  • Data: 2008-10-24 13:36:10
    Temat: Re: płatność kartą
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 24 Oct 2008, castrol wrote:

    > Zacytuj gdzie w prawie jest napisane ze w polsce obowiazujacym
    > srodkiem platniczym jest gotowka.

    Najpierw ad absurdum: a weksel może być?
    Przecież "zapłata kartą" nie jest niczym innym, niż opłaceniem
    CZYIMŚ zobowiązaniem (banku, który zobowiązuje się obciążyć
    konto kupującego oraz firmy pośredniczącej).
    To że banki i instytucje "kartowe" podlegają ostrzejszej kontroli
    NIE ZMIENIA faktu, że bank może np. zbankrutować.

    Ad rem:
    _117.html
    +++
    Art. 3581
    § 1. Jeżeli przedmiotem zobowišzania od chwili jego powstania jest suma
    pieniężna, spełnienie œwiadczenia następuje przez zapłatę sumy nominalnej,
    chyba że przepisy szczególne stanowiš inaczej.
    ---

    "Zapłata kartą" NIE JEST zapłatą PIENIĘDZMI.
    Jest swojego rodzaju kompensatą - umową, że "za mnie zapłaci bank".
    Równie dobrze mogę powiedzieć sprzedawcy, że za mnie zapłacisz TY
    (i niewykluczone że tak się umówiliśmy), sprzedawca to akceptuje
    lub nie (art.519 KC dla odmiany, rzuć okiem).

    W naszym przypadku - zaakceptował.
    A wtedy ma miejsce zastosowanie art.519 par.2 - następuje
    "przejęcie długu". Warunkowe, bo obie strony mają prawo wnieść
    zastrzeżenia, sprzedawca do firmy "karcianej" i kupujący
    do wystawcy karty (najczęściej banku).

    > ciekawe, zacytuj to prawne wymiuszenie.

    IMHO Tristan źle ujął - aby zapłata zobowiązania pieniężnego
    nastąpiła w innej formie niż pieniądzem, potrzebna jest
    zgoda uprawnionego do otrzymania zapłaty (wierzyciela).
    Pieniądz nie musi być gotówką - np. spełnienie zobowiązania
    przez przelew na konto JEST spełnieniem świadczenia
    (tu uwaga: NIE wydanie dyspozycji przelewu w banku klienta,
    ale DOTARCIE ich na konto w banku sprzedawcy!)
    Ale przeciągnięcie karty przez czytnik i wklepanie PINu
    nie jest "zapłatą pieniędzmi" - dopoki nie wpłyną na
    konto, sprzedawca ma więc prawo (do momentu wpływu) w ogóle
    nie akceptować karty (a jak mu zapłacisz "z karty" jeśli
    on NIE CHCE to nie wiem :D).

    Pic leży gdzie indziej: sprzedawca ZGODZIŁ się na przelew
    długu (i że pieniądze otrzyma "kiedyś" od "karciarza",
    znaczy firmy obsługującej karty).
    Transakcji jednak się zawrzeć nie udało, pośrednik się
    kazał wypchać, a towar został wydany - a tym samym
    została przeniesiona jego własność (został wydany
    w ramach realizacji UMOWY SPRZEDAŻY - umowę zawiera
    sie PRZED wykonaniem!)
    IMO stan jest oczywisty: klient jest zobowiązany do
    zapłaty i tyle. "W rozsądnym czasie", a ściślej nie
    później niż niezwłocznie po wezwaniu (o ile nie
    umówiono się inaczej, a nie umówiono się).

    pzdr, Gotfryd