eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoniezgodność z umową a nadmierne kosztyRe: niezgodność z umową a nadmierne=?ISO-8859-2?Q?_k=3D=3FISO-8859-2=3FQ=3Foszty=3F=3D?=
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: niezgodność z umową a
    nadmierne=?ISO-8859-2?Q?_k=3D=3FISO-8859-2=3FQ=3Foszty=3F=3D?=
    Date: Wed, 18 Aug 2010 14:44:51 +0000 (UTC)
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 70
    Message-ID: <i4grl2$7kh$1@news.onet.pl>
    References: <i4el84$psv$1@news.onet.pl> <i4gae7$j4b$1@news.onet.pl>
    <i4gknm$hdt$1@news.onet.pl> <i4gq3g$33u$1@news.onet.pl>
    <i4gqsg$56i$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: ip-212-160-173-137.static.entel.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1282142691 7825 212.160.173.137 (18 Aug 2010 14:44:51 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 18 Aug 2010 14:44:51 +0000 (UTC)
    User-Agent: XanaNews/1.18.1.6
    X-Antivirus: avast! (VPS 091117-0, 2009-11-17), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:650187
    [ ukryj nagłówki ]

    Liwiusz wrote:

    > Czeresniak pisze:
    > > Liwiusz pisze:
    > > > > Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta
    > > > > nadmierność może się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest
    > > > > już produkowany, w związku z tym żeby wymienić trzeba by
    > > > > uruchomić całą linię produkcyjną itp.
    > > > >
    > > > > Ale nie jest to określone precyzyjnie.
    > > >
    > > > Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu
    > > > naprawy do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie
    > > > kosztu wymiany do naprawy.
    > > >
    > >
    > > Czy mógłbyś rozwinąć tok swojego rozumowania z jednoczesnym
    > > przytoczeniem zapisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży ...
    >
    > "Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może
    > żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną
    > naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są
    > niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności
    > kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i
    > stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę
    > niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób
    > zaspokojenia."
    >
    >
    > >
    > > W odpowiedzi na reklamację jest taki zapis:
    > > "... ze względu na stopień i rodzaj niezgodności, wymiana
    > > urządzenia wymaga nadmiernych kosztów przewyższających możliwość
    > > jego naprawy."
    >
    > Gdyby ustawodawca tak chciał, to by napisał jasno "żądanie wymiany
    > lub naprawy, w zależności od tego, co jest tańsze". Zastosował jednak
    > powyższy łamaniec nie bez powodu - imho.
    >
    > >
    > > Z powyższego cytatu wynika, że uznali moją reklamację, jednak
    > > proponują naprawę zamiast wymiany.
    > >
    > > Zgodnie z Twoim rozumowaniem nie można powoływać się na nadmierność
    > > kosztów wymiany w porównaniu do kosztów naprawy. Wynika z tego, że
    > > w związku z uznaniem reklamacji mogę zgodzić się na naprawę albo
    > > odstąpić od umowy?
    >
    >
    > Moim zdaniem, jeśli reklamacja jest uznana, to powinni spełnić
    > żądanie (wymiana), chyba że wymiana wiązałaby się z nadmiernymi
    > kosztami, przy czym kosztów tych nie należy porównywać do kosztu
    > naprawy, a do kosztu nowego produktu.
    >
    > Jeśli zatem kupiłeś coś za 1000zł, naprawa kosztowałaby 100zł, ale
    > nowy produkt jest nadal wart 1000zł, to sprzedawca nie powinien się
    > powoływać na nadmierność kosztów. Dostałeś coś niezgodnego z umową i
    > żądasz wymiany na coś zgodnego.
    >
    > Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by
    > od biedy przyznać sprzedawcy rację.

    hm, ja to rozumiałem tak:
    1a. wymiana lub 1b. naprawa, klient wybrał wymianę, jeśli wymiana to
    nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy do 1b).
    2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na upust.

    --
    Pozdro
    Massai

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1