  • Data: 2004-09-18 13:51:59
    Temat: Re: możliwość odmowy składania zeznań
    Od: Dredd<...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > czy jako była żona mam prawo do odmowy składania zeznań w
    > sprawie byłeo męża?

    Tak.

    W sprawie karnej (o przestępstwo) oraz wykroczeniowej na podstawie
    kodeksu postępowania karnego:
    "Art. 182. § 1. Osoba najbliższa dla oskarżonego może odmówić
    zeznań.
    § 2. Prawo odmowy zeznań trwa mimo ustania małżeństwa lub
    przysposobienia."

    W sprawie cywilnej na podstawie kodeksu postępowania cywilnego:
    "Art. 261. § 1. Nikt nie ma prawa odmówić zeznań w charakterze
    świadka, z wyjątkiem małżonków stron, ich wstępnych, zstępnych i
    rodzeństwa oraz powinowatych w tej samej linii lub stopniu, jak również
    osób pozostających ze stronami w stosunku przysposobienia. Prawo
    odmowy zeznań trwa po ustaniu małżeństwa lub rozwiązaniu stosunku
    przysposobienia. Jednakże odmowa zeznań nie jest dopuszczalna w
    sprawach o prawa stanu, z wyjątkiem spraw o rozwód."

    < czy mogę umotywować swą odmowę ze względu
    > na dobro dzieci?

    Niczym odmowy nie musisz motywować. Po prostu oświadczasz że
    korzystasz z prawa do odmowy składania zeznań i kropka - koniec
    przesłuchania.

    -> http://usenet.pomocprawna.info