    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 17 Mar 2003 23:19:45 +0100
    Sender: Jaroslaw Matejczuk <J...@j...net>
    From: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>
    Subject: Re: pożyczka pod zastaw mieszkania

    news:b55dau$o2s$2@inews.gazeta.pl...
    > Po pierwsze umowę koniecznie zawrzeć przed notariuszem, bo tylko taka
    będzie
    > ważna w doniesieniu do nieruchomości. Resztę powinien już powiedzieć
    > notariusz, ale dla porządku: w umowie musi być stwierdzenie, że w wypadku
    > niespłacenia pożyczki w określonym terminie, własność mieszkania
    przechodzi
    > na Ciebie. Bez żadnych innych warunków. Powinna również być tam klauzula o
    > dobrowolnym poddaniu się przez pożyczkobiorcę rygorom aktu notarialnego.
    nie
    > pamiętam jak to dokładnie brzmi.

    > Odradzam wszelkie inne "wygibasy", w szczególności zaproponowaną przez
    kol.
    > Jarosława MATEJCZUK umowę przedwstępną, albowiem choć wydaje się to
    możliwe
    > do przeprowadzenia, to strasznie zaciemnia obraz całego stosunku prawnego
    > przez co dochodzenie późniejszych roszczeń może być bardzo utrudnione

    Niech kolega się nie denerwuje tak bardzo i nie zapomina,
    że nie można zawierać umowy przeniesienia własności
    nieruchomości pod warunkiem itd...
    To musi być umowa przedwstępna.
    To takie przedszkole prawa rzeczowego.
    Uwagi kolegi pasowałyby do innych rzeczy poza
    nieruchomościami.

    Poza tym co powyżej, to co kolega pisze jest w swej istocie bliskie
    mojej propozycji tylko jest opisane dość kolokwialnym językiem.
    Na koniec dodam, że żadne poddawanie się egzekucji (zapewne
    chodzi o art. 777 kpc) nie jest
    w przypadku umowy przedwstępnej konieczne, o ile
    jest upoważnienie dla pożyczkodawcy do sprzedaży nieruchomości
    w imieniu pożyczkobiorcy samemu sobie - oczywiście nieodwołalne.

    Takie sztuki robiono w mojej obecności nie raz i dobrze
    to wychodziło.
    Na zakończenie wyrażę chyba dość oczywisty pogląd, że
    informacje z niniejszej grupy nie są jedynie obowiązującą
    interpretacją wszechświata i każdy rozsądny grupowicz i tak
    uda się po fachową poradę, np do notariusza.
    Informacje z grupy mogą być jedynie ukierunkowaniem
    dalszych poszukiwań dla pytającego.
    Tak więc proszę bez nerwów kolego.

    JarekM