eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.praworeklamacja-niezgodnosc z umowa - CD › Re: reklamacja-niezgodnosc z umowa - CD
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: kam <X#k...@w...pl#X>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: reklamacja-niezgodnosc z umowa - CD
    Date: Fri, 24 Jun 2005 08:31:39 +0200
    Organization: news.onet.pl
    Lines: 73
    Sender: k...@p...onet.pl@ip-195-242-255-2.catv.net.pl
    Message-ID: <d9g92a$ivc$1@news.onet.pl>
    References: <d9dqmo$2bf$1@opal.futuro.pl>
    NNTP-Posting-Host: ip-195-242-255-2.catv.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1119594378 19436 195.242.255.2 (24 Jun 2005 06:26:18 GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 24 Jun 2005 06:26:18 GMT
    User-Agent: Mozilla Thunderbird 1.0 (Windows/20041206)
    X-Accept-Language: pl, en-us, en, ru
    In-Reply-To: <d9dqmo$2bf$1@opal.futuro.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:307397
    [ ukryj nagłówki ]

    > Po przecyztaniu twojego posta i zastanowieniu sie przyszly mi do glowy
    > nastepujace pytania:
    >
    > 1. dostalem od sprzedawcy paragon potwierdzajacy, ze przyjal towar ( a
    > dokladnie: dowod zakupu: tu wpisal date dzisiejsza i nazwe, model moich
    > butow, cene!)napisala Pani sprzedawczyni tez od 5-07-2005 - pomylilo sie jej
    > bo chciala wpisac ze naprawa do 5-07-2005... niewazne). Tu ponizej sa jakies
    > zasady, na ktore sie powoluje sprzedawca-podstawa art.555, 557, 560 KC -
    > dziwne one sa bo bardzi restrykcyjne i mowiace o rekojmi - wiec chyba juz
    > nie sa wazne, pewnei ten swistek jest niewazny-przeterminowany.
    > tak czy siak nie wiem co o tym myslec, bo zadnego potwierdzenia nie
    > otrzymalem oprocz tego paragonu przyjecia obuwia do naprawy a wypelnilem na
    > miejscu zgloszenie reklamacyjne. Mam nadzieje, ze ten paragon wystarczy

    Szkoda że nie masz potwierdzenia. W sprzedaży konsumenckiej przepisy o
    rękojmi już raczej nie mają zastosowania.
    A na podstawie przepisów o niezgodności z umową jeśli sprzedawca nie
    odpowie na reklamację zawierającą żądanie wymiany albo naprawy w ciągu
    14 dni, przyjmuje się, że ją uznał. Więc warto mieć dowód złożenia
    takiego żądania.

    > 2. jakie przepisy reguluja kwestie "niezgodnosci z umowa?"

    ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży
    konsumenckiej (...)

    > nie rozumiem zupelnie - moglbys mi to objasnic lopatologicznie?

    Odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową (tak samo było z
    rękojmią) różni się od gwarancji. O ile w tej ostatniej gwarant
    zazwyczaj zobowiązuje się do usunięcia wad, które pojawią się w jej
    okresie, to przy odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową istotna
    jest chwila wydania rzeczy. Sprzedawca odpowiada za stan towaru w tym
    momencie, a nie za każdą usterkę, jaka pojawi się w ciągu dwóch lat.
    Jeśli więc coś zepsuje się, dla ustalenia odpowiedzialności sprzedawcy
    istotna jest przyczyna tej usterki. i to, czy przyczyna ta istniała w
    chwili wydawania towaru (np. rozklejenie butów jest wynikiem złego ich
    wykonania, a nie po prostu przypadku czy zużycia).
    Przepisy wprowadzają przy tym domniemanie, że jeśli taka usterka pojawi
    się w ciągu pierwszych 6 miesięcy, to istniała od początku. W razie
    sporu (przed sądem), to sprzedawca będzie musiał udowodnić, że było
    inaczej. Potem ciężar dowodu odwraca się - to konsument będzie musiał
    udowadniać, że niezgodność z umową istniała od początku. W wielu
    przypadkach może się to okazać niemożliwe.
    Co nie znaczy że nie należy reklamować...


    > 4. wpisalem na zgloszenie reklamacyjne: zwrot gotowki - moglem to zrobic i
    > jak to moze byc potraktowane?

    Nie bardzo, ponadto zgłaszając takie żądanie pozbawiasz się korzyści
    związanych z 14 dniowym terminem na odpowiedź.
    Niestety przepisy o niezgodności z umową znacznie ograniczyły prawo do
    odstąpienia od umowy (bo to oznacza żądanie zwrotu pieniędzy). Możliwe
    jest ono dopiero w sytuacji gdy naprawa i wymiana są niemożliwe albo
    wymagały nadmiernych kosztów, nie nastąpiłyby w odpowiednim czasie albo
    narażałyby kupującego na znaczne niedogodności. W pierwszej kolejności
    konsument może żądać wymiany albo naprawy - wedle swojego wyboru (czasem
    ograniczonego).

    > 5. czy gdzies sie moge zglosic o rade/pomoc jak sprzedawca odmowi i bedzie
    > niszczyl np. dokumenty? albo sie wypieral , ze cokolwiek mial? (mam
    > nadzieje, ze nie dojdzie do tego bo to jest dosc dobry sklep w znanym
    > centrum handlowym) ale mimo wszystko trzeba byc przygotowanym

    Bez przesady ;)
    W razie problemów - Federacja Konsumentów
    (www.federacja-konsumentow.org.pl - tam też więcej o reklamacji),
    miejski/powiatowy rzecznik konsumentów (adresy rzeczników:
    www.uokik.gov.pl) albo Inspekcja Handlowa - przy niej działają też
    Polubowne Sądy Konsumenckie oraz można dotrzeć do rzeczoznawców.

    KG

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 24.06.05 11:06 budo
  • 24.06.05 11:36 kam

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1