eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo"podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"
    Date: Thu, 27 Oct 2022 23:28:29 +0200
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <awJ4L.1722447$%q2.1509635@fx15.ams1>
    <635401b3$0$469$65785112@news.neostrada.pl>
    <tj15hk$1761$1@gioia.aioe.org>
    <6354307d$0$473$65785112@news.neostrada.pl>
    <JP05L.788410$qD%2.132971@fx08.ams1>
    <63551c08$0$466$65785112@news.neostrada.pl>
    <LIl5L.1194761$G_96.76246@fx13.ams1>
    <6356d52f$0$454$65785112@news.neostrada.pl>
    <yxJ5L.266441$GzSf.66575@fx04.ams1>
    <63587454$0$554$65785112@news.neostrada.pl> <tjamcl$til$1@gioia.aioe.org>
    <11afx7d86j0pf$.1fal8yb6ke8ug.dlg@40tude.net>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony

    W dniu 27.10.2022 o 17:13, J.F pisze:

    > Zerwana sruba powoduje zwiekszone obciazenie innych srub i elementow,
    > w wyniku czego mogą one pęknąc.
    > Co dalej doprowadzi do zerwania kolejnych ... i jak trwa to sekundy,
    > to mamy piekną katastrofę, ale to ciagle pewien proces :-)

    I o tym piszę.

    > A jak trwa dni ... hm, niby bez tej jednej sruby konstrukcja sie
    > trzymala.

    W prawidłowo zaprojektowanym połączeniu śrubowym w budowli śruba w ogóle
    nie powinna być ścinana. Choćby z tego powodu, że nie dałoby się tego
    zmontować. Jak byś śrubę włożył? Jeśli doszło o ścięcia śruby, to
    musiało dojść do przemieszczenia elementów między sobą. W maszynie może
    to tak działać, ale nie w budowli.

    Przy czym oczywiście, że jeśli ostatecznie nie dojdzie do katastrofy, to
    nie bedziemy twierdzić, że doszło, bo się śruba urwała. Ale jeśli
    dojdzie, to odpadające śruby są już wyznacznikiem trwania katastrofy.

    > Zaraz zaraz - masz na mysli projekt, gdzie np zmęczenie jest wyliczone
    > i ma na 50 lat starczyc, przy założonych obciązeniach i cyklach? > Przyklad ciekawy
    ... ale budowli sie chyba tak nie projektuje?

    Zdecydowanie nie. Budowle maja być nieruchome. Pewnie w jakiś
    konstrukcjach stalowych można by mówić o zmęczeniu. Taki most, po którym
    coś jedzie. Na ile się orientuję, to jednak nikt tego tak nie liczy.
    Przede wszystkim chyba trudno byłoby ocenić wytrzymałość. Dawno się już
    takimi rzeczami nie zajmuję, ale o ile nic się nie zmieniło, to
    generalnie zmęczenie uwzględnia się przez współczynnik zwiększający
    obciążenie obliczeniowe.

    > A jak sie nie zawali, ale pękło cos na tyle istotnego, ze budowli
    > użytkowac dalej nie można ?

    Nie chce mi się nad tym zastanawiać. Pewnie teraz zależy co to bedzie i
    kto to bedzie oceniał.

    --
    Robert Tomasik