    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: policja po cywilnemu
    Date: Sat, 28 Aug 2004 23:39:38 +0200

    Bogen wrote:

    > Widac albo mylisz zwykle legitymowanie z zatrzymaniem osoby, albo sie nie rozumiemy

    Być może :)

    W każdym razie inicjator wątku mówił o niewinnej osobie, na którą nagle
    wyskakuje 'bandzior' z bronią krzyczący (przynajmniej w teorii) 'policja!'.

    > Ogolnie tak( bedac nieumundurowanym)

    Ano właśnie.

    [ciach]

    > Zapewniam Cie ze ma takie prawo.
    > Wszysko zalezy od sytuacji.
    > Naturalnym jest ze nie bedzie " kladl" na ziemi sprawcy wykrocznia ,
    > choc i takie sytuacje bywaja.
    > Tak na marginesie zapoznaj sie z przypadkami uzycia srodkow
    > przymusu bezposredniego przez policjantow, a zwlaszcza
    > czesc o uzyciu sily fizycznej

    OK, uzasadnij mi konieczność 'położenia' kontrolowanej osoby. Ja bym
    rozumiał, gdyby policjanci działali w pojedynkę - ale coś takiego jest
    raczje niedopuszczalne. Patrol solo? Głupota. Dla mnie sam pojedynczy
    policjant jest już lekko podejrzaną sprawą.

    A jak jest ich dwóch - jeden ubezpiecza, drugi kontroluje. Nie ma
    potrzeby poniżania potencjalnie niewinnego obywatela.

    > Nie ktos pracuje kilka lat i wie co mowi
    > Bez urazy ale poczytaj przepisy regulujace prace policji
    > np.
    > http://www.przepisy.e-box.pl/prawo/90_70_409.htm
    > http://www.przepisy.e-box.pl/upload/spb_djk.htm

    O ile mi wiadomo procedura jest taka, że o prawach informuje się na
    spokojnie tak, aby informowany mógł zrozumieć, co się do niego mówi,
    oraz to potwierdzić - na protokole zresztą jest miejsce na podpis.

    Poza tym te rozporządzenia, na które się powołujesz, wyraźnie mówią, że
    polecenia muszą być zgodne z prawem. Nieuzasadnione polecenia (np.
    walania się po ziemi) są sprzeczne chociażby z Konstytucją.

    [ciach]

    > Troszke plywasz/

    A gdzie tam... Nie mam karty pływackiej ;->

    > Oczywiscie ze ww. czynnosci nie za zatrzymaniem.
    > Z ta roznica, ze legitymowanie nie jest czynnoscia procesowa a przeszukanie jest.

    Ale zatrzymaniem zdaje się nie jest, prawda?

    Hipotetyczna sytuacja - ukradli babie torebkę, goniono dwóch biegnących
    (osobno) ludzi, dogoniono obu, obu wylegitymowano, obu przeszukano,
    jeden miał torebkę, a drugi zeznał, że biegał dla zdrowia.

    Ilu zostanie zatrzymanych? Tylko jeden, prawda?

    > legitymowanie,wypisywania MKK . kontrola pojazdu,
    > nie sa zatrzymaniem osoby( w sensie procesowym).
    > Tu sie chyba zgadzamy.:)

    To się profesjonalnie nazywa "dochodzimy do konsensusu" ;)

    > I masz to zrobic. Zatrzymac sie i wykonywac polecenia.

    Zgodne z prawem.

    > Nawet jesli bedzie to zwiazane z polozeniem sie na ziemi!!

    Nie. To już będzie nieuzasadnione poniżanie i jako takie jest nielegalne.

    > Jej nie wszyskie nie wszyskie .............to naturalne.
    > Mowimy o interwencjach policji, czyli polecaniach zgodnych
    > z litera prawa a ktore ludzie zle interpretuja i sa pozniej problemy.

    O, jakby jakiś policjant żądał ode mnie położenia się na brudnej ziemi,
    to na pewno byłyby problemy - na początek zazrzędziłbym zwierzchnika
    tego policjanta na śmierć ;) (a potrafię być upierdliwy :) )