eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osóbRe: prawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób
    From: p...@g...pl (Piotr Dembiński)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób
    Date: Tue, 23 Oct 2007 16:18:42 +0200

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Ale niżej się ze mną zgadzasz, ze jednak nie ;)

    Po prostu nie rozumiesz znaczenia słowa 'utwór' i twierdzisz, że aby
    coś było utworem, musi być utworem artystycznym. Możliwe, że
    zasugerowałeś się wprowadzonym rozróżnieniem pomiędzy wykonaniem,
    które nie jest utworem, a artystycznym wykonaniem, które utworem jest.

    > Tak. Ile parametrów trzeba uwzględnić aby ściana stawiana przez
    > murarza stała prosto? Właśnie o ową wiedzę idzie.

    Jeśli ściana jest utworem... (vide Gaudi).

    > Mi się wydaje, że w zakresie zdjęć kwalifikacje są mylone
    > z twórczym działaniem, a IMO to dwie zdecydowanie różne rzeczy :)

    Pstrykanie zdjęć jest twórcze.

    > Tak, fotograf który za takie zadanie się zabiera powinien byc
    > wysoko kwalifikowanym fachowcem.

    Z punktu widzenia prawa autorskiego niekoniecznie. Inna sprawa to
    wycena takiego utworu.

    > W szczególności ma jak najmniej "dodać" wskutek zdjęcia
    > (rozumianego jako kompletna obróbka).

    Sorry, ale złodziej kradnący obraz z muzeum (uzyskuje dokładne
    odwzorowanie obrazu, którym jest sam obraz) na pewno nie jest twórcą,
    ale fotograf pstrykający zdjęcie jak najbardziej twórcą jest.

    > Świadomość "jak działa światło" w żadnym wypadku nie stanowi
    > "twórczości", to jest wiedza właśnie!

    Pewnie nie, bo odkrycia z dziedziny optyki nie są przedmiotem prawa
    autorskiego, ale tzw. malowanie światłem już twórczością jest.

    > Twórczością jest zmuszenie tegoż światła, aby oddało wizję
    > fotografa. Ale tu wizji nie ma, jest konkretny efekt: "ma być
    > możliwie wierna kopia".

    Nie kopia tylko zdjęcie. Utwór zależny, podobnie jak recytacja
    wiersza. Autorem recytacji (i towarzyszącej jej interpretacji
    wiersza) jest osoba recytująca, a nie autor samego wiersza.

    [...]

    > Równie dobrze inżynier wdrażający gotowe oprogramowanie może żądać
    > praw do "twórczości".

    Jakiej dokładnie twórczości? Przecież wdrożenie systemu
    informatycznego to tylko naciśnięcie kilku guzików.

    > Jak sporządzi OPIS tego wdrożenia, to ów opis będzie "twórczy" - ale
    > samo wdrożenie nijak. Zwykłe rzemiosło. IMO :)

    Nawet nie rzemiosło. Po prostu wykonanie określonych procedur
    sprowadzających się do naciśnięcia odpowiednich guzików i voilla --
    system działa i można iść na kawę :)

    [...]

    > ŻADEN z tych elementów, jeśli zdjęcie ma być wiernym odwzorowaniem
    > innego zdjęcia czy obrazu, wręcz nie może być "twórczy".

    Zdjęcie obrazu to utwór zależny (derived work).

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl