    From: "Gray" <n...@a...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [pord] kolizja, jak się bronić
    Date: Fri, 7 May 2010 11:55:51 +0200

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości

    > A może nie?

    Moim zdaniem- nie. Ten manewr jest zdefiniowany jako omijanie w Pord.

    > To jest *wyłącznie TWOJA* sugestia :]

    To nie sugestia to pytanie.

    > W PoRD nie ma definicji "skręcania", którą tak chętnie się posługujesz ;)

    Oczywiście;-). Posłużyłem się tym określeniem odpowiadając szerszeniowi,
    żeby nie pisał, że słówek się czepiam.

    > Prawo stosujemy jak zawsze - czyli najpierw przepis ogólny, później
    > przepisy szczegółowe. I jeśli przepis ogólny dotyczący np. omijania
    > jawnie nie wyłącza przepisów dotyczących zmiany kierunku ruchu, to
    > rzecz jasna mają one zastosowanie - *oprócz* przepisu dotyczącego
    > omijania i *w zakresie* w którym przepis o omijaniu czegoś nie reguluje,
    > co w tym dziwnego?

    Rozumiem twój tok myślenia. Napisz tylko gdzie jest zdefiniowany manewr
    omijania składający się z czterech manewrów zdefiniowanych w art.2 Pord.
    Wtedy przyznam Ci rację. Co do zasady ogólne - szczegółowe również. Wskaż
    przepis ogólny o składowych manewrach dla omijania, wtedy będzie jasność
    odnośnie przepisów szczegółowych, które należy stosować.

    > No właśnie nie - usiłować wskazać, że w razie czego będziesz mógł za
    > pomocą sądu podyskutować z policją ;)

    Ja natomiast wskazuję na patologię obecną w naszy życiu od czasu PRL-u oraz
    na ogromne poparcie społeczne dla konserwacji tego stanu.;-)

    > Wygląda na to, że przyjmujesz że jeśli przed zdarzeniem jeden
    > z kierujących popełniał wykroczenie (jechał za podwójną ciągłą)
    > a drugi nie, to "oczywiście" będzie on winien samego zdarzenia
    > tylko dlatego, że ten kto przed zdarzeniem przestrzegał przepisów
    > "mógłby jakby tego drugiego nie było".
    > Tak nie jest, ale jest to najwyraźniej trudne do wytłumaczenia,
    > widzę iż argument o niewyjeżdżaniu z garażu już był w użyciu
    > - i nic... ;)

    To głupi argument (IMO oczywiście), pewnie często stoswany przez policjantów
    dowolnie do potrzeb. A zastosować go przecież można do wyprzedzającego
    również. Rzeczywiście argumenty na tym poziomie mnie nie przekonują. Mogą
    służyć jedynie do wybielania policjanta, który prawo złamał ewidentnie, w
    przeciwieńswie do wyprzedzanego, który dyspozycje art.22.1 wypełnił.

    > Słusznie.

    Tobie też radzę. To komentarz z Lexa Wojciecha Kotowskiego do art.8 KPW.
    Bardzo podobny przypadek. Z tym, że tam rozpatrywano również winę
    wyprzedzającego, co tu pewnie nawet nie nastąpi.

    "Organ orzekający o równomiernej współwinie uczestników kolizji drogowej nie
    dostrzegł również bardzo istotnej kwestii merytorycznej, a mianowicie tego,
    że trafny zarzut naruszenia przez kierującego dyrektyw wynikających z treści
    art. 24 ust. 1 pkt 3 p.r.d. wyklucza adresowany do kierującej zarzut
    naruszenia przez nią zasad określonych art. 22 ust. 1 p.r.d. W omawianej
    sytuacji kierująca miała prawo wykonać manewr zmiany kierunku ruchu i
    wjechać na drogę osiedlową. Kierujący zaś w określonych warunkach drogowych
    nie miał prawa podjęcia manewru wyprzedzania"

    Pzdr.

    --

    Gray