  • Data: 2008-10-24 13:55:58
    Temat: Re: płatność kartą
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 24 Oct 2008, Tristan wrote:

    > (autor przypadek
    > No wiem, można czekać na policję.

    Chodzi o postępowanie karne w związku z ograniczeniem
    wolności? ;)

    Tristan, uwziąłeś się.
    Żeby nie było - w szczególnym przypadku mógłbyś mieć rację.
    Mianowicie jakby klient odmówił podania swoich danych, to
    można argumentować, że "po rejestracji" sprzedawca nie dojdzie
    kto był kupującym (bo wcale nie musi to być właściciel pojazdu),
    więc usiłuje zapobiec szalbierstwu.
    Podanie (wiarygodne, np. przez okazanie dowodu) danych skutecznie
    blokuje możliwość skorzystania z zatrzymania obywatelskiego.
    Pozostaje sprawa umowy - i tu jest problem.
    Umowa została zawarta ustnie, bądź w sposób domniemamy, prawda?
    No to ZMIANA UMOWY, czyli ustalenie, że zapłata nastąpi
    inaczej niż się wstępnie umówiono, wcale NIE MUSI być
    pisemna.
    Wobec tego skąd chciałbyś wziąć OBOWIAZEK podpisania aneksu?
    (bo UMOWA została zawarta, częściowo wykonana i teraz
    następuje jej zmiana).

    > No i nie z ich winy nie jest możliwa ta płatność.

    Godząc się na przejęcie długu przez osobę trzecią zgodzili się
    na pewne komplikacje - z umowy nie wynikało, że w razie jeśliby
    zobowiązanie JEDNAK pozostało na kupującym to kupujący ma
    zapłacić "natychmiast".
    Pozostaje więc im normalne roszczenie cywilne o zapłatę.

    Z tym się zgadzam, z zastrzeżeniem, że PO USTALENIU ze sprzedawcą
    że ZAPŁACISZ (później) - i w interesie obu stron jest aby istnieli
    świadkowie tej umowy :D

    > No... Po spisaniu umowy lub wezwaniu policji.

    Nie, spisanie tej umowy jest dobrowolne - jest rozwiązaniem
    najlepszym dla obu stron, jak najbardziej cywilizowanym
    i pożądanym. Ale zachowujesz się jakbyś nie wiedział ze
    w polskim prawie nie ma innej niż sądowa drogi do "wymuszenia"
    oświadczenia pisemnego :> (a ściślej wyroku sądowego, który na
    mocy art. 64 KC zastępuję brakujące oświadczenie)!

    A policja po przyjeździe ma prawo (i w sumie powinna) przywalić
    mandat wzywającemu - za bezzasadne wezwanie (przecież nie miało
    miejsce naruszenie prawa!)
    No chyba że wzywał klient i że wzywał dlatego że nie pozwolono
    mu odjechać MIMO że podał i uwiarygodnił swoje dane.

    > Jakie? Wg mnie dokonują zatrzymania obywatelskiego do czasu przybycia
    > policji. Klient towar zabrał, oddać nie chce, zapłacić też nie.

    Jak to NIE CHE??
    TERAZ nie płaci - bo NIE MOŻE - i finito.
    Nie uchyla się od oświadczenia, że owszem, jest zobowiązany i zapłaci.
    "niezwłocznie". Czyli jak tylko będzie mógł. Art.455 nie daje
    uprawnienia do stosowania przymusu - można iść do sądu (ze sprawą
    cywilną, nie karną).
    Mylisz opóźnienie się z zapłatą z kradzieżą :]

    Już kiedyś pisałem - przyjrzyj się sprzedawcom w kioskach.
    Najwyraźniej są szkoleni (a jak nie to szkoli ich życie): towar
    wydają po otrzymaniu zapłaty.
    To, że stacja benzynowa godzi się na sprzedaż z przelewem
    zapłaty lub zapłatę po wydaniu towaru to jej sprawa.

    pzdr, Gotfryd