  • Data: 2004-06-02 12:07:18
    Temat: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Od: "Pawel N" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    WOJSAL <w...@g...pl> napisał(a):

    > To oczywiste, ze beda wygrani, beda przegrani.
    > Natomiast przyznasz ze system oparty na poglownym
    > jest zacheta do wydajnej pracy, be zkoniecznosci
    > kombinowania typu: musze zalwtioc sobie ulge,
    > musze rozlizcyc sie z zona, musze cos wzrzucic wkoszty itp

    Niestety w ogole nie widze zadnego zwiazku przyczynowo-skutkowego miedzy
    poglownym a zacheceniem do wiekszej pracy. Zachete to bym widzial przy
    podatku ktorego stawka podatkowa jest najwyzsza przy najnizszej podstawie
    opodatkowania np skala podatkowa odwrotna typu 30%,20%,10% (chociaz to
    oczywiscie nieco absurd).

    > Nie masz racji, ze sobnie odbijaja.
    > Wplywy z obnizonych podatkow w Slowacji wzrosly a nie zmalaly
    > (to wynika z efektu Laffera).
    > Na marginesie: Rosja ma dochodowy 13%. Putin zamierza ten
    > podatek obnizyc do 11%. Dlaczego? Jak myslisz?
    >
    > Inny przyklad.
    > Slowenia ma dochodowy 14%. Teraz zamierza obnizyc
    > do 10%. Dlaczego? (klania sie krzywa Laffera)

    Traktujesz tą krzywą jak jakiś fetysz.Żeby wprowadzić podatek liniowy należy
    wziąść pod uwagę nie tylko liczbe ludnosci ale i stan
    gospodarki,konkurencyjnosc,uregulowania prawne i stan finansów
    publicznych.Nie ma żadnego dowodu naukowego na to ze podatek liniowy jest
    przyczyną wzrostu gospodarczego,gwarantuje ci ze tego dowodu nie
    przeprowadzisz bo wielu juz probowalo.Wiele panstw dało sobie spokoj z
    wprowadzaniem tego podatku bo bezmyslnie wprowadzony jest kłodą na drodze
    rozwoju gospodarczego.Rosja nadwyzki budzetowe zawdziecza przede wszystkim
    wzrostom cen ropy i gazu i dewaluacji rubla a nie podatkowi liniowemu wiec
    moze sobie pozwolic na obnizanie podatkow bo rekompensuje sobie wplywy
    budzetowe zastrzykami pieniedzy z innych niepodatkowych źródeł.Jestem pewien
    ze jesli rosyjscy analitycy by wykryli ze wplywy z cudownego podatku
    liniowego zaczynaja malec to natychmiast by go podwyzszyli albo zlikwidowali
    gdyby sprawy szly złym torem.Słowenia jak wiadomo ma jedną z lepszych
    gospodarek wsrod swiezo upieczonych członków UE poza tym jest niewielkim
    krajem o ludnosci w ktorej nie panują tak wielkie jak np u nas rozpietości
    dochodowe i moze sobie pozwolic na podatek liniowy. Najlepszym sposobem jest
    zrobienie zupelnie czego innego.Chodzi mi o obnizenie podatkow z jednoczesnym
    zracjonalizowaniem wydatków oraz dążenie do jasnosci przepisów podatkowych
    (Trybunał Konstytucyjny zawsze powtarzał że celem ustawodwacy musi byc to
    zeby przepisy podatkowe byly jasne i przejrzyste,pomijam praktyke)a nie
    wprowadzanie jakis ryzykownych rozwiazan typu podatek liniowy czy
    prymitywnego poglównego ktory kłoci sie nie tylko ze zdrowym rozsądkiem ale
    jeszcze na dodatek jest po prostu sprzeczny chyba ze wszystkimi nowoczesnymi
    konstytucjami rozwinietych panstw na swiecie.
    I kolejna rzecz na temat rzekomo cudownego podatku liniowego:czym sie rozni
    podatek liniowy od podatku progresywnego w ktorym brak ulg i zwolnień.Prawie
    niczym,co wiecej podatek progresywny jest o wiele sprawiedliwszy w tym
    momencie."Sprawiedliwosc" podatku liniowego polega na tym więc że wszyscy
    niby płaca ten sam liniowy PIT podczas gdy obciazenie podatkami posrednimi
    jest wieksze u mniej zarabiajacych.Ten kto zarabia mniej wiadomo ze wiecej
    wydaje na konsumpcje która jest ovatowana; sprawiedliwosc wiec wyglada
    tak:mniej zarabiajacy wplacaja wiecej do kasy panstwowej niz bogaci.

    pzdr