    From: "czarny" <c...@e...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: oświadczenie wekslowe
    Date: Wed, 27 Jul 2005 09:16:36 +0200

    Problemem jest jednak to, że taka deklaracja jest posiadaczowi weksla
    > niepotrzebna. Może weksel wypełnić na sumę 100 razy większą, a przed
    > sądem twierdzić, że deklaracji nie było. I wygra, bo deklaracja jest
    > podpisana jedynie przez wystawcę, i na dobrą sprawę, może on codziennie
    > sporządzać taki dokument, o różnej treści, a dotyczący rzekomo tego
    > samego weksla.

    Nie zgadzam się. Z mojej praktyki: częstokroć weksel i deklarację składa się
    do konkretnej umowy, a wystawca zatrzymuje dla siebie kopię tejże
    deklaracji. Skoro posiadaczowi weksla zostawiliśmy weksel, mamy kopię swojej
    deklaracji, to udowodnimy przed sądem, że wejksel wypelniono niezgodnie z
    umową, do której dołączona była deklaracja wekslowa. Wystawaca nie może, jak
    piszesz, sporządzać "codziennie" takich dokumentów, bo oryginał ma posiadacz
    weksla.

    Miałem jedną sprawę, gdzie kwestionowaliśmy wysokość kwoty wekslowej, bo
    posiadacz uzupełnij ją o karę umowną nie przewidzianą w deklaracji
    wekslowej. Sąd uwzględnił zarzut od razu.