    From: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pomoc - pilne (poczta)
    Date: Wed, 20 Aug 2003 21:31:14 +0000 (UTC)

    Temp-esT <t...@w...pl> napisał(a):

    > Witam i proszę o pomoc.
    >
    > Wysłałem klientowi paczkę z towarem ZA POBRANIEM i wszystko było by spoko
    > gdyby nie to, że klient otrzymał paczkę, zapłacił określona sumę przy
    > odbiorze i nagle po kilku dniach przychodzi do niego listonosz i mówi, że
    > Poczt nie przeleje pieniędzy na moje konto dopóki on im nie poda nazwiska i
    > imienia posiadacza konta.
    >
    > CZY MOGĄ TEGO RZĄDAĆ?

    Żądanie Poczty jest jak najbardziej uzasadnione. Jeśli nie zostanie podane
    imię i nazwisko lub nazwy odbiorcy wpłaty, wpłata nie zostanie zrealizowana.
    Obowiązkiem nadawcy przesyłki pobraniowej było prawidłowe wypełnienie
    blankietu wpłaty na rachunek bankowy.

    > Jakim prawem, przecież jaki idę do banku wpłacić kasę to wystarczy podać nr
    > konta i to wszystko!

    Takim prawem, że decydując się na skorzystanie z usługi pocztowej o
    charakterze powszechnym zobowiązałeś się do przestrzegania Regulaminu usług
    pocztowych o charakterze powszechnym (z czego w dodatku się nie wywiązałeś).
    Zgodnie z § 32 ust. 4 ww. Regulaminu:
    Nadawca zgodnie z wybraną formą przekazania zainkasowanej od adresata
    przesyłki kwoty pobrania, dołącza do tej przesyłki blankiet przekazu
    pocztowego lub blankiet dla wpłat na rachunki bankowe. Na blankiecie przekazu
    pocztowego, nadawca przesyłki podaje dokładny adres, pod który należy
    przekazać kwotę pobrania, natomiast na blankiecie dla wpłat na rachunki
    bankowe nazwę posiadacza rachunku, dla którego kwota jest przeznaczona a
    także nazwę i siedzibę banku oraz numer rachunku bankowego.

    Warto bardziej świadomie zawierać umowy i przestrzegać własnych obowiązków.