  • Data: 2003-09-13 07:39:22
    Temat: Re: prawo autorskie - program komputerowy
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hudson Hawk wrote:

    > Mam wpisane w zakres obowiązków że mam wykonywać programy wspomagające
    > pracę firmy. Ale jeśli pracodawca nie zapewnił mi w ramach moich
    > obowiązków narzędzia (kompilatora) do napisania tego programu i tego
    > programu nie pisałem w godzinach pracy więc co w tym przypadku ???

    Jeżeli wykonujesz pracę w ramach umowy o pracę obowiązkiem pracodawcy jest
    dostarczenie Tobie wszystkich potrzebnych narzędzi. No chyba że ustalasz z
    pracodawcą, że wykorzystasz własne potrzebne w danej sytuacji narzędzie.

    Skoro wykonywałeś poza godzinami i miejscem pracy i bez nadzoru osobowego
    pracodawcy ("niech pan nad programem pracuje każdego dnia 3 godziny",
    "proszę pokazać, co pan już zrobił" itd.) to bardziej pradopodobne wydaje
    mi się, że wykonywanie programu była poza stosunkiem o pracę.
    Czy pracodawca nakazał tobie w ramach obowiązków pracowniczych wykonywanie
    programu czy zaproponował, żebyś taki program przygotował i po ustaleniach
    wykonywałeś na mocy odrębnej umowy?

    > Jeśli jednak by się okazało, że pracodawca ma prawa do tego programu to w
    > jakim zakresie:
    > - użytkowanie programu tylko na potrzeby firmy
    > - czy może ten program sprzedać innej firmie
    > - czy będę musiał przekazać pracodawcy sam program, czy program wraz z
    > kodem źródłowym

    Zależy, jak wyglądaja treść umowy pomiędzy Tobą a pracodawcą. Jeżeli posiada
    prawa autorskie majątkowe to licencję może sprzedać komu chce.

    Umowa o przeniesienie praw autorskich musi być zawarta na piśmie pod rygorem
    nieważności.

    Pozdrawiam,
    Marysia