  • Data: 2004-06-02 13:27:51
    Temat: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Pawel N" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:c9kftm$adh$1@inews.gazeta.pl...
    > Niestety w ogole nie widze zadnego zwiazku przyczynowo-skutkowego miedzy
    > poglownym a zacheceniem do wiekszej pracy. Zachete to bym widzial przy
    > podatku ktorego stawka podatkowa jest najwyzsza przy najnizszej podstawie
    > opodatkowania np skala podatkowa odwrotna typu 30%,20%,10% (chociaz to
    > oczywiscie nieco absurd).

    Wraz z wzrostem wynagrodzenia spada procentowy
    udzial podatku (przy poglownym). Czyli im wiecej
    zarabiasz tym masz wiecej i kwotowo i procentowo.
    Rosnie efektywnosc pracy.

    > Traktujesz tą krzywą jak jakiś fetysz.

    Jak zwykle prawo ekonomiczne. Prawo ktore sie sprawdza.

    > publicznych.Nie ma żadnego dowodu naukowego na to ze podatek liniowy jest
    > przyczyną wzrostu gospodarczego,gwarantuje ci ze tego dowodu nie
    > przeprowadzisz bo wielu juz probowalo.

    Wcale nie twierdze ze liniowy rozwiazuje wszelkie
    problemy.
    Liniowy, w naszej sytuacji, upraszcza system podatkowy.
    Jest niewatpliwie kokiem w dobra strone. Jednak
    dla mnie jest to krok, dla innych cel, a dla innych cel
    nierealny. Dla mnie - tylko kroczek w dobra strone.

    Dalsze korzysci moga wynikac z obnizki stopy podatku,
    uproszczenia procedur itp
    Ale istotne jest tu otoczenie, kontekst miedzynarodowy.
    Np. jesli u nas bedzie liniowy 15% a u konkurencji
    (inne panstwa) liniowy bedzie mial 12%, to nie nalezy
    oczekiwac wzrostu inwestycjji w Polsce.

    >Wiele panstw dało sobie spokoj z
    > wprowadzaniem tego podatku bo bezmyslnie wprowadzony jest kłodą na drodze
    > rozwoju gospodarczego.Rosja nadwyzki budzetowe zawdziecza przede wszystkim
    > wzrostom cen ropy i gazu i dewaluacji rubla a nie podatkowi liniowemu wiec
    > moze sobie pozwolic na obnizanie podatkow bo rekompensuje sobie wplywy
    > budzetowe zastrzykami pieniedzy z innych niepodatkowych źródeł.

    Skad ta pewnosc ze przyczyna jest ropa?
    Rosje rope miala zawsze, a liniowy nie.
    Mozna miec wiele atutow gospodarczych (np. zloza
    naturalne, zyzne gleby) lecz zly system podatkowy
    moze je skutecznie zniwelowac.
    Ukraina majac zyzne gleby, miala glod
    za czasow Jozefa S.

    > Słowenia jak wiadomo ma jedną z lepszych
    > gospodarek wsrod swiezo upieczonych członków UE

    Co jest tego przyczyna? Czy przy wiekszych obciazeniach
    podatkowych byloby tam lepiej? Dlaczego Polska
    nie moze byc Slowenia? Dlaczego Polska nie moze byc
    lepsza od Slowenii?

    > dochodowe i moze sobie pozwolic na podatek liniowy. Najlepszym sposobem
    jest
    > zrobienie zupelnie czego innego.Chodzi mi o obnizenie podatkow z
    jednoczesnym > zracjonalizowaniem wydatków oraz dążenie do jasnosci
    przepisów podatkowych
    > (Trybunał Konstytucyjny zawsze powtarzał że celem ustawodwacy musi byc to
    > zeby przepisy podatkowe byly jasne i przejrzyste,pomijam praktyke)

    Tu sie nie roznimy :)
    Dodalbym do opinii TK: nie tylko przepisy podatkowe musza
    byc zrozumiale dla obywatela. Ogolnie: cale prawo
    powinno spelniac ten postulat. No bo jak mozna
    przestrzegac prawa ktorego sie nie zna, nie rozumie?
    Jak mozna wymagac praworzadnosci od obywateli, gdy
    prawo jest rozdmuchane, nieczytelne a przy tym
    ciagle sie zmienia? Do tego o zmianach prawa
    informowani sa urzednicy (otrzymuja rozporzadzenia, ustawy
    maja czas na ich studiowanie) a obywatele juz nie.

    >a nie
    > wprowadzanie jakis ryzykownych rozwiazan typu podatek liniowy czy
    > prymitywnego poglównego ktory kłoci sie nie tylko ze zdrowym rozsądkiem
    ale
    > jeszcze na dodatek jest po prostu sprzeczny chyba ze wszystkimi
    nowoczesnymi
    > konstytucjami rozwinietych panstw na swiecie.

    Dlaczego uwazasz, ze my musimy kopiowac wszelkie
    rozwiazania krajow rozwinietych? Czy my nie mozemy
    byc czasami lepsi? O tym czy moje rozwiazanie (system
    podatkowy oparty wylacznie na poglownym) jest dobre
    czy nie - decyduja wylacznie wzgledy merytoryczne,
    a nie czy ktos je stsosuje czy nie.
    Czyli bilans zalet i wad tego rozwiazania. Nie bojmy
    sie stosowac rozwiazan oryginalnych o ile sa one lepsze
    od stosowanych gdzie indziej. Przy takim
    podejsciu "nie zrobimy nic czego inni nie maja"
    zawsze bedziemy swiatowa prowincja.

    > wydaje na konsumpcje która jest ovatowana; sprawiedliwosc wiec wyglada
    > tak:mniej zarabiajacy wplacaja wiecej do kasy panstwowej niz bogaci.

    Dla mnie system, w ktorym za te same uslugi
    panstwo jednym kaze placic wiecej a innym mniej
    jest systemem niesprawiedliwym. I stad miedzy innymi
    moja sympatia do poglownego (ma on szereg innych
    zalet).

    WOJSAL