  • Data: 2007-08-20 16:29:58
    Temat: Re: mundurki w szkołach
    Od: Szerr <n...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 20 Aug 2007 18:08:31 +0200, Robert Tomasik napisał(a)
    w:<news:faceb9$g5v$1@atlantis.news.tpi.pl>:

    > I w tym czasie bedziesz sparwował nad nim opiekę?

    Dziecko dostało polecenie, a jego wiek upoważnia mnie do przypuszczeń, że z
    powierzonym zadaniem sobie poradzi. Uważasz, że nie wolno uczyć i
    wychowywać poprzez zadania? A co z metodyką zuchową i harcerską?

    > Nie wiem. To nie jest jeden prokurator. To jest norma w całej Polsce.
    > pierwsze, co się w takim wypadku ustala i o co pyta prokurator (każdy), to
    > czy podczas zajścia była opieka.

    No to była. Dziecko dostało polecenie i miało obowiązek je wykonać. Nie
    znajdowało się w sytuacji bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia. Jak
    chciałbyś uczyć dziecko samodzielności, odpowiedzialności, jak przygotować
    do dorosłego życia, nie spuszczając go ani na chwilę z oka?

    > Oczywiście nie można wykluczyć, że takie praktyki są stosowane. Dokąd się
    > nic nie stanie, to nikt tego nie sprawdza.

    "Pobicie w bursie"
    "Rzeczpospolita" kwiecień 2005

    Pozostawienie wychowanków na kilka lub kilkanaście minut nie stanowi
    zaniedbania w nadzorze.
    Sąd Apelacyjny w Lublinie oddalił apelację rodziców szesnastolatka
    śmiertelnie pobitego w bursie szkolnej. Stało się to w lutym 1994 r., gdy w
    jednym z pokoi w bursie szkolnej w Lublinie doszło do bijatyki między dwoma
    uczniami. Jeden z nich stracił przytomność i pięć dni później zmarł. Drugi
    został skazany przez sąd dla nieletnich.
    Rodzice zmarłego domagali się od Skarbu Państwa zadośćuczynienia i
    odszkodowania za śmierć syna. Argumentowali, że do pobicia doszło z powodu
    braku nadzoru i opieki ze strony wychowawczyni, która na kilka minut
    opuściła podległe jej piętro i nie zapewniła zastępstwa na czas swojej
    nieobecności.
    Sąd Okręgowy w Lublinie oddalił powództwo. Nie dopatrzył się zaniedbania w
    nadzorze. (?)zdaniem sądu samo pozostawienie wychowanków na kilka lub
    kilkanaście minut nie stanowi o braku nadzoru i opieki ze strony
    wychowawców. Tym bardziej w sytuacji, gdy młodzież znajdowała się w trakcie
    nauki własnej w bursie, a więc w miejscu, które nie stwarza dla nich
    żadnego zagrożenia.
    Sąd podkreślił, że nadzór nie polega na pilnowaniu każdego z uczniów bez
    przerwy(?). Nawet wyjście do toalety musi zabrać kilka minut i trudno taką
    sytuację uznać za zaniedbanie w nadzorze.

    > W toalecie bezpośrednio nie, ale tam samochody jeżdżą sporadycznie.

    Małoletni powyżej 7. roku życia może już samodzielnie korzystać z drogi,
    więc prawodawca nie uważa jego przebywania wśród samochodów za bezpośrednie
    niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub życia.

    > Oczywiście facet może spaść z ubikacji, ale na to już nic nie poradzisz.

    A co poradzę na to, gdy w ramach zwiadu terenowego dostanie zadanie i nie
    zachowa wystarczającej ostrożności przy jego wykonaniu? Nie wolno robić
    zwiadów?

    > Co do gry terenowej, to specjalne przepisy.

    Ja sobie mogę zrobić grę terenową podczas każdych zajęć i żadne specjalne
    przepisy tego nie regulują. Podczas takiej gry spuszczam dzieci z oka
    właściwie co do zasady.

    > A co do rodziców, to zakres "wolności" zależy głównie od wieku i rozgarnięcia
    > dziecka.

    Czyli jednak jest możliwe nadzorować dziecko, które przebywa w piwnicy.
    Dlaczego zatem twierdzisz, że nie można ucznia przebywającego na korytarzu?

    > No tak. Skoro konieczność zapewnienia dziecku opieki na lekcji uważasz za
    > inwigilację

    To jest manipulacja moją wypowiedzią. Protestuję.

    --
    Quid leges sine moribus?