  • Date: Sat, 23 Jun 2007 09:07:07 +0200
    From: Andrzej Kłos <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: licencja freeware

    wiku napisał(a):

    > http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_070619/fi
    rma_a_2.html
    > odpowiedz na samym dole

    wklejam

    " Prowadzę działalność gospodarczą w domu. Mam jeden komputer, który
    wykorzystuję zarówno do pracy, jak i do celów prywatnych. Czy mogę na
    nim zainstalować oprogramowanie typu freeware, w licencji którego
    znajduje się zastrzeżenie "tylko do domowego, niekomercyjnego użytku"?
    Tak. Nie ma tu bowiem znaczenia, że sam komputer jest wykorzystywany do
    pracy. Liczy się to, czy czytelnik korzysta ze wspomnianego
    oprogramowania do celów komercyjnych. Jeśli tak, to narusza
    postanowienia licencji, a tym samym prawa autorskie autora
    oprogramowania. Oprogramowanie freeware jest bowiem chronione prawem
    autorskim na takich samych zasadach jak oprogramowanie komercyjne. O
    zakresie dopuszczalnego korzystania przesądza treść licencji. Może ona
    ograniczać prawo do korzystania z programów, np. tylko do użytku
    osobistego. Użytkownik nie może wówczas wykorzystywać takiego
    oprogramowania np. do czegokolwiek, co wiązałoby się z działalnością
    komercyjną. I nie chodzi tu tylko o osiąganie wymiernych zysków.
    Stworzenie folderu reklamowego, nawet gdyby miał być rozdawany za darmo,
    wiązałoby się z również działalnością komercyjną.
    Jeśli jednak użytkownik korzysta z takich programów wyłącznie do
    prywatnych celów, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby były
    zainstalowane w komputerze służącym również do prowadzenia działalności
    gospodarczej."

    widzę problem, komp (pewnie ST) używany w "firmie" i do celów
    prywatnych. Taniej może wyjść kupno oprogramowania dla celów
    komercyjnych, niż rozliczanie używania sprzętu firmowego dla celów
    prywatnych. Nie od dziś wiadomo, że samochodem "firmowym" nie należy
    podwozić dzieci do przedszkola (przynajmniej oficjalnie).

    andy_nek