaru oraz określać żądanie konsumenta
    wynikające z rękojmi.

    § 15. Sprzedawca jest obowiązany przyjąć i załatwić reklamację dotyczącą
    towaru, w terminie miesiąca od dnia wykrycia wady przez
    konsumenta, nie później jednak niż w terminie roku od dnia wydania towaru, a w
    razie gdy dla danego towaru był ustalony skrócony okres
    trwałości - nie później niż przed upływem tego okresu, chyba że chodzi o wadę
    powstałą nie w związku z upływem czasu.

    § 16. 1. W przypadku gdy sprzedawca nie załatwia reklamacji niezwłocznie,
    powinien potwierdzić jej przyjęcie na piśmie i poinformować
    konsumenta o sposobie jej załatwienia.
    2. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, żądając, aby konsument
    zgłosił ją producentowi lub dostawcy. Odmowa taka jest
    bezskuteczna.

    § 17. Sprzedawca jest obowiązany załatwić reklamację w miejscu sprzedaży
    towaru lub w innym wybranym przez konsumenta punkcie
    handlowym sprzedawcy.

    § 18. 1. Konsument nie ma obowiązku dostarczenia reklamowanego towaru o
    wadze powyżej 10 kg, o dużych rozmiarach, urządzeń oraz
    innych towarów wbudowanych lub zainstalowanych na stałe.
    2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, konsument wskazuje miejsce, w
    którym towar się znajduje, a przyjmujący reklamację, w
    uzgodnieniu z konsumentem, ustala termin oględzin lub odbioru przez sprzedawcę
    reklamowanego towaru; termin ten nie może być dłuższy niż 7
    dni od dnia zgłoszenia reklamacji.

    § 19. 1. Jeżeli strony nie postanowiły inaczej, przyjmuje się, że czas
    niezbędny do prawidłowego załatwienia reklamacji, z zastrzeżeniem ust.
    4, nie może przekroczyć 14 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru lub
    od dnia dokonania oględzin.
    2. Jeżeli w terminie określonym w ust. 1 sprzedawca nie ustosunkuje się do
    zgłoszonej reklamacji, uważa się, że reklamację uznał z
    obowiązkiem załatwienia zgodnie z żądaniem konsumenta.
    3. W razie nieuwzględnienia reklamacji sprzedawca powinien o tym pisemnie
    zawiadomić konsumenta z podaniem uzasadnienia oraz
    zwrócić mu dostarczony towar.
    4. Jeżeli załatwienie reklamacji wymaga wydania opinii rzeczoznawcy lub
    badania w miejscu używania towaru, lub podjęcia innych
    koniecznych działań, sprzedawca powinien reklamację załatwić w terminie
    niezbędnym do wydania opinii, przeprowadzenia badania lub podjęcia
    innych czynności; jeżeli strony nie postanowiły inaczej, termin ten nie może
    być dłuższy niż 21 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru.
    5. Reklamacje dotyczące wad artykułów żywnościowych oraz niebudzące
    wątpliwości reklamacje wad artykułów nieżywnościowych, w
    wyniku których następuje obniżenie ceny, zwrot ceny albo wymiana towaru na
    znajdujący się w punkcie sprzedaży towar wolny od wad -
    powinny być załatwiane niezwłocznie.

    § 20. 1. Do wymiany za towar wadliwy może być użyty przez sprzedawcę
    wyłącznie towar fabrycznie nowy. Przepis ten nie dotyczy
    przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży była rzecz używana.
    2. Przy wymianie towaru wadliwego na fabrycznie nowy lub w razie
    odstąpienia przez konsumenta od umowy z powodu wad w towarze nie
    stosuje się potrącenia z ceny za skutki normalnego zużycia towaru, stanowiącego
    przedmiot uznanej reklamacji.

    § 21. Obniżenie ceny towaru powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim
    wartość (użyteczność) tego towaru uległa, z powodu uznanych
    wad, obniżeniu w porównaniu do wartości tego towaru bez wad.

    § 22. Jeżeli w celu wymiany lub zwrotu towaru, jak też w celu usunięcia
    wady, towar został dostarczony staraniem konsumenta,
    załatwiający reklamację, na żądanie konsumenta, zwróci mu poniesione przez
    niego koszty z tym związane (koszty transportu, demontażu,
    ponownego zainstalowania towaru, ubezpieczenia itp.).

    Rozdział 5

    Przepis końcowy

    § 23. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2002 r.


    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1