eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawopolicja pomagaRe: policja pomaga
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.tb3-253.telbes
    kid.pl!not-for-mail
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: policja pomaga
    Date: Thu, 30 May 2024 13:32:05 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <v39o3n$4g8$3$RTomasik@news.chmurka.net>
    References: <t...@4...net>
    <1jjlmyxduvb0z$.ffivfjllaea6.dlg@40tude.net>
    <hLx%N.4525$AQJ1.1424@fx11.ams1> <v1n62r$q80$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <q8nwlw18fzam$.51gnvfupucvo$.dlg@40tude.net>
    <v1t5v4$to6$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <23l80ubgd08r$.if80a3i2c8lm.dlg@40tude.net>
    <3cx0O.13488$ELC2.6273@fx12.ams1>
    <1...@4...net>
    <uiS0O.3490$ifn.99@fx05.ams1>
    <1v6lc0i3dl9na.1tm2n4j7u6svg$.dlg@40tude.net> <hxc1O.7$bREe.1@fx08.ams1>
    <1stfkynxx6dy7$.7wgojxfuq07x$.dlg@40tude.net>
    <v2pjoo$16n$2$RTomasik@news.chmurka.net> <v2q1p2$2ause$1@dont-email.me>
    <v2qpos$16m$5$RTomasik@news.chmurka.net>
    <Nda4O.14892$F3m5.7101@fx15.ams1>
    <v2rt9t$16n$13$RTomasik@news.chmurka.net>
    <zPQ4O.47343$4KKf.43308@fx13.ams1>
    <v32ire$16m$19$RTomasik@news.chmurka.net>
    <Pd95O.11467$g%y6.7178@fx08.ams1>
    <v35a77$ma8$3$RTomasik@news.chmurka.net> <d%u5O.1699$ec77.846@fx05.ams1>
    <v37mhk$7n7$1$RTomasik@news.chmurka.net> <juP5O.4$CXNe.0@fx08.ams1>
    NNTP-Posting-Host: tb3-253.telbeskid.pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Thu, 30 May 2024 11:32:07 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="RTomasik";
    posting-host="tb3-253.telbeskid.pl:185.192.243.253";
    logging-data="4616"; mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Cancel-Lock: sha1:0C4Sh3ehjHUBk+gRAQqItQx6cTw=
    sha256:djVBhG/G1rIV/NA916WCbgkh+/TGPEZcjzXIt7Se9GI=
    sha1:z8v808J4mN9CbdSacMSyZImR254=
    sha256:m8y6God1MwjxLkCR5ICZa6WhHtNCFxqxgky7Z/5KzU4=
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <juP5O.4$CXNe.0@fx08.ams1>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:851587
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 30.05.2024 o 02:10, Marcin Debowski pisze:
    >> I tak właśnie kiedyś było. Tych zgłoszeń była masa. Portale sprzedażowe
    >> warunkowały wypłatę odszkodowania zgłoszeniem Policji. Przez to nie było
    >> czasu zajmować się oszustwami. Kilka osób w skali powiatu traciło czas
    >> na idiotyczne rozmowy, z których w samym założeniu nie miało szansy nic
    >> wyjść. Nikt do tego poważnie nie podchodził. Nawet zgłaszający mówili,
    >> ze im na zaświadczeniu o zgłoszeniu zależy.
    > Ale to inny problem. Co ja sugeruję, to sprawdzić, nie przyjmować za
    > każdym razem formalnie zgłoszenie. Sprawdzenie to pewnie z godzinka
    > roboty. Biurokracja zgłoszenie to ile godzin?

    Pewnie w godzinę się wyrobisz, tyle, że sprawdzić takie rzeczy
    podstawowe i tak trzeba. Jak przyjmie ktoś bez sprawdzenia, to za niego
    następnego dnia ktoś inny to musi zrobić. Zatem prościej to zrobić przed
    przyjęciem zawiadomienia na poziomie interwencji i przedstawić to
    zawiadamiającemu. Jeśli nadal uważa, że doszło do oszustwa, to przyjąć
    trzeba i należy wydać postanowienie o odmowie wszczęcia. Ale jak jest
    mądry, to zrozumie i bez tego postanowienia. Przeważnie rozumie, choć
    trafiają się pieniacze.

    Wbrew pozorom przyjmującemu zawiadomienie zajmuje to więcej czasu i nie
    jest w żaden sposób powiązane z jego lenistwem, ale oszczędza czas
    pozostałych. Bo najprościej przyjąć bezkrytycznie. Czasem zawiadomienie
    przyjmuje policjant zajmujący się czymś innym (ale akurat mający dyżur)
    i on to przyjmie, a następnego dnia ktoś to weryfikuje. Ale to
    zdecydowanie nie jest optymalne rozwiązanie.
    >
    >> Teraz się to zmieniło. Portale przestały wymagać zaświadczenia.
    >> Wypłacają odszkodowanie i gromadzą dane. Jak są podstawy do złożenia
    >> zawiadomienia, to wysyłają zbiorcze zawiadomienia, które są poważnie
    >> traktowane. Zatem automatycznie pogłębiło się weryfikowanie tych
    >> składanych indywidualnie zawiadomień.
    > To dobrze. Tak być powinno. Jesli to działa, to faktycznie nie ma sensu,
    > aby wydzwaniać i samemu sprawdzać, ale czy działa?

    Działa od kilku lat i się sprawdza.
    >
    > Dodatkowo pytanie, ile jest zgłoszeń oszustwa nie związanych z
    > portalami, które taką weryfikację robią.

    Mnóstwo, ale nie mogę podać publicznie, o które portale chodzi. W każdym
    razie zmiana polityki żądania zaświadczenia z Policji o zawiadomieniu
    spowodowała spadek niemal do zera zgłoszeń z tych portali.

    To podobne działanie, jak zmiana polityki operatorów telefonicznych, że
    w wypadku kradzieży telefonu rozwiązywało się terminową umowę
    spowodowało, ze przestano kraść telefony komórkowe - a przynajmniej
    spadło to o 99%.

    --
    (~) Robert Tomasik

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1