-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "Roman G." <r...@g...pl>
Newsgroups: pl.soc.prawo
Subject: Re: malowanie włosów w gimnazjum
Date: Sat, 1 Jan 2005 21:19:41 +0000 (UTC)
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 87
Message-ID: <cr745d$9r$1@inews.gazeta.pl>
References: <cqn7ud$s4d$1@atlantis.news.tpi.pl> <cqn8es$5l1$1@inews.gazeta.pl>
<cqn948$fq0$1@news.onet.pl> <cqna0k$bka$1@inews.gazeta.pl>
<cqnac3$qfu$1@news.onet.pl> <cqnipi$11oq$2@news2.ipartners.pl>
<o...@k...it-net.pl> <cqp1n8$1qk6$1@news2.ipartners.pl>
<cqqrud$jv3$1@news.onet.pl> <cqs98h$k2j$1@news2.ipartners.pl>
<cqtidr$825$1@news.onet.pl> <cqu0h5$vfn$1@news.dialog.net.pl>
<cr61bp$5kp$1@inews.gazeta.pl> <cr6qrh$nog$1@news.dialog.net.pl>
<cr6tnt$616$1@inews.gazeta.pl> <cr70n4$rsa$1@news.dialog.net.pl>
NNTP-Posting-Host: io250.internetdsl.tpnet.pl
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1104614381 315 172.20.26.238 (1 Jan 2005 21:19:41 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 1 Jan 2005 21:19:41 +0000 (UTC)
X-User: roman.gawron
X-Forwarded-For: 172.20.6.164
X-Remote-IP: io250.internetdsl.tpnet.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:266759
[ ukryj nagłówki ]Jotte <t...@W...pl> napisał(a):
> > Podstawowe funkcje szkoły definiuje art. 6 Karty nauczyciela: dydaktyka,
> > wychowanie i opieka. Podstawowe obowiązki nauczyciela wskazuje art. 4
> > u.s.o.: dydaktyka, wychowanie i opieka. Więc Twoje zdanie jest tylko
> > Twoim zdaniem.
> Wiem. Twoje zresztą też tylko Twoim. Są setki martwych zapisów i tysiące
> działań nieumocowanych prawnie.
Uciekasz w dyskusji coraz bardziej w kierunku ogólników. Argumentów zabrakło?
Co jest martwym zapisem - że nauczyciel ma prawny obowiązek wychowywać? Co
jest działaniem nieumocowanym prawnie? Wychowanie w szkole?
> >>>> Do wychowania powołani są przede wszystkim rodzice.
> >>> I osoby działające "in loco parentis".
> >> Oczywiście.
> > Czyli równiez nauczyciele.
> W ograniczonym zakresie.
Ograniczonym czym i dlaczego tylko oni akurat?
> >>>> Stąd szkoła posiada pewne prerogatywy do działań wychowawczych.
> >>> Pewne prerogatywy czy ustawowe delegacje?
> >> Nazwij to jak chcesz. Wiadomo, o co chodzi.
> > Jaśniej: nie "pewne prerogatywy do działań wychowawczych", ale ustawowe
> > delegacje do wychowania.
> Niech będzie. Zabawa terminologią niczego nie zmienia.
Zmienia. Zwrot "pewne prerogatywy" sugeruje jakieś ograniczenia w możliwych
do zastosowania metodach wychowawczych. Dowiedź tego.
> >>>> Są one jednak prawnie ograniczone w zakresie możliwych do zastosowania
> >>>> metod.
> >> >W którym miejscu?
> >> W wielu. Np. szkoła nie może skutecznie zabronić farbowania włosów, bo
> >> prawo jej na to nie zezwala.
> > W którym miejscu prawo zabrania szkole stosowania takiej metody
> > wychowawczej?
> >> Nie zezwala także na rewidowanie uczniów itd. itp.
> > W którym miejscu prawo zabrania szkole stosowania takiej metody opieki
> > nad uczniami?
> Ty do problemu po prostu źle podchodzisz. Popełniasz typowy błąd związany ze
> stanowiskiem o podłożu doktrynalnym, którego jesteś reprezentantem. Przepisy
> na które się (niekiedy słusznie) powołujesz są sformułowane bardzo
> ogólnikowo. Zresztą nie da się ich chyba (jak i w wielu innych dziedzinach)
> uszczegółowić w stopniu wykluczającym możliwość rozbieżnych interpretacji.
Przyjmij wreszcie do wiadomości, że ogólnikowość przepisów prawa oświatowego
dotyczących metod sprawowania pieczy nad uczniami, metod nauczania i
wychowania wynika z samej istoty tych procesów i jest immanentną cechą tej
gałęzi prawa. Nauczyciel otrzymuje wymagane prawem wykształcenie,
kwalifikacje oraz kilka ogólnych z natury rzeczy przepisów, w ramach których
ma się poruszać. I dalej brzmienie tych ogólnych przepisów sam, własną
decyzją przekłada sobie na język codziennej praktyki.
Janusz Homplewicz "Polskie prawo szkolne" s. 52-53:
"Wychowywania i nauczania, z samej ich istoty, nie można zamykać w schematy
norm prawnych, nie da się bowiem układać żadnego kodeksu postępowania
wychowawczego.(…) Istnienie(…) samodzielności pracy szkół wynika nie
tylko z
istoty wychowawczo-dydaktycznej działalności, ale także z samej struktury
obowiązujących przepisów. Bowiem dyrektywy norm prawnych to sformułowania z
reguły ogólne i ramowe, które w zasadzie są w stanie wytyczać nakazywaną
działalność, jej cele, zadania, programy, kierunki i organizację, a nie
poszczególne czynności(…). Przepisy prawne stwarzają zatem raczej ramy, a
działalność zgodna z prawem z reguły oznacza tylko nieprzekraczanie tych norm
i ram (secundum et non praeter legem). Wszystko, co się w tych ramach mieści,
nie tylko jest zgodne z prawem i nakazane, ale także oczekuje na twórczą i
samodzielną inicjatywę oraz gestię organizatorską i pedagogiczną."
> działania ustawową delegację (zauważyłem, że lubisz ten zwrot ;))
Tak, bo to ważne w kontekście Konstytucji.
> Ale czy potrafisz je przeprowadzić skutecznie bez naruszania prawa? Co, gdy
> na gruncie innej ustawy możesz być za to działanie pozwany przed sąd.
Wskaż mi, w którym miejscu prawo oświatowe zakazuje takiego postępowania.
Serio nie ma?
To teraz wskaż mi, w którym miejscu Kodeks karny uznaje wychowawczą kontrolę
rzeczy małoletniego pozostającego pod moją opieką za przestępstwo.
RG
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
Następne wpisy z tego wątku
- 01.01.05 21:11 Jotte
- 01.01.05 21:25 Roman G.
- 01.01.05 21:27 Andrzej Lawa
- 01.01.05 21:31 Roman G.
- 01.01.05 21:59 Andrzej Lawa
- 01.01.05 21:47 Jotte
- 01.01.05 21:54 Jotte
- 01.01.05 22:08 Roman G.
- 01.01.05 22:06 Jotte
- 01.01.05 22:14 Roman G.
- 01.01.05 22:13 Jotte
- 01.01.05 22:17 Jotte
- 01.01.05 22:24 Roman G.
- 01.01.05 22:36 Jotte
- 01.01.05 22:46 Roman G.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dziady kręcące się koło szkoły
- Jak to robia w Nowym Jorku piesi
- (Dwaj) "Starzy" sędziowie SN niedopuszczalne skargi piszą [tako orzekł WSA]
- Brak podstawy prawnej do wylegitymowania?
- Zatrzymany przez Interpol
- Zajechanie
- Oskarżony v. Podejrzany [terminologia właściwa dla Państwa Prawa]
- Koniec alimentów - jak zakończyć?
- No dobra "prawnicy" jest ZAGADNIENIE ;-)
- Re: KIEDY wreszcie szef ABW zablokuje FaceBook jako narzędzie propagandy ZBiR-a?
- Wypadek w Mucharzu
- weryfikacja tożsamości RODO
- Re: Czy Braun "znieważył na tle religijnym" przez uszkodzenie Choinki Bożonarodzeniowej?
- Re: Czy Braun "znieważył na tle religijnym" przez uszkodzenie Choinki Bożonarodzeniowej?
- za tik-toka
Najnowsze wątki
- 2024-10-31 Dziady kręcące się koło szkoły
- 2024-10-31 Jak to robia w Nowym Jorku piesi
- 2024-10-31 (Dwaj) "Starzy" sędziowie SN niedopuszczalne skargi piszą [tako orzekł WSA]
- 2024-10-30 Brak podstawy prawnej do wylegitymowania?
- 2024-10-30 Zatrzymany przez Interpol
- 2024-10-29 Zajechanie
- 2024-10-28 Oskarżony v. Podejrzany [terminologia właściwa dla Państwa Prawa]
- 2024-10-27 Koniec alimentów - jak zakończyć?
- 2024-10-26 No dobra "prawnicy" jest ZAGADNIENIE ;-)
- 2024-10-25 Re: KIEDY wreszcie szef ABW zablokuje FaceBook jako narzędzie propagandy ZBiR-a?
- 2024-10-25 Wypadek w Mucharzu
- 2024-10-25 weryfikacja tożsamości RODO
- 2024-10-23 Re: Czy Braun "znieważył na tle religijnym" przez uszkodzenie Choinki Bożonarodzeniowej?
- 2024-10-23 Re: Czy Braun "znieważył na tle religijnym" przez uszkodzenie Choinki Bożonarodzeniowej?
- 2024-10-22 za tik-toka