eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoniezgodność z umową a nadmierne kosztyRe: niezgodność z umową a nadmierne k=?ISO-8859-2?Q?oszty?=
  • Data: 2010-08-18 14:31:39
    Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne k=?ISO-8859-2?Q?oszty?=
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Czeresniak pisze:
    > Liwiusz pisze:
    >>> Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta nadmierność może
    >>> się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest już produkowany, w
    >>> związku z tym żeby wymienić trzeba by uruchomić całą linię produkcyjną
    >>> itp.
    >>>
    >>> Ale nie jest to określone precyzyjnie.
    >>
    >> Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu naprawy
    >> do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie kosztu wymiany
    >> do naprawy.
    >>
    >
    > Czy mógłbyś rozwinąć tok swojego rozumowania z jednoczesnym
    > przytoczeniem zapisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży ...

    "Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać
    doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
    albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub
    wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów
    uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień
    stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności,
    na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia."


    >
    > W odpowiedzi na reklamację jest taki zapis:
    > "... ze względu na stopień i rodzaj niezgodności, wymiana urządzenia
    > wymaga nadmiernych kosztów przewyższających możliwość jego naprawy."

    Gdyby ustawodawca tak chciał, to by napisał jasno "żądanie wymiany
    lub naprawy, w zależności od tego, co jest tańsze". Zastosował jednak
    powyższy łamaniec nie bez powodu - imho.

    >
    > Z powyższego cytatu wynika, że uznali moją reklamację, jednak proponują
    > naprawę zamiast wymiany.
    >
    > Zgodnie z Twoim rozumowaniem nie można powoływać się na nadmierność
    > kosztów wymiany w porównaniu do kosztów naprawy.
    > Wynika z tego, że w związku z uznaniem reklamacji mogę zgodzić się na
    > naprawę albo odstąpić od umowy?


    Moim zdaniem, jeśli reklamacja jest uznana, to powinni spełnić
    żądanie (wymiana), chyba że wymiana wiązałaby się z nadmiernymi
    kosztami, przy czym kosztów tych nie należy porównywać do kosztu
    naprawy, a do kosztu nowego produktu.

    Jeśli zatem kupiłeś coś za 1000zł, naprawa kosztowałaby 100zł, ale
    nowy produkt jest nadal wart 1000zł, to sprzedawca nie powinien się
    powoływać na nadmierność kosztów. Dostałeś coś niezgodnego z umową i
    żądasz wymiany na coś zgodnego.

    Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by
    od biedy przyznać sprzedawcy rację.

    --
    Liwiusz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1