eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo"podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu" › Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"
  • Data: 2022-10-28 12:28:38
    Temat: Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 28.10.2022 o 11:40, J.F pisze:
    > Normalnie - uzylbym sily, ustawil elementy prawidlowo i wsadzil.
    > Np sily dzwigu bym uzyl.

    I tak się to robi. Ale jak się skręci, to nie widzę powodu, by miało się
    przemieszczać po zabraniu dźwigu.

    > Ale my nie o tym - sruba zostala wsadzona, trzymala, az zostala
    > zerwana lub scieta, ale konstrukcja sie nie zawalila.
    > Katastrofa, czy nie ?

    Jeśli tylko odpadnie, to żadnej katastrofy nie ma. Ale jeśli się zawali,
    to początek katastrofy liczy się od tej śruby.

    > Nie wiem czy w budowli nie moze, wydaje sie, ze zasady obowiązują
    > podobne jak i w maszynie.
    > Tylko przepisy inne, i nazewnictwo inne,

    Chcesz mi powiedzieć, ze ktoś w budowli projektuje to tak, ze ma się ruszać?

    > W zasadzie sie z tobą zgadzam, ale prawo budowlane mowi inaczej.

    Wskażesz, gdzie w prawie jest określeniem momentu rozpoczęcia, czy
    zakończenia katastrofy budowlanej? Ustawa określa to zero - jedynkowo.
    jest, albo nie ma. Nie może się tylko trochę zawalić.

    ciekawy ... ale budowli sie chyba tak nie projektuje?
    > No wlasnie.
    > A na wysokie budynki wiatr wieje.

    One się potrafią o kilka metrów odchylać. Ale nadal to nie działa tak,
    że mamy luz na połączeniu śrubowym to przeskakuje.

    > Kviatek musi byc budowlancem z zawodu, bo podal konkretne przepisy.

    Jeśli, to jestem zaczynam się bać. :-) Miejmy jeszcze nadzieję, ze nie.
    Bo jeśli on projektuje budowle tak, że śruby pracują na ścinanie, a nie
    docisk, to jest jedynie kwestią czasu, jak to się up...li :-)

    > No to w przypadku stalowego mostu tak samo.
    > Ale czy jest znane zmeczenie betonu? A żelbetu?

    Nie wiem tego. Może ktoś takie badania prowadził, ale wątpię. Beton jest
    "kruchy", czyli model matematyczny jest taki, że na ściskanie ma
    wytrzymałość obliczeniową a potem pęka, zaś na rozciąganie ma zerową
    wytrzymałość (dlatego się go zbroi). Przy takim modelu nie masz
    możliwości zmęczenia, bo się nic nie ukształca. Ale to wiedza z końca
    lat 80-tych. może coś tam ktoś zbadał. nie interesowałem się tym.

    > Przyjmijmy, ze uprawniony organ oceni, ze grozi zawaleniem.
    > Wiec zakazuje eksploatacji i nakazuje rozbiorke lub naprawę.
    >
    > A w PB mamy "gwaltowne zniszczenie". Wiec jakby sie kwalifikuje
    > - mimo braku zawalenia mamy zniszczenie.
    > Ale musi byc "czesci budowli", nie "elementu".

    Oczywiście. To jeszcze raz: samo oderwanie się śruby nie jest
    katastrofą, ale jeśli potem się zawali, to początek katastrofy stanowi
    oderwanie śruby.

    --
    Robert Tomasik